تاریخ امروز:۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

در صورت فرار راننده از تصادف چیکار کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

آیا می دانید باید در صورت فرار راننده از تصادف چیکار کنیم؟ آثار سوء حوادث رانندگی را ما به وضوح در زندگی روزمره خود بارها و بارها دیده ایم. تصادفات رانندگی یکی از حوادث پر استرس و خارج از تصور هر فرد است. این اتفاق ممکن است تلفات مالی و جانی زیادی را به دنبال داشته باشد. بارها مشاهده کرده ایم که برخی از رانندگان مقصر به دلیل ترس با بی مبالاتی صحنه تصادف را ترک کرده اند. حتی ممکن است آن ها توجهی به عواقب بعد آن نداشته باشند. این عمل غیر انسانی و در عین حال غیرقانونی است. فرار راننده از صحنه تصادف جدای از اینکه منجر به عدم امداد رسانی به موقع می شود یک جرم محسوب می شود. قانون گذار هیچ گونه تخفیفی در مجازات آن در نظر نگرفته است.

فرار راننده از صحنه تصادف

برای پیگیری تصادفی که شماره پلاک خودروی طرف مقابل مشخص نیست، چندین راهکار وجود دارد که می‌تواند به شناسایی خودرو و راننده کمک کند.

اول از همه باید بلافاصله پس از وقوع تصادف با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و تمام جزئیات مربوط به زمان وقوع، محل تصادف، ویژگی‌های ظاهری خودروی طرف مقابل مانند رنگ، مدل، آسیب‌دیدگی‌ها و هر جزئیات دیگری که به یاد دارید را برای پلیس توضیح دهید. پلیس بر اساس این اطلاعات شروع به جستجو می‌کند.

همچنین اگر شاهدانی در محل حاضر بودند، حتما از آنها بخواهید مشخصات خود مانند نام، نام خانوادگی و شماره تماس را در اختیارتان قرار دهند تا در صورت نیاز بتوانید بعدا آنها را به عنوان شاهد معرفی کنید. گواهی شهود می‌تواند بسیار مفید باشد.

همچنین سعی کنید با دوربین موبایلتان عکس یا فیلمی از پلاک یا ویژگی‌ها و جزئیات ظاهری خودروی طرف بگیرید. حتی اگر شماره پلاک کاملا مشخص نباشد، این تصاویر می‌تواند بعدا در شناسایی مفید باشد.

همچنین پس از تصادف به مراکز نزدیک‌ترین دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه مراجعه کنید و از آنها بخواهید تصاویر ضبط شده را چک کنند تا ممکن است تصاویری از خودروها قبل یا بعد از تصادف ثبت شده باشد.

در نهایت هم می‌توانید از طریق شرکت بیمه و با پیگیری پرونده خسارت خودروی خودتان، اقدامات لازم برای شناسایی طرف مقصر را انجام دهید. اکثر شرکت‌های بیمه امکانات و توانایی‌های لازم برای پیگیری چنین مواردی را دارند.

فرار راننده از تصادف

در صورتی که در یک تصادف رانندگی قرار بگیرید و راننده مقصر از محل حادثه فرار کند، می‌توانید برای دریافت غرامت خسارات وارد شده اقدام به شکایت نمایید. اما سؤال اینجاست که چگونه می‌توان شکایت کرد و آیا می‌توان جرم راننده فراری را در صورت دستگیری اثبات نمود؟در ادامه سعی داریم تا تمام اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را به اشتراک بگذاریم تا در صورت مواجهه با چنین وضعیتی، بتوانید بهترین اقدامات را برای پیگیری قانونی انجام دهید و به حقوق خود دست یابید.

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید و بعد از سانحه رانندگی راننده مقصر فرار را بر قرار ترجیح داد باید برای دریافت خسارت جانی و مالی شکایت کنید. اما این شکایت چگونه انجام می شود و آیا می توان جرم راننده را در صورت دستگیری ثابت کرد؟ در مقاله زیر قصد داریم تا تمام اطلاعات لازم در این خصوص را بیان کنیم. اگر احیانا دچار چنین مشکلی شدید بتوانید بهترین اقدامات لازم را انجام دهید.

اقدامات لازم هنگام فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

فرار راننده از تصادف همیشه آثار سویی بر جای گذاشته است. اقدامات به موقع در چنین شرایطی می تواند تلفات جانی را به صفر برساند. اما گاها سهل انگاری و ترس از عواقب این سانحه منجر می شود که راننده مقصر فرار کند. در چنین شرایطی اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که مشخصات خودروی مقصر تصادف را به خاطر بسپارید. می توانید آن را در در گوشی خود یا در یکجا یادداشت کنید. حتی می توانید در صورت امکان از خودرو عکس بگیرید. حتی در صورت فرار راننده باز می توانید از صحنه تصادف چندین عکس بگیرید تا برای شکایت استفاده کنید.

مجازات تصادف جرحی و فرار راننده از تصادف

تصادف جرحی

مجازات تصادف جرحی و فرار راننده از تصادف

مجازات فرار راننده از تصادف در قانون مجازات های اسلامی به صراحت بیان شده است. حکم تصادف و فرار شامل ضمانت کیفری است. در ماده ۷۱۹ قانون مجازات های اسلامی آمده است اگر زمانی که یک سانحه رانندگی رخ می دهد و شرایط مصدوم به نحوی باشد که باید حتما او را به مراکز درمانی رساند و کمک فوری را انجام داد. اما ممکن است راننده مقصر از این کار امتناع کرده و از کمک کردن به مصدوم و کمک خواستن از نیروی انتظامی خودداری کند. حتی ممکن است محل سانحه را با هدف فرار ترک کند. چنین فردی به بیش از دو سوم حداکثر مجازات ذکر شده در ماده های ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ قانون مجازات های اسلامی محکوم خواهد شد.  دادگاه به هیچ وجه در چنین شرایطی در مجازات تخفیف قائل نمی شود.

مجازات فرار راننده از تصادف غیر جرحی

گاها سانحه تصادف منجر به فوت یا جرحی نمی شود اما فرار راننده از تصادف به تنهایی جرم محسوب نمی شود. اما مالک خودروی آسیب دیده برای جبران خسارات خود می تواند از پلاک خودرو مقصر برای جبران خسارت شکایت کند. در چنین شرایطی راننده مقصر مشمول مجازات کیفری نمی شود و تنها باید خسارت را طبق مستندات پرداخت نماید.

مجازات فرار راننده از تصادف منجر به فوت

قطعا قانون مجازات ثابتی برای فرار راننده از تصادف و راننده ای که در صحنه باقی مانده و کمک کرده است در نظر نمی گیرد. سالانه ما به موارد متعددی برمی خوریم که رانندگان صحنه تصادف را ترک کرده اند در صورتی که اگر به موقع کمک می کردند منجر به تلفات جانی نمی شد. از این رو مجازاتی رانندگان مقصری که فرار می کنند بسیار سنگین تر است.

در چنین شرایطی از حادثه رانندگی تلفات جانی داشته باشد راننده مقصر مرتکب قتل شبه عمد شده است. درست است که حکم راننده در چنین شرایطی قصاص نیست اما محکوم به پرداخت دیه خواهد بود و ۶ ماه تا ۳ سال حبس هم برای او در نظر گرفته می شود.

همانطور که گفتیم در ماده ۷۱۹ هم آمده است که راننده مقصر دو سوم حداکثر مجازات را می گیرد یعنی قاضی فرد را به حداقل دو سال حبس تعزیری و پرداخت دیه محکوم می کند و امکان تخفیف در این مجازات وجود ندارد.

فرار راننده از تصادف با خودروی پارک شده

مجازات فرار راننده از تصادف غیر جرحی

بر اساس قانون فرار راننده از تصادف با خودروی پارک شده هم مشمول جبران خسارت است. البته اگر خودرو در محیط مناسب و مجازی پارک شده باشد و خودرویی به ان بزند و فرار کند راننده مقصر محکوم به جبران خسارت است.

فرار راننده از صحنه تصادف در صورت مقصر نبودن

فرار راننده از تصادف حتی اگر مقصر هم نباشد باز هم جلوه خوبی ندارد. مهمترین اقدام بعد از دیدن صحنه رانندگی ترک نکردن محل واقعه است. در بیشتر موارد راننده مقصر نیست اما با ترک محل باعث ایجاد اختلال در روند رسیدگی به پرونده می شود. با ماندن در محل می توانید هم بیگناهی خود را ثابت کنید و هم اینکه اقدامات لازم را انجام دهید.

فرار راننده از تصادف با موتور

در صورت فرار راننده از تصادف با موتور، راکب موتور می تواند از راننده مقصر شکایت کند. اگر تصادف منجر به جرحی یا فوت نشود فرد مجرم نیست و تنها هزینه خسارت را پرداخت می کند اما اگر تصادف منجر به فوت شود مطابق رای دادگاه فرد باید هم دیه پرداخت کند و هم به تشخیص قانون باید مدتی در حبس هم بماند. این مجازات ها نابخشودنی و غیر قابل تخفیف هستند و قانون گذار حداکثر مجازات را برای راننده مقصر تعیین می کند.

چگونه از فرار راننده از تصادف شکایت کنیم؟

نحوه شکایت از فرار راننده از تصادف شامل انجام یک سری اقدامات اساسی است. زمانی که تصادف منجر به خسارت مالی، جرحی و یا جانی شود و راننده مقصر محل را به قصد فرار ترک کند مجازات های کامل و مشخصی برای او در نظر گرفته شده است.

  • اولین اقدام در مواجه با چنین حادثه ای تماس با پلیس ۱۱۰ است. در چنین شرایطی فرقی نمی کند سانحه منجر به ضرر مالی یا جانی شده باشد در هر صورت باید مامورین نیروی انتظامی صورتجلسه های لازم را تنظیم کنند.
  • پلیس باید کروکی دقیق محل حادثه را تنظیم کند.
  • بعد از اقدامات لازمی که پلیس راهور انجام می دهد باید فرد آسیب دیده یا بستگان او از راننده مقصر شکایت کنند. بعد از شکایت فرد آسیب دیده به پزشکی قانونی معرفی می شود تا میزان صدمات بدنی ثبت شود.
  • اگر خودروی فرد خسارت مالی دیده باشد باید مدارک لازم از قبیل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و اصل کروکی به شرکت بیمه گر ارسال شود.
  • در مرحله بعدی راننده آسیب دیده در دادسرا طرح شکایت می کند. در این مرحله استعلام نظریه کارشناسی از مراجع ذیربط الزامی است. دادسرا تمام مستندات خود را به دادگاه ارسال می کند و در نهایت دادگاه با بررسی مدارک و شواهد رای نهایی را صادر می کند.

پیگیری تصادف بدون شماره پلاک و با دوربین های مدار بسته منطقه

چگونه از فرار راننده از تصادف شکایت کنیم؟

گاها فرار راننده از تصادف با دوربین های مدار بسته منطقه ثبت شده است. در چنین شرایطی به راحتی می توان از طریق فیلم دوربین ها جرم راننده متواری را اثبات کرد. اگر شما نتوانسته باشید پلاک خودرو را هم یادداشت کرده باشید به راحتی می توانید توسط قانون راننده را دستگیر کنید.

تصادفات رانندگی و فرار راننده بدون وجود شاهد

در اغلب موارد فرار راننده از تصادف اتفاق می افتد و کسی یا چیزی شاهد چنین واقعه ای نبوده است. در بیشتر موارد هم راننده آسیب دیده نمی تواند راننده مقصر را به درستی ببیند و یا پلاک او را یادداشت کند. در چنین شرایطی می توان با پلیس تماس گرفت و حادثه را گزارش کرد. اگر راننده آسیب دیده بتواند مدارک بیشتری از راننده مقصر جمع آوری کند می تواند در شورای حل اختلاف و یا دادگاه شکایت کند. در غیر این صورت شکایتی قابل مطرح کردن نیست.

پیگیری سانحه رانندگی با شماره پلاک

اگر در تصادف راننده آسیب دیده بتواند پلاک خودروی فراری را یادداشت کند پیگیری در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود. در چنین شرایطی فرار راننده از تصادف عملا بی فایده است و با بررسی های لازم و کروکی ها و اطلاعاتی که توسط پلیس جمع آوری می شود راننده مقصر مکلف به پرداخت خسارت خواهد شد.

دریافت خسارت از شرکت بیمه گرد در صورت فرار راننده از تصادف

دریافت خسارت از شرکت بیمه گرد در صورت فرار راننده از تصادف

فرار راننده از تصادف در صورتی که فرد آسیب دیده نتواند راننده را پیدا کند باید برای دریافت خسارات جانی و مالی به شرکت بیمه گر مراجعه کند شرکت بیمه گر موظف است تمامی خسارت های راننده آسیب دیده را در صورت فوت و جرح پرداخت کند. اگر راننده آسیب دیده بیمه بدنه هم داشته باشد می تواند خسارت مالی را هم از شرکت بیمه دریافت کند.

مهلت زمان شکایت از فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

هنگام وقوع تصادف ما با سه خسارت مالی، جرح یا فوت مواجه هستیم. فرار راننده از تصادف در صورتی که تنها منجر به خسارت مالی شده باشد یک مدت زمان معلوم ۵ روزه برای شکایت دارد. یعنی راننده آسیب دیده باید در مدت ۵ روز شکایت خود را در مراجع ذیربط و شرکت بیمه مطرح کند. اما زمانی که تصادف منجر به مرگ شود باید همان لحظه وقوع واقعه اقدام به شکایت کرد.

البته زمان دقیقی برای شروع و خاتمه چنین پرونده هایی در مراجع قضایی وجود ندارد و ممکن است راننده مقصر هیچوقت پیدا نشود و پرونده سال ها در جریان باشد.

داشتن بیمه شخص ثالث برای تمامی خودروها الزامی است پس شما مشکلی در دریافت غرامت از بیمه به دلیل فوت و یا جرح ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *