تاریخ امروز:۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
چطور از شرکت بیمه شکایت کنیم؟

چطور از شرکت بیمه شکایت کنیم؟

4/5 - (3 امتیاز)

چطور از شرکت بیمه شکایت کنیم؟

پس از وقوع خسارت و حادثه، عملکرد و صداقت شرکت های بیمه برای ما مشخص می شود. بعضی اوقات ممکن است برای ما خسارت و مشکلاتی پیش بیاید و به پشتیبانی و کمک شرکت های بیمه نیاز پیدا کنیم، اما ممکن است در این مواقع شرکت های بیمه ما را حمایت نکنند و عملکرد نامناسبی داشته باشند و موجب نارضایتی و ناراحتی ما شوند. یکی از سوالات مشتریان عزیز این می باشد که در این مواقع چیکار کنیم؟ آیا امکان شکایت از شرکت های بیمه وجود دارد؟ آیا شکایت ما پیگیری خواهد شد؟

در حقیقت ما سامانه ای به نام سامانه شکایات بیمه مرکزی داریم. این سامانه دقیقا با همین هدف ساخته شده است. در مواقعی که بیمه گذاران از پاسخگویی و عملکرد نماینده ها و شرکت های بیمه ناراضی هستند، می توانند از طریق این سامانه شکایت خود را ثبت کنند و آن را پیگیری کنند. در ادامه متن شما را با مراحل شکایت از شرکت بیمه و چگونگی پیگیری آن آشنا می کنیم، پس ما را همراهی کنید.

پاسخگویی سریع

یکی از دلایل شکایت نکردن افراد از شرکت های بیمه و پیگیری نکردن درخواست های خود، دردسر، رفت و آمد های طولانی و مدت زمان طولانی آن می باشد. اکثر مردم هنگام شنیدن عبارت شکایت از شرکت بیمه به یاد دردسر، دادگاه و صف های طولانی می افتند، در حالی که چنین چیزی صحیح نمی باشد. سامانه یکپارچه رسیدگی به شکایات از بیمه، برای اولین بار در سال 1393 درست شد. در ابتدای شروع به کار این سامانه برای رسیدگی به هر شکایت حدود 73 روز زمان طول می کشید. اما خوشبختانه در حال حاضر این مدت زمان بسیار کم شده است و مدت زمان پاسخگویی آن ها با به 6 روز کاهش یافته است. در صورت هرگونه شکایت و نارضایتی از شرکت بیمه می توانید به این سامانه مراجعه کنید و شکایت خود را ثبت کنید و در کمتر از 6 روز به شما پاسخ می دهند. پاسخگویی سریع این سامانه موجب رضایت مردم شده است.

شکایت از شرکت بیمه

نکته مهمی که در رابطه با شکایت از شرکت بیمه وجود دارد و حتما قبل از ثبت شکایت باید به آن توجه کنید، این است که سامانه شکایت از شرکت بیمه در بیمه مرکزی، فقط بیمه هایی را پیگیری می کند که دارای مجوز می باشند. بنابراین همیشه قبل از ثبت نام در شرکت های بیمه از اصالت و مجوز آن ها در بیمه مرکزی اطمینان حاصل کنید. شما می توانید با مراجعه به سامانه بیمه مرکزی از اصالت شرکت بیمه خود باخبر شوید. در روند ثبت شکایت از شرکت بیمه در هر مرحله ای که دچار مشکل شدید، می توانید با شماره 0212342 تماس حاصل فرمایید و شما را راهنمایی می کنند. قدم اول جهت ثبت شکایت، مراجعه به سامانه شکایات بیمه مرکزی به نشانی https://www.centinsur.ir می باشد. پس از وارد شدن به این سایت صفحه جدیدی برای شما باز می شود و گزینه « ثبت شکایت » را که سبز رنگ و در سمت راست صفحه می باشد، انتخاب کنید.

مراحل ثبت شکایت از شرکت بیمه

مرحله اول جهت ثبت شکایت از شرکت بیمه، تایید قوانین می باشد. جهت عبور از این مرحله باید گزینه تایید قوانین را انتخاب کنید و به این معنا می باشد که شما 24 قانون ارتقا سلامت سیستم های اداری را پذیرفته اید. در مرحله دوم باید نوع شکایت خود را انتخاب کنید. شما باید نوع مشکل و شکایت خود را بدانید. به عبارت دیگر باید بدانید که دقیقا می خواهید از کدام قسمت شرکت بیمه شکایت کنید. این مرحله شامل گزینه های زیر می باشد:

دفاتر غیر مجاز

مراجعه به شرکت در رابطه با صندوق تامین خسارت های بدنی

نماینده های رسمی شرکت های بیمه

مراجعه مستقیم در رابطه با صندوق تامین خسارت های بدنی

پرداخت خسارت( دارای پرونده هستید )

پرداخت خسارت ( فاقد پرونده هستید )

مرحله صدور بیمه نامه

ارزیابان رسمی دارای پروانه از بیمه رسمی

کارگزاران رسمی دارای پروانه از بیمه رسمی

ثبت مشخصات بیمه نامه

بعد از اینکه نوع شکایت خود را انتخاب کردید، باید مشخصات بیمه نامه را ثبت کنید. در این مرحله عنوان بیمه نامه، شماره بیمه و اسم شرکت بیمه خود را ثبت کنید. بعد از اینکه مشخصات بیمه نامه را ثبت کردید، باید اطلاعات مربوط به خود را ثبت کنید. در این مرحله اطلاعاتی از جمله وضعیت شکایت، استان و شهر محل سکونت، آدرس منزل، پست الکترونیکی، شماره تماس همراه، تلفن ثابت، کد پستی، کد ملی، تاریخ تولد و… از شما گرفته می شود. در این مرحله به تلفن همراه شما کد تاییدی ارسال می شود و با وارد کردن کد به مرحله بعدی می روید.

شرح شکایت و ثبت مستندات

بعد از وارد کردن کد ارسال شده به تلفن همراه شما، به مرحله آخر ثبت شکایت وارد می شوید. این مرحله به نوع شکایت شما بستگی دارد. اگر شکایت شما مربوط به دریافت خسارت و صدور بیمه نامه می باشد، باید در این مرحله سوابق بیمه ای خود را به درستی وارد کنید. در غیر اینصورت به مرحله شرح شکایت مستقیما وارد می شوید. باید در اینجا موضوع شکایت خود را بنویسید و طرح شکایت خود را به درستی توضیح دهید. همچنین در قسمت ثبت مستندات باید مدارک و هرگونه تصاویر لازم مربوط به شکایت را از اینجا ارسال کنید. حجم هر کدام از فایل های ارسال شده باید کمتر از 14 مگابایت باشد وگرنه ارسال نمی شود. بعد از اتمام این مرحله، شکایت شما با موفقیت به ثبت می رسد.

پیگیری شکایت از شرکت بیمه

اگر در رابطه با نحوه پیگیری شکایت خود از شرکت بیمه اطلاع ندارید، ما را همراهی کنید. در سامانه بیمه مرکزی بعد از ثبت شکایت به شما کد رهگیری داده می شود. جهت پیگیری شکایت از شرکت بیمه باید دوباره به سامانه بیمه مرکزی مراجعه کنید. سپس قسمت « پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه ای » را انتخاب کنید و در این قسمت روی گزینه  « پیگیری شکایت » کلیک کنید. در این قسمت کد ملی و کد شکایت را وارد کنید تا نتیجه شکایت خود را ببینید. کد رهگیری شما هنگام ثبت شکایت به شماره تماس همراه شما نیز فرستاده می شود. بیمه مرکزی شکایت ها را در کمترین زمان ممکن بررسی می کند و شکایت ها به صورت استانی بررسی می شوند.

رسیدگی شرکت های بیمه به شکایات

آیین نامه 71 شورای عالی در رابطه با شکایت از شرکت های بیمه می باشد. هر کدام از شرکت های بیمه موظف هستند که واحد پاسخگویی و رسیدگی به شکایات را در کل نقاط کشور داشته باشند. این واحد ها مستقیما تحت نظر مدیر عامل شرکت می باشند.

اطلاع تخلفات به بیمه مرکزی

اگر صندوق پرداخت خسارت یا شرکت بیمه در زمان تعیین شده پول خسارت را پرداخت نکند و یا آن را به تاخیر بیندازد و یا به صورت ناقص پرداخت کند، می توانید آن را به بیمه مرکزی اعلام کنید و شکایت خود را در رابطه با این موضوع ثبت نمایید. بیمه مرکزی موظف می باشد که کلیه شکایت ها در ظرف 1 الی 2 هفته بررسی کند و تصمیمات لازم را بگیرد. در صورتی که کوتاهی کردن شرکت بیمه در رابطه با پرداخت خسارت برای بیمه مرکزی اثبات شود ، طبق ماده 28 باید شرکت بیمه جریمه شود و جریمه را به صورت نقدی در سریع ترین زمان ممکن پرداخت نماید. حتی ممکن است با تایید شورای عالی بیمه، پروانه این شرکت به صورت تعلیق در آید.

مشاوره رایگان بیمه

اشتراک‌گذاری