تاریخ امروز:۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیمه مراکز آموزشی و خوابگاه ها؛ حس امنیت در برابر خطرات پیش رو

Rate this post

اگر در دسته افرادی هستید که به اندازه کافی درباره بیمه مراکز آموزشی و خوابگاه ها اطلاعات ندارند، پیشنهاد ما این است که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه‌های بسیار زیاد و متنوعی تا به حال با هدف حمایت از اماکن و مراکز آموزشی و یا خوابگاه‌ها، طرح و ابلاغ شده اند. توجه داشته باشید که بیمه، در هر شرایط و در هر محیطی، یکی از مهم ترین و اصلی ترین معیارهایی است که شما باید در نظر بگیرید و نباید از آن به سادگی عبور کنید. چرا که در هر محیطی کاری و یا آموزشی، خطرات و صوانحی هستند که شما را تهدید می‌کنند و هر نوع اتفاقی ممکن است که برای شما اتفاق بیفتد. بهتر است برای کم کردن آسیب و ضرر این صوانح، شما تحت پوشش و حمایت بیمه باشید.

اما یکی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی در مسیر بیمه‌های مختلف، این است که افراد، از آن‌ها شناخت و آگاهی کافی ندارند و با ضوابط و شرایط آن‌ها آن گونه که باید آشنا نیستند. بنابراین، اولین و مهم ترین قدم در مسیر قرار گرفتن تحت حمایت بیمه، آشنایی بهتر و کامل تر با بیمه و اقسام آن است.

1. بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین بیمه‌هایی که افرادی که در مراکز آموزشی مشغول به کار و فعالیت هستند باید انجام دهند، همین بیمه می‌باشد. هدف اصلی از این بیمه این بوده که مدیران مراکز آموزشی را در برابر حوادثی که در محل کار رخ می‌دهد مسئول قرار دهد. این بدین معناست که این بیمه، مدیران را ملزم به قبول مسئولیت هر نوع حادثه‌ای در محل کار (آموزشی) می‌گرداند.

بنابراین، برای تمامی افراد که در هر نوع از مراکز آموزشی مشغول به فعالیت هستند، این بیمه وجود دارد تا بتوانند با استفاده از آن، خودشان را در برابر حوادث مختلف، و آسیب‌های جانی بیمه نمایند. هر نوع خسارتی که به شخص بیمه شده و آسیب دیده وارد شود، در صورتی که در زیر مجموعه خسارات تحت پوشش این بیمه قرار داشته باشد، باید توسط مدیر پرداخت گردد و مدیر موسسه باید مسئولیت کامل آن را بر عهده گیرد.

یکی از شرکت های بیمه ارائه دهنده این بیمه، بیمه ایران است.

 

سوال:

مخاطبین اصلی این بیمه نامه چه کسانی هستند؟

توجه داشته باشید که مدیران هر نوع موسسه و مرکز آموزشی، وظیفه دارند که این بیمه را برای هر یک از استفاده کنندگان مرکز و موسسه خود انجام دهند و در برابر سلامت و امنیت آن‌ها، مسئولیت قبول کنند. با این حساب، مخاطبین اصلی این بیمه نامه، مدیران می‌باشند که باید از استفاده کنندگان و بیمه شدگان حمایت کافی را به عمل آورند.

سوال:

چه نوع حوادثی تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند؟ خسارات تحت پوشش این بیمه، چه خساراتی هستند؟

به طور کلی، ما می‌توانیم سه نوع حادثه اصلی را نام ببریم که در دسته خسارات تحت پوشش این بیمه قرار دارند. این سه دسته، به ترتیب اهمیت، فوت شدن بیمه شونده، نقص عضو شدن بیمه شونده و هزینه‌های پزشکی وی می‌باشند. البته، بدیهی است که هر یک از این سه دسته، باید حوادثی باشند که در محل کار رخ داده باشند و یا با محل آموزشی ارتباطی داشته باشند.

سوال:

بیمه گذار در صورت بروز حادثه چه اعمالی باید انجام دهد؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین کارهایی که بیمه گذار باید در صورت بروز حادثه انجام دهد، این است که بدون فوت وقت، به انجام تمامی اقدامات ضروری مشغول شود. از جمله این اقدامات ضروری، می‌توانیم به ارائه دادن اطلاعات کامل اشاره کنیم. این اطلاعات، شامل زمان دقیق وقوع حادثه، مشخصات کامل فردی که آسیب دیدگی دارد، نشانی شهود و مبلغی که خسارت دیده قصد دریافت آن را دارد می‌باشد. این اطلاعات، باید در اسرع وقت به بیمه گر تحویل داده شوند. از دیگر اطلاعاتی که ارائه آن‌ها در این شرایط ضروری می‌باشد، تمامی اسناد و مدارکی است که بیمه گذار از وقوع حادثه در دسترس دارد.

سوال:

آیا شرایط خاصی طی این بیمه ذکر شده است که بیمه گر را از به عهده گرفتن مسئولیت معاف نماید؟

البته، بدیهی است که بیمه گر وظیفه ندارد در برابر هر نوع حادثه و اتفاقی مسئولیت قبول نماید؛ که طی ادامه این بخش این موارد را ذکر خواهیم کرد. مهم ترین شرایط برای معاف شدن بیمه گر، شرایطی است که بیمه شونده، به خسارتی عمدی به خود وارد نماید. یعنی در صورتی که بیمه گذار، به نوعی تقلب کرده باشد، این بیمه باطل خواهد بود و بیمه گر از پرداخت هر نوع خسارتی معاف  است. از سایر خساراتی که بیمه گر از قبول کردن مسئولیت در برابر آن‌ها معاف می‌شود، می‌توانیم به خسارات ناشی از انفجارهای هسته‌ای اشاره کنیم.

خسارات ناشی از تخلف‌هایی که از قوانین رخ می‌دهند نیز در این دسته جای دارند. خسارت ناشی از جنگ و انقلاب و شورش و اعتصاب از دیگر عواملی می‌باشد که در این حیطه می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم. بنابراین، توجه داشته باشید، چه شما بیمه شونده باشید و چه بیمه گر باشید، در صورتی که حادثه رخ داده و خسارت وارد شده در دسته خساراتی باشند که طی این بخش از این مطلب ذکر کردیم، بیمه گر ملزم به پرداخت خسارت نخواهد بود.

سوال:

آیا این بیمه نامه، شرایطی برای فسخ شدن قرارداد نیز دارد؟

توجه داشته باشید که در برخی شرایط و موقعیت‌های خاص، یکی از طرفین بیمه، نیاز دارد که بیمه نامه و قرارداد را نقض کند و یا آن را باطل کند. در چنین شرایطی، باید با توجه به اصول و قوانین خاص، قرارداد را باطل نمود. البته، مسئله این جاست که برای هر یک از طرفین این قرارداد، یعنی بیمه گر و بیمه گذار، شرایط متفاوتی تعیین شده است که باید به شکل جداگانه به آن توجه داشته باشند.

اما کلی ترین قاعده و اصل در این فرآیند باطل نمودن قرارداد، این است که حداقل، 20 روز قبل از آن که قرارداد فسخ شود، باید اخطاری کتبی نوشته شود تا طرف مقابل، از ماجرا مطلع شود. در ادامه این بخش، شرایط را برای بیمه گذار و بیمه گر به شکل جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیمه مراکز آموزشی و خوابگاه ها

شرایط بیمه گر:

  • در صورتی که حق بیمه، در سر رسیدها و زمان‌های معین و به شکل منظم پرداخت نشود، بیمه گر حق این را دارد که با ارسال کردن اخطاری کتبی برای فسخ قرارداد اقدام به باطل نمودن بیمه نماید.
  • یکی از اتفاقاتی که زیاد رخ می‌دهد و در فسخ شدن این قراردادها نقش پر رنگی دارد، همین گزینه هست. در برخی شرایط، بیمه گر مشاهده می‌کند که خطرات در محیط کار از قبل بیشتر شده اند و بیمه گر باید مسئولیت بیشتری را نسبت به قبل قبول کند. با این حال، فرد بیمه گذار، راضی به افزایش دادن حق بیمه نمی‌شود و این امر موجب بروز مشکل در قرارداد می‌گردد. در این شرایط نیز بیمه گر، حق دارد در صورت خواست، بیمه نامه را لغو نماید.
  • آخرین شرایطی که به بیمه گر این اجازه را می‌دهد که بیمه نامه را به کلی فسخ کند، این است که بیمه گذار بر خلاف قوانین که باید عمل نماید. برای مثال، در برخی شرایط، بیمه گذار به ارائه دادن اطلاعات غلط و یا اظهارهای خلاف می‌پردازد. در صورت رخ دادن این اتفاق نیز، بیمه گر می‌تواند اخطاری کتبی بنویسد و 20 روز پس از ارسال آن به بیمه گذار، به فسخ بیمه نامه اقدام کند.

تعهدات بیمه گر:

بدیهی هست که همان طور که پیش تر نیز ذکر کردیم، بیمه گر متعهد است در شرایط خاصی به پرداخت خسارت اقدام نماید. البته توجه داشته باشید که برای این کار و برای دریافت خسارت از بیمه گر، باید اقدامات خاصی انجام شوند. برای مثال، مشخص است که حادثه رخ داده، باید به شکل تمام و کمال توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی جزئی قرار گیرد و همه جوانب حادثه در نظر گرفته شود. هم چنین، باید مدارک مثبته تهیه شود و به بیمه گر ارائه داده شود، تا درخواست خسارت از وی، حالتی رسمی و قانونی به خود بگیرد.

هم چنین، لازم به ذکر است که بیمه گر تعهد کامل دارد که هزینه‌های مربوط به خسارات بدنی را به شکل تمام و کمال پرداخت نماید. برای مثال، اگر شخص بیمه گذار با نقص عضو مواجه شده باشد، بیمه گر باید تمامی اقدامات لازم را برای درمان وی انجام دهد و هزینه‌های پزشکی او را نیز بر عهده بگیرد. توجه داشته باشید که غرامت‌ها و خساراتی که بیمه گر وظف به پرداخت آن‌هاست، در مبالغ متفاوتی ارائه داده می‌شوند که این مبالغ، به طور کامل بستگی به حادثه‌ای که رخ داده است و نظر کارشناس دارد.

شرایط بیمه گذار:

درست همان طور که در مورد بیمه گر به مورد مشابهی اشاره کردیم، این مورد برای بیمه گذار نیز وجود دارد. در برخی شرایط، بیمه گذار با شرایطی مواجه می‌شود که خطر و احتمال حادثه در محل کار به اندازه ای قابل توجه کاهش پیدا کرده است. با این حال، شخص بیمه گر راضی به ارائه تخفیف در حق بیمه خود نمی‌شود. در چنین شرایطی، شخص بیمه گذار می‌تواند به فسخ قرارداد اقدام کند و بیمه نامه را به کلی بهم بزند.

تعهدات بیمه گذار:

همان طور که طی بخش قبلی گفتیم که بیمه گر تعهدات مهم و اساسی در این بیمه نامه دارد، باید توجه داشته باشید که بیمه گذار نیز وضع مشابهی دارد و وظایفی دارد که باید آن‌ها را رعایت نماید و شرایط خاصی وجود دارند که باید از آن‌ها پیروی کند. اولین و مهم ترین وظیفه بیمه گذار این است که باید تحت هر شرایط، هر اطلاعات مهمی را به طور کامل و جامع در اختیار بیمه گر قرار دهد.

از دیگر وظایف شخص بیمه گذار که تحت هیچ عنوان نباید مورد غفلت واقع شود، این است که شخص بیمه گذار باید هر گونه تغییری، از جمله کم شدن خطر، زیاد شدن خطر، خطرات احتمالی و غیره را به اطلاع بیمه گر برساند. در ضمن، طی هر گونه تغییری که رخ دهد، بیمه گذار فرصت دارد تا 10 روز اطلاعات را به شکل رسمی و کتبی به بیمه گر انتقال دهد.

2. بیمه خوابگاه:

در شهریور ماه سال 1394 بود که بیمه نامه‌ای برای خوابگاه‌های مناطق محروم کشور ما وضع شد. طی این قرارداد، از تمامی معاونان دانشجویی درخواست شد که تمامی اطلاعات مربوط به خوابگاه را به صندوق رفاه دانشجویان اعلام نمایند. از دسته اطلاعاتی که ذکر کردنشان طی این فرآیند لازم بود، می‌توانیم به نام دقیق خوابگاه، سالی که خوابگاه احداث شده بود، مساحتی که زمین آن خوابگاه دارد، متراژ بنای خوابگاه، تعداد طبقاتی که این خوابگاه دارد و نیز طرفیت کلی این خوابگاه اشاره کنیم. ارائه تمامی این اطلاعات، ضروری و الزامی بود و هدف از آن نیز این بود که صندوق رفاه دانشجویان، قادر شود به دانشگاه‌ها کمک نماید.

از اهداف دیگری که پشت این بیمه نامه بود، این بود که برنامه‌ ریزی‌های بهتر و دقیق تر و نیز کلان تر در حوزه بیمه این مراکز انجام شود. پوشش‌ها و حمایت‌ها باید از دانشگاه‌ها افزایش می‌یافت و این بیمه نامه، دقیقا با همین هدف بود که طرح ریزی و ارائه شد. از نکات جالبی که می‌توانیم درباره این بیمه نامه ذکر کنیم، این است که طی مواد و گزینه‌های آن، تصویب شده بود که به خوابگاه‌های مناطق محروم، 50 درصد حق بیمه تعلق گیرد. این حق بیمه، با هدف اصلاح ساختمان و بازسازی آن در نظر گرفته شده بود و به همین علت نیز بود که برای معاونان لازم بود که اطلاعات کامل درباره بنای خوابگاه ارائه دهند.

بیمه مراکز آموزشی و خوابگاه ها

کلام آخر

بیمه یکی از مهم ترین و اصلی ترین اقداماتی هست که هر کسی که در هر مکان و شرایطی که مشغول به کار است باید آن را انجام دهد و طی این مطلب، به معرفی بیمه برای مراکز آموزشی و نیز بیمه خوابگاه‌ها پرداختیم و برخی از مهم ترین و اصلی ترین اصول آن‌ها را ذکر کردیم.

توجه داشته باشید که بیمه نامه‌ها دارای قواعد و اصول خاصی هستند که طی هیچ شرایطی نباید آن‌ها را نادیده گرفت. هر یک از طرفینی که در بیمه نامه دخیل هستند، وظیفه دارند که به وظایف خود به شکل کامل رسیدگی کنند. در غیر این صورت، یکی از طرفین می‌تواند به فسخ بیمه نامه و قرارداد اقدام نماید، که البته این کار نیز از شرایط و اصول خاصی پیروی می‌کند که بیمه گر و بیمه گذار باید آن‌ها را رعایت کنند.

در آخر طی این مطلب، بسیاری از نکات مهم و اساسی را درباره این بیمه‌ها برای شما بیان نمودیم، تا بتوانید با مطالعه آن‌ها، دیدی آگاهانه تر و کامل تر نسبت به بیمه و بیمه نامه‌های مربوط به مراکز آموزشی و خوابگاه‌ها داشته باشید. برای خرید این بیمه به سامانه خرید بیمه آنلاین بیمه سل مراجعه نمایید.

اشتراک‌گذاری