تاریخ امروز:۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
گواهینامه بین المللی

دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

1/5 - (1 امتیاز)

راهنمای کامل دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

اگر یک فرد عاشق رانندگی و جاده هستید و قصد سفر خارجی را دارید، نگران نباشید. شما می‌توانید در کشورهای دیگر نیز رانندگی کنید و از جاده‌ها لذت ببرید. برای این کار نیازمند گواهینامه بین المللی رانندگی هستید. در این مقاله با همه چیز در رابطه با گواهینامه بین المللی و مراحل دریافت آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

گواهینامه بین المللی رانندگی نوعی مدرک معتبر رانندگی است که توسط سازمان جهانی اتومبیلرانی به متقاضیان آن اعطا می‌شود. در حال حاضر 196 کشور جهان در این سازمان عضو هستند. بنابراین اگر شما تابعیت یکی از این کشورها را داشته باشید، می‌توانید این مدرک را دریافت کنید. ایران نیز یکی از اعضای این سازمان است. افرادی که این مدرک را دریافت می‌کنند می‌توانند به صورت قانونی در هر یک از این کشورها به رانندگی با خودرو یا موتور سیکلت بپردازند. بنابراین شما تنها نیازمند یک ویزا، پاسپورت و گواهینامه بین المللی خود برای تجربه کردن لذت رانندگی در سراسر جهان هستید.

آیا دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی نیازمند آزمون می‌باشد؟

دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی بدون هیچ آزمونی می‌باشد. اگر گواهینامه فعلی شما اعتبار داشته باشد، شما می‌توانید با ارائه کردن آن درخواست گواهینامه بین المللی کنید. بنابراین نیازی به آزمون نخواهید داشت. اگر گواهینامه شما اعتبار کافی نداشته باشد، شما نیاز خواهید داشت تا آن را تمدید کنید که این کار هم نیازی به آزمون ندارد. با این حال اگر شما تا زمان درخواست صدور گواهینامه بین المللی رانندگی ، گواهینامه ایرانی خود را نداشته باشید، نیازمند گذراندن کلاس‌ها و آزمون‌های رانندگی برای دریافت گواهینامه ایرانی خواهید بود.

گواهینامه بین المللی رانندگی از کجا دریافت می‌شود

در ایران، کانون گردشگری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مسئول اعطای مدرک بین المللی در این حوزه می‌باشد. دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی از دو طریق آنلاین و حضوری امکان پذیر می‌باشد. اگر قصد دریافت این مدرک به شکل آنلاین را دارید، نیازمند تصاویر اسکن شده از مدارک مورد نیاز خود هستید. ثبت درخواست به صورت آنلاین بسیار ساده و بدون نیاز به حضور فرد در این سازمان می‌باشد. شما با چند کلیک ساده مدارک خود را آپلود می‌کنید و پس از چند روز مدرک بین المللی خود را دریافت خواهید کرد.

دریافت این مدرک به شکل حضوری نیازمند مراجعه به نمایندگی‌های کانون گردشگری و اتومبیلرانی در سراسر کشور می‌باشد. برای این کار اگر همه مدارک خود را آماده داشته باشید، می‌توانید در کمتر از 24 ساعت مدرک خود را دریافت کنید.

گواهینامه بین المللی موتور

مدت اعتبار گواهینامه بین المللی رانندگی

مدت اعتبار ابن مدرک بستگی به درخواست شما دارد. شما می‌توانید گواهینامه‌های یک ساله یا سه ساله را سفارش دهید. امکان درخواست اعتبار بیشتر از سه سال در حال حاضر وجود ندارد. بنابراین با پایان این دوره باید مجددا یک درخواست مدرک دیگر را ثبت کنید.

هزینه گواهینامه بین المللی رانندگی

هزینه دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی با توجه به میزان اعتبار آن متغیر است. اگر شما درخواست دریافت مدرک با اعتبار یک ساله را داده باشید، باید مبلغ یک میلیون و چهارصد و ده هزار ریال را بپردازید. همچنین اگر قصد دریافت مدرک 3 ساله را داشته اید نیازمند پرداخت 4 میلیون و صد و چهل هزار ریال خواهید بود.

چرا گواهینامه بین المللی رانندگی را بگیریم؟

دلایل متنوعی برای ای کار وجود دارد. مهم ترین این دلایل عبارتند از:

  • صرفه جویی در هزینه‌های سفر: استفاده از تاکسی‌ها می‌تواند هزینه بسیار بالایی در سفر شما داشته باشد.
  • عدم وجود نگرانی بابت دیر کردن: ممکن است سفر شما تجاری یا اداری باشد. اگر نیاز داشته باشید به یک مکان دیگر بروید و برای این کار از به تاکسی‌ها مراجعه کنید، ممکن است زمان قابل توجهی را از دست بدهید. اگر این مدرک و یک خودرو داشته باشید می‌توانید به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن نقل مکان کنید.
  • امکان لذت بردن از جاده‌ها: شاید شما هم مرد جاده باشید و قصد داشته باشید در طی سفر خود به کشوری دیگر از جاده‌های آن کشور نیز نهایت استفاده را ببرید. داشتن این مدرک مجوز عبور و مرور شما در آن جاده می‌باشد.
  • تجربه جدید و چالش‌ها: کشورهای مختلف، قوانین مختلفی دارند که این مسئله می‌تواند دلیلی برای ماجراجویی به وسیله رانندگی و چالش انطباق با قوانین جدید باشد.

گواهینامه بین المللی

مدارک مورد نیاز

برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی چه به روش حضوری و چه آنلاین، نیاز به مدارکی دارید. این مدارک عبارتند از:

  • اصل گواهینامه رانندگی جمهوری اسلامی با مدت اعتبار لازم: برای دریافت گواهینامه بین المللی، باید اصل این مدرک را ارائه کنید. همچنین مدت اعتبار لازم برای این مدرک در صورت درخواست دریافت گواهینامه سه ساله، حداقل 3 سال و در صورت درخواست گواهینامه یکساله، حداقل یک ماه می‌باشد. بنابراین اگر اعتبار لازم را ندارید لازم است هر چه زودتر نسبت به تمدید گواهینامه خود اقدام نمایید.
  • یک قطعه عکس 3 در 4: برایی دریافت این گواهینامه به یک قطعه عکس سه در چهار برای روی مدرک نیاز دارید. این عکس باید به صورت پرسنلی، تمام رخ و با پس زمینه سفید باشد. همچنین در عکس بانوان باید حجاب اسلامی رعایت شود.
  • گواهینامه بین المللی گذشته: ارائه این مدرک اجباری نیست اما اگر مدرک قبلی شما هنوز اعتبار دارد و قصد دریافت یک گواهینامه جدید را دارید، باید این مدرک را نیز به همراه سایر مدارک ارسال کنید.
  • اصل یا کپی صفحه اول پاسپورت: گواهینامه بین المللی برای سفر به خارج از کشور صادر می‌شود و هر کسی که قصد خروج از کشور را داشته باشد، نیازمند داشتن یک گذرنامه معتبر است. بنابراین شما می‌توانید به راحتی و با ارائه صفحه اول پاسپورت خود آماده دریافت مدرک شوید.
  • فرم درخواست مدرک: برای درخواست این مدرک، یک فرم طراحی شده که شما می‌توانید آن را به صورت آنلاین یا حضوری پر کرده و تحویل دهید.

مراحل دریافت گواهینامه بین المللی به صورت حضوری

در اولین مرحله باید مدارک مورد نیاز خود را آماده کنید. توجه داشته باشید که باید مدارک کامل باشند تا بتوانید گواهینامه بین المللی رانندگی خود را تحویل بگیرید. در مرحله بعدی باید به یکی از دفاتر کانون جهانگردی و گردشگری مراجعه کنید و مدارک خود را تحویل دهید. کانون گردشگری و اتومبیلرانی در تمامی استان‌ها دارای شعب متعدد می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت این سازمان از موقعیت مکانی نزدیک ترین شعبه به محل زندگی خود اطلاع کسب کنید. پس از تحویل مدارک و پرداخت هزینه گواهینامه شما صادر خواهد شد و به دستتان خواهد رسید.

گواهینامه بین المللی رانندگی

مراحل دریافت گواهینامه بین المللی به صورت اینترنتی

در اولین مرحله باید مدارک مورد نیاز خود را آماده کنید. توجه داشته باشید که باید مدارک کامل باشند و تصاویر اسکن شده کیفیت مناسبی داشته باشند تا بتوانید گواهینامه بین المللی رانندگی خود را تحویل بگیرید. در مرحله بعد وارد وبسایت به آدرس shop.taci.ir شوید و در قسمت‌های مربوطه مدارک اسکن شده خود را آپلود نمایید.در ادامه فرم مربوطه که به دو زبان فارسی و انگلیسی می‌باشد را به صورت کامل پر کنید. در مرحله بعدی باید مبلغ مورد نظر را از کارت بانکی خود بپردازید و در نهایت روش ارسال مدارک را انتخاب کنید. سه روش برای ارسال مدارک وجود دارد که پست، پیک و مراجعه به شعبه می‌باشند. پروسه صدور گواهینامه به صورت اینترنتی معمولا بین 3 تا 7 روز کاری زمان می‌برد که با توجه به روش ارسال انتخابی شما می‌تواند تا 10 روز نیز طول بکشد.

گواهینامه بین المللی رانندگی

نکات کلیدی پیش از استفاده از گواهینامه بین المللی

همانطور که گفته شد بیش از 190 کشور جهان عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی هستند و به متقاضیان گواهینامه بین المللی اهدا می‌کنند. اما در این بین کشورهایی هم هستند که این مدرک را قبول ندارند یا قوانین سخت گیرانه‌ای برای افرادی که از این گواهینامه استفاده می‌کنند دارند. برای مثال کشور شما در کشور چین اجازه رانندگی با این مدرک را نخواهید داشت. یا در کشور امارات با استفاده از این مدرک تنها اجازه‌ی استفاده از خودروهای اجاره‌ای را خواهید داشت. همچنین برخی کشورها نیز هستند که گواهینامه بین المللی رانندگی را با اعتبارهای خاصی قبول دارند. برای مثال گواهینامه سه ساله در کشورهای ژاپن و آمریکا معتبر نیست. همچنین گواهینامه یک ساله در جمهوری آذربایجان معتبر نیست. بنابراین قبل از سفر و اقدام به صدور این مدرک، از قابل استفاده بودن آن در کشور مورد نظر اطمینان لازم را کسب کنید.

زبان رسمی گواهینامه بین المللی رانندگی

گواهینامه بین المللی رانندگی امکان ترجمه به 7 زبان انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، اسپانیایی، چینی و آلمانی را دارد. به طور معمول زبان انگلیسی در تمام کشور‌ها استفاده می‌شود. اما می‌توانید در صورت لزوم مدرک خود را به این زبان‌ها نیز ترجمه کنید.

کلام پایانی

اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید و می‌خواهید رانندگی در این کشورها را نیز تجربه کنید، نیازمند دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی هستید. این مدرک در کشورهای گوناگون به شما اجازه‌ی رانندگی با خودرو یا موتورسیکلت شخصی در خیابان‌ها و جاده‌های مختلف را می‌دهد. برای دریافت این مدرک، نیازمند مدارکی هستید که با ارائه آنها به سازمان گردشگری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران می‌توانید این گواهینامه را بدون آزمون و در طی چند روز کاری به دست آورید. در این مقاله سعی شده به تمامی سوالات شما در مورد گواهینامه بین المللی و نحوه دریافت آن پاسخ داده شود. برای توضیحات بیشتر می‌توانید به وبسایت کانون گردشگری و اتومبیلرانی کشور مراجعه نمایید.