تاریخ امروز:۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بیمه کارفرما

حق بیمه کارفرما چیست و چگونه محاسبه میشود؟

Rate this post

اگر به دنبال اطلاعاتی در رابطه با بیمه کارفرما هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. قصد داریم مطالب جامع و کاملی را در این رابطه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و هر آن چه که باید در مورد این بیمه بدانید را در طول این مقاله توضیح دهیم.

بیمه کارفرما چیست؟

کارفرماها نیاز دارند که از خدمات بیمه تأمین اجتماعی همچون حقوق از کار افتادگی، خدمات پایه‌ای درمان، حقوق بازنشستگی و خدمات دیگر استفاده کنند و به همین منظور می‌توانند خود را تحت پوشش بیمه در بیاورند. این بیمه که بیمه کارفرمایان نام دارد، خدمات خوبی را در هنگام نیاز به کارفرمایان ارائه می‌دهد.

بیمه کارفرما

میزان حق بیمه کارفرما چه قدر است و چگونه محاسبه می شود؟

اکنون که دانستید بیمه کارفرما چیست، در این بخش از مقاله‌ی بیمه کارفرما قصد داریم توضیح دهیم که میزان این بیمه چه مقدار است و به چه شکل محاسبه می‌شود.

 حق بیمه کارفرماها تقریبا با کارگران یکی و برابر با 27 درصد  می‌باشد. دقت داشته باشید که این حق نباید از حداکثر دستمزد کارمندان شرکت یا سازمان بیش‌تر و یا از حداقل دستمزد آن‌ها کمتر باشد.

البته باید بگوییم که میان بیمه کارگران و کارمندان با بیمه کارفرماها یک تفاوت بسیار مهم وجود دارد و آن هم این است بیمه بیکاری به کارفرما تعلق نمی‌گیرد، در صورتی که این بیمه برای کارگران و کارمندان لحاظ می‌شود.

اکنون توضیح خواهیم داد که بیمه کارفرماها چگونه محاسبه می‌شود.

حق بیمه کارفرماها در یک سازمان یا شرکت بستگی به میزان سابقه‌ی آن‌ها دارد و بر این اساس به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود:

  • کارفرماهایی که زیر 10 سال سابقه‌ی کاری دارند: این دسته از کارفرماها باید بدانند که حق بیمه‌ی آن‌ها بر اساس میانگین حداقل و حداکثر حقوق کارفرما حساب می‌شود.
  • کارفرماهایی که بالای 10 سال سابقه‌ی کاری دارند: حق بیمه این دسته از کارفرماها مطابق با میانگین حقوق کارفرما در آخرین سال کاری او محاسبه می‌شود.

در ادامه در مورد مزیت‌ها و معایب بیمه کارفرما، صحبت خواهیم کرد.

میزان حق بیمه کارفرماها

با مزایا و معایب این بیمه آشنا شوید

در بخش قبلی از این مقاله توضیح دادیم که حق بیمه کارفرماها چگونه محاسبه می‌شود. اکنون قصد داریم که مزایا و معایب استفاده از بیمه برای کارفرماها را توضیح دهیم.

از مهم‌ترین مزیت‌های بیمه کارفرمایان، باید به این مورد اشاره کنیم که برعکس کارگران و کارمندان که بیمه برای آن‌ها اجباری است، حق بیمه برای کارفرمایان اجباری نیست. در صورتی که کارفرما حق بیمه‌ی خود را پرداخت نکند، جریمه نمی‌شود. به دلیل آن که این حق بیمه توسط خود کارفرماها و به صورت اختیاری پرداخت می‌شود، لازم است بدانید که 3 ماه برای پرداخت این حق بیمه به کارفرماها، فرصت داده شده است.

از معایب بیمه برای کارفرماها نیز باید به این مورد اشاره کنیم که بیمه بیکاری برخلاف کارمندان و کارگران، شامل حال کارفرماها نمی‌شود و همان طور که قبلا گفتیم این مهم‌ترین تفاوت میان بیمه کارگر  و کارفرما است.

البته لازم است بگوییم که بسیاری از افراد تعلق نگرفتن بیمه بیکاری به کارفرمایان را عیب نمی‌دانند و حتی این را بهتر می‌دانند، به دلیل آن که در صورت داشتن بیمه بیکاری، از حقوق بازنشستگی کارفرما کسر خواهد شد.

حق بیمه کارفرما چگونه محاسبه می شود؟ 

برای مبلغ کل حق بیمه، سهم کارفرما و سهم کارگر فرمول محاسبه‌ای وجود دارد و در این بخش از مقاله قصد داریم فرمول‌های محاسبه این حق بیمه را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم.

مبلغ کل حق بیمه = کل مبلغ دستمز، حقوق و مزایایی که مشمول کسر بیمه کارگر می‌گردد * 0.3

مبلغ حق بیمه سهم کارفرما = کل مبلغ دستمزد، حقوق و مزایایی که مشمول کسر بیمه کارگر می‌گردد * 0.23

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم مطالب جامع و کاملی را در مورد بیمه کارفرما در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ابتدا دانستید که این بیمه چیست و بیمه کارگر باید توسط چه کسی پرداخت شود. با تفاوت اساسی میان بیمه کارگر و کارفرما آشنا شدید و توضیح دادیم که برای خود کارفرما اجباری برای پرداخت بیمه وجود ندارد و در صورت تمایل می‌تواند این کار را انجام دهد.

پس از آن در رابطه با میزان این حق بیمه صحبت کردیم و پس از آن توضیحاتی را در رابطه با مزیت‌‌ها و معایب بیمه کارفرمایان ارائه دادیم. در آخر نیز تلاش کردیم به صورت کلی سهم بیمه کارفرما را بیان کنیم و در قالب دو فرمول کلی، توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. امیدواریم اگر به دنبال اطلاعاتی در زمینه‌ی حق بیمه کارگر و کارفرما بودید، با خواندن این مقاله، پاسخ پرسش‌های خود را به طور کامل دریافت کرده باشید.

 سایت بیمه سل برای خرید انواع بیمه در اختیار شما عزیزان است.

اشتراک‌گذاری

یک نظر