تاریخ امروز:۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
bime-iran

نحوه خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایران

Rate this post

بیمه ایران بیش از ۵۱ درصد از بازار بیمه شخص ثالث را به خود اختصاص داده است. خرید آنلاین بیمه شخص ثالث یکی از هزاران خدماتی است که توسط این شرکت بیمه ارائه می‌شود. قبل از بررسی نحوه خرید آنلاین بیمه ایران بد نیست کمی بیشتر با این شرکت با سابقه آشنا شوید.

شرکت بیمه ایران در آبان سال ۱۳۱۴ به طور رسمی فعالیت خود را به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی و دولتی آغاز کرد. در حقیقت تا قبل از آن سال به غیر از شرکت‌های بیمه خارجی هیچ شرکت داخلی در این حوزه وجود نداشت. سابقه‌ و تجربه بسیاری که شرکت بیمه ایران در انواع رشته‌های بیمه‌ای دارد باعث شده تا بخش زیادی از جامعه اطمینان و اعتماد بسیار زیادی نسبت به آن داشته باشند.

یک ماه پس از تاسیس بیمه ایران صدور بیمه‌نامه‌های خود را در رشته‌های مختلف آغاز کرد. در کمتر از یک سال توانست فعالیت خود را گسترش دهد و نمایندگی‌‌های مختلفی در شهرهای ایران از جمله اصفهان، شیراز و اهواز تاسیس کرد. اگر چه تا قبل از حضور شرکت بیمه ایران تمام این بازار در دست شرکت‌های خارجی بود اما این شرکت توانست در همان اولین سال فعالیت ۶۶ درصد از سهم بازار را در اختیار بگیرد و سهم شرکت‌های خارجی را به ۳۴ درصد کاهش دهد.

در این یادداشت به بررسی نحوه خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایران به همراه مزایا، محاسبه قیمت این بیمه و همچنین پوشش‌های آن پرداخته شده است. در ادامه با بیمه سل همراه باشید.

اهمیت خرید بیمه شخص ثالث

همانطور که به احتمال زیاد می‌دانید خرید بیمه شخص ثالث امری اجباری است که به ازای عدم تهیه رانندگان به‌صورت روزانه جریمه می‌شوند. این بیمه به جبران خسارت‌های جانی و مالی افراد زیان‌دیده و خسارت‌های جانی راننده مقصر می‌پردازد. با توجه به نقش این بیمه در جبران هزینه‌های ناشی از حادثه‌ی رانندگی وسیله نقلیه زمینی عدم تهیه آن ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

اگر راننده‌ای به عنوان مقصر شناخته شود موظف است که تمام خسارت‌های مالی و جانی زیان‌دیده را که به عنوان شخص سوم شناخته می‌شود، جبران کند. ممکن است به دلیل خسارت‌های سنگین راننده‌ی مقصر توانایی جبران هزینه‌ها را نداشته باشد. در این شرایط این بیمه شخص ثالث است که برای کمک به راننده‌ی مقصر وارد عمل می‌شود.

بیمه‌گر پس از عقد قرارداد بیمه شخص ثالث متعهد می‌شود که به ازای پرداخت حق بیمه از طرف بیمه‌گزار تمام خسارت‌های جانی و مالی ایجاد شده در یک سانحه را پرداخت کند. در سال‌های اخیر با توجه به اعلام بیمه مرکز مبنی بر عدم نیاز به ارائه‌ی نسخه‌ی فیزیکی بیمه‌نامه بیش از پیش رانندگان به خرید آنلاین بیمه شخص ثالث رو آورده‌اند. بدیهی است که علاوه بر مزیت‌هایی مانند مقایسه راحت و استعلام سریع قیمت بیمه‌های شرکت‌های مختلف خرید آنلاین بیمه شخص ثالث باعث صرفه‌جویی وقت و در برخی موارد هزینه می‌شود.

عواقب ناشی از عدم تهیه بیمه شخص ثالث

همانطور که اشاره شد جریمه‌ی روزانه برای عدم تهیه بیمه شخص ثالث از طرف قانون‌گذار تعریف شده است. در حقیقت جابجایی وسیله‌ی نقلیه‌ی زمینی بدون این بیمه جرم تلقی می‌شود. از این رو در صورت عدم ارائه بیمه‌نامه به مامور راهور و ناجا وسیله‌ نقلیه توقیف می‌گردد و به پارکینگ منتقل می‌شود. برای رهایی از پارکینگ مالک خودرو موظف به تهیه بیمه شخص ثالث و پرداخت جریمه‌ پلیس و پرداخت جریمه دیرکرد بیمه ثالث است.

از دیگر مشکلات عدم تهیه بیمه شخص ثالث این است که دیگر خرید و فروش خودرو امکان‌پذیر نیست. در حقیقت برای فروش خودرو ابتدا باید مالک خودرو برای وسیله‌ی نقلیه‌ی خود بیمه شخص ثالث تهیه کند.

راننده‌ای که به عنوان مقصر شناخته می‌شود باید تمام هزینه‌های خسارت‌های مالی و جانی ناشی از حادثه را به طور کامل جبران کند. در صورت عدم تهیه بیمه‌ شخص ثالث فرد این هزینه را باید به طور شخصی پرداخت کند که در برخی از موارد به دلیل بالا بودن هزینه‌ها ممکن است جبران آن‌ها امکان‌پذیر نباشد.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایران یکی از راه‌های سریع تهیه این بیمه به منظور جلوگیری از زیان‌های پیش‌بینی نشده‌ و جبران‌ناپذیر است. در ابتدای یادداشت به سابقه بیمه ایران اشاره شد اما آیا تنها دلیل تهیه بیمه شخص ثالث از این شرکت سابقه و تجربه‌ی آن است؟ بدون شک سابقه و تجربه تنها یکی از دلایل انتخاب شرکت بیمه ایران است.

مزیت‌های تهیه بیمه شخص ثالث ایران

شرکت بیمه ایران علاوه بر سابقه و تجربه‌ی بسیار زیادی که در حوزه‌ی بیمه دارد، دارای مزیت‌های دیگری از جمله امکان خرید آنلاین بیمه شخص ثالث هست که در این بخش به طور کلی به مهم‌ترین دلایل انتخاب بیمه ایران پرداخته خواهد شد.

مراکز پرداخت خسارت:

شرکت بیمه ایران از تعداد واحد خسارت بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های بیمه برخوردار است. بیمه ایران با داشتن بیش از ۱۸۰ واحد پرداخت خسارت یک انتخاب هوشمندانه به حساب می‌آید.

بیشترین سهم از بازار بیمه شخص ثالث:

همانطور که در ابتدای یادداشت اشاره شد شرکت بیمه ایران بیش از ۵۱ درصد از بازار بیمه شخص ثالث را در اختیار دارد. این سهم بسیار زیاد از بازار بیمه شخص ثالث باعث شده است که بیمه‌گزاران به راحتی به این شرکت بیمه و خدمات آن اعتماد کنند.

سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث:

اگر چه سقف پوشش خسارت جانی بر اساس نرخ دیه سال توسط بیمه مرکزی مشخص می‌شود اما این امکان توسط قانون‌گذار فراهم شده است که سقف پوشش خسارت مالی توسط خود شرکت بیمه مشخص شود. از آنجایی که ممکن است بر اثر وقوع یک سانحه کوچک خسارت قابل توجه‌ای به وجود آید بیمه‌گزاران ترجیح می‌دهند به دنبال بیمه‌نامه‌ای باشند که پوشش کامل‌تری نسبت به سایر بیمه‌گرها در اختیار آن‌ها بگذارد.

بیمه ایران یکی از شرکت‌هایی است که این فرصت را در اختیار بیمه‌گزاران می‌گذارد تا بتوانند بیمه ثالثی تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان انتخاب کنند. جبران خسارت‌های مالی ناشی از حادثه در صورت تصادف با خودروهای گران‌قیمت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که می‌توان با خرید بیمه ثالث ایران از مشکلات ناشی از جبران خسارت‌های مالی در این شرایط در امان ماند.

امکان خرید آنلاین بیمه ایران:

 امکان خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایران و استعلام قیمت از طریق بیمه سل وجود دارد. با توجه به افزایش روز افزون ترافیک و مشکلاتی مانند همه‌گیری کرونا خرید آنلاین بیمه ثالث به بیمه‌گزار کمک می‌کند تا با بررسی دقیق و مقایسه قیمت‌ها نسبت به تهیه بیمه ثالث اقدام کند.

سرویس ارزیابی خسارت سیار:

در سال‌های اخیر شرکت‌های بیمه به منظور تسهیل فرآیند جبران خسارت اقدام به ارائه سرویس ارزیابی خسارت سیار کرده‌اند. به کمک این سرویس بعد از وقوع سانحه کارشناس شرکت بیمه در محل حادثه حاضر می‌شود تا در کمترین زمان ممکن ارزیابی‌های لازم صورت بگیرد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث ایران:

راننده‌‌ای که در یک تصادف رانندگی به عنوان مقصر شناخته می‌شود می‌تواند به کمک بیمه شخص ثالث خسارت‌های منجر به جرح و فوت و خسارت‌های مالی  را جبران کند. علاوه بر این با توجه به آخرین تغییرات قانون بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی برای راننده‌ی مقصر و وابستگان او هم تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

سقف پوشش خسارت‌های منجر به فوت بر اساس نرخ دیه‌ی سال تعیین می‌شود و بیمه‌گر نمی‌تواند هیچ تغییری در آن ایجاد کند. با این حال این امکان فراهم شده است که بیمه‌گزار در صورت تمایل سقف پوشش خسارت‌های مالی را افزایش دهد. برای درک اهمیت افزایش پوشش مالی فرض کنید که شما در یک تصادف به خودروی طرف مقابل ۲۰ میلیون خسارت وارد می‌کنید. اگر شما پوشش مالی پایه را که در سال ۱۴۰۰ شانزده میلیون در نظر گرفته شده است انتخاب کرده باشید باید باقیمانده‌ی خسارت یعنی ۶ میلیون تومان را از جیب بپردازید.

محاسبه قیمت بیمه ایران

اگر چه حق بیمه پایه سالانه توسط بیمه مرکزی بر اساس نرخ دیه سال که توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود و تعداد سیلندر خودرو تعیین می‌شود اما قبل از خرید آنلاین بیمه شخص ثالث باید بدانید که حق بیمه نهایی بیمه شخص ثالث به عوامل زیادی از جمله کاربری خودرو، تخفیف عدم خسارت، سقف پوشش مالی بیمه‌نامه و همچنین جریمه دیرکرد بیمه بستگی دارد.

کاربری خودرو:

از آنجایی که بیمه‌ شخص ثالث برای جبران خسارت‌های مالی و جانی ناشی از سانحه طراحی شده است بیمه‌گر برای محسابه حق بیمه شخص ثالث خطرات ناشی از کاربری خودرو را در نظر می‌گیرد. برای مثال یک خودروی تاکسی بیشتر از یک خودروی شخصی در معرض حوادث رانندگی است. از این رو بدیهی است که حق بیمه شخص ثالث یک تاکسی نسبت به خودرویی که کاربری عادی دارد بیشتر باشد.

با توجه به شرایط بیان شده حق بیمه خودروهای تاکسی درون‌شهری ۱۰ درصد، تاکسی‌های برون‌شهری ۲۰ درصد و خودروهای آموزش رانندگی ۱۵ درصد بیشتر از حق بیمه خودروهای شخصی در نظر گرفته شده است. کاربری خودرو نقش تعیین‌کننده‌ای در محاسبه حق بیمه ایفا می‌کند. در برخی از موارد مالک خودرو با کاربری متفاوت از خودروهای شخصی باید تا ۵ برابر حق بیمه سواری شخصی ۴ سیلندر بپردازد.

تخفیف عدم خسارت:

تخفیف عدم خسارت یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده در محاسبه حق بیمه شخص ثالث است. قانون‌گذار به منظور تشویق رانندگان به رعایت قوانین، تخفیفی در نظر گرفته است که در صورت عدم استفاده از بیمه شخص ثالث به بیمه‌گزار تعلق می‌گیرد. با توجه به قانون جدید این تخفیف سالانه ۵ درصد و تا سقف ۷۰ درصد در نظر گرفته شده است.

سقف تعدات:

سقف تعهدات در حقیقت همان حداکثر تعهد مالی و جانی بیمه‌گر است. سقف پوشش جانی توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود اما بیمه‌گر می‌تواند با توجه به توان و ظرفیت‌های موجود سقف پوشش خسارت‌های مالی را مشخص کند. بدیهی است که با توجه به افزایش پوشش مالی حق بیمه هم افزایش پیدا کند. در حال حاضر بیمه ایران سقف پوشش مالی خود را ۲۲۰ میلیون تعیین کرده است که بیمه‌گزار هنگام خرید بیمه شخص ثالث می‌تواند با توجه به نیاز و توان خود پوشش مالی خود را افزایش دهد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث:

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ حق بیمه پایه به شمار می‌آید. اگر بیمه‌گزار به موقع بیمه‌ی خود را تمدید نکند موظف است که این جریمه را پرداخت کند. به منظور جلوگیری از این مساله توصیه می‌شود با وجود امکان خرید آنلاین بیمه شخص ثالث هر چه سریع‌تر نسبت به تهیه این بیمه‌ی اجباری اقدام کنید.

مدت اعتبار

حد فاصل شروع بیمه‌نامه تا تاریخ پایان آن به عنوان مدت اعتبار بیمه‌نامه شناخته می‌شود. به طور کلی اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث ۱ سال در نظر گرفته شده است اما در صورت تمایل بیمه‌گزار می‌توان این بیمه را به صورت روزشمار صادر کرد.

بیمه ایران برای راحتی بیمه‌گزاران این امکان را فراهم کرده است که آن‌ها بتوانند بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه خریداری کنند. لازم به ذکر است که حق بیمه ۶ ماه بیشتر از نصف حق بیمه ‍۱ ساله است.

تخفیف‌های بیمه شخص ثالث ایران

یکی از مسائل بسیار مهمی که باید هنگام استعلام و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایران در نظر بگیرید تخفیف‌های این شرکت بیمه است. تخفیف عدم خسارت یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تخفیف‌های بیمه است که اگر بیمه‌گزار طی مدت اعتبار بیمه‌نامه دچار حادثه نشود به بیمه‌نامه‌ی او تعلق می‌گیرد.

برخلاف تصور عموم پس از یک بار تصادف تمام تخفیف عدم خسارت از بین نمی‌رود. در حقیقت تخفیف عدم خسارت به صورت پلکانی کاسته می‌شود.

علاوه بر تخفیف ۵ درصدی سالانه عدم خسارت شرکت بیمه ایران یک تخفیف ۵ درصدی برای بیمه‌ شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر در نظر گرفته است که بیمه‌گزار می‌تواند از آن بهره ببرد.

فرآیند دریافت خسارت

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که بیمه‌گزار هنگام خرید آنلاین بیمه شخص ثالث در نظر می‌گیرد سهولت دریافت خسارت است. با توجه به نوع و شرایط تصادف نحوه دریافت خسارت متفاوت است. برای مثال اگر سانحه منجر به فوت نباشد و طرفین درباره‌ی مقصر هیچ اختلاف‌نظری نداشته باشند و همچنین خسارت مالی کمتر از ۱۱ میلیون تومان باشد دیگر نیازی به ارائه کروکی از طرف راننده‌ی مقصر نیست.

قبل از پرداختن به چگونگی دریافت خسارت بیمه شخص ثالث ایران باید بدانید که دو نوع کروکی وجود دارد که با توجه به شرایط تصادف باید یکی از آن‌ها ارائه شود. یکی از کروکی‌ها به عنوان کروکی سازشی شناخته می‌شود که در یک صفحه تمام مشخصات راننده‌ی مقصر، زیان‌دیده و شرح وقوع سانحه درج می‌شود. کروکی سازشی برای حوادثی است که منجر به جرح یا فوت نشده باشد و طرفین تصادف با یکدیگر توافق داشته باشند.

کروکی غیرسازشی نوع دیگر کروکی است که حادثه منجر به جرح یا فوت شود یا خسارت وارده به خودروی زیان‌دیده بیش از تعهد مالی بیمه‌نامه‌ی بیمه‌گزار باشد. علاوه بر این در شرایطی که طرفین تصادف درباره‌ی موضوع‌های مختلفی مانند افت قیمت خودرو به توافق نرسند و خواستار اقدام قضایی باشند ارائه این کروکی لازم است.

کروکی غیرسازشی برخلاف کروکی سازشی در دو برگه ارائه می‌شود که در برگه‌ی اول مشخصات طرفین تصادف، وضعیت خودرو و حتی عابران پیاده درج می‌شود. در برگه‌ی دوم مشخصات افسر راهور به همراه شرح واقعه ثبت می‌گردد.

فرآیند دریافت خسارت مالی بیمه شخص ثالث ایران

برای دریافت خسارت‌های مالی ناشی از حادثه زیان‌دیده باید به یکی از واحدهای پرداخت خسارت شرکت بیمه ایران مراجعه کند. پس از مراجعه شخص زیان‌دیده باید نسبت به پر کردن فرم اعلام خسارت اقدام کند.

پس از ارائه مدارک مورد نیاز از شخص زیان‌دیده، شرکت بیمه مدت اعتبار بیمه‌نامه راننده‌ی مقصر را بررسی می‌کند. پس از تایید اعتبار بیمه‌نامه کارشناس بیمه میزان خسارت وارده را بررسی و ارزیابی می‌کند و در نهایت برگه اعلام خسارت مالی شخص ثالث را امضا می‌کند. پس از اعلام میزان خسارت شخص ثالث (زیان‌دیده) برای دریافت مبلغ خسارت خود چک خسارت صادر شده توسط بیمه ایران را به بانک می‌برد.

  • برای پرداخت خسارت بدون ارائه کروکی حضور شخص زیان‌دیده و راننده‌ی مقصر در واحد پرداخت خسارت الزامی است.
  • در صورت تعویض لوازم و قطعات ماشین تحویل قطعات داغی به واحد پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث ایران الزامی است.
  • برای دریافت خسارت مالی با کروکی سازشی شخص ثالث (زیان‌دیده) می‌تواند به همراه مدارک مورد نیاز و خودروی آسیب‌دیده‌ی خود به بیمه ایران برای تشکیل پرونده مراجعه کند.

فرآیند دریافت خسارت جانی بیمه شخص ثالث ایران

در صورتی که حادثه منجر به فوت یا جرح شود راننده‌ی مقصر، شخص آسیب‌دیده یا وراث متوفی باید به واحد پرداخت خسارت برای پر کردن فرم اعلام خسارت مراجعه کنند.

همانند پرداخت خسارت مالی برای دریافت خسارت جانی مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ی راننده‌ی مقصر بررسی می‌شود. در صورت تایید واحد پرداخت خسارت طی نامه‌ای از دادگاه خواستار ارسال مدارک مورد نیاز می‌شود.

در گام آخر کارشناس واحد پرداخت خسارت بیمه ایران مدارک را به طور کامل بررسی می‌کند. کارشناس بیمه در خسارت‌های منجر به جرح پس از بررسی رای دادگاه و گزارش پزشکی قانونی میزان خسارت را تعیین می‌کند. در خسارت‌های منجر به فوت مبلغ خسارت بر اساس نرخ دیه سال تعیین و پرداخت می‌شود.

چگونگی خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایران

در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت بیمه‌های شخص ثالث قانون‌گذار تلاش کرده است که تهیه این بیمه بیش از پیش آسان‌تر شود. از این رو با اعلام عدم نیاز به ارائه بیمه‌نامه‌ی فیزیکی این امکان برای بیمه‌گزاران فراهم شد که بتوانند به صورت آنلاین بیمه شخص ثالث خود را خریداری کنند.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایران در هر زمان و مکان امکان‌پذیر است. برای خرید آنلاین بیمه ثالث ایران تنها کافی است به سامانه فروش آنلاین بیمه سل مراجعه کنید. سپس در بخش انواع بیمه می‌توانید وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید تا به صفحه‌ی خرید آنلاین بیمه شخص ثالث بیمه سل هدایت شوید.

در این صفحه شما برای استعلام و خرید آنلاین بیمه ثالث ایران باید به ترتیب کاربری وسیله نقلیه، نوع وسیله نقلیه، سال ساخت و بیمه‌گر قبلی خود را انتخاب کنید. از آنجایی که مدت اعتبار و تخفیف‌های بیمه از عوامل تعیین‌کننده قیمت به شمار می‌آیند پس از انتخاب بیمه‌گر قبلی شما باید تاریخ شروع و پایان بیمه‌ی قبلی خود و همچنین تخفیف بیمه ثالث و تخفیف حوادث راننده را مشخص کنید.

این امکان همچنین فراهم شده است که شما در صورت نیاز بتوانید در بخش بیمه‌گر قبلی یکی از گزینه‌های «فاقد بیمه» و «صفر کیلومتر» را هم انتخاب کنید. از آنجایی که در صورت وقوع حادثه تخفیف عدم خسارت به صورت پلکانی کاهش پیدا می‌کند با انتخاب گزینه‌ی «از بیمه نامه قبلی خود خسارت گرفتم» تعداد دفعات دریافت خسارت خود را مشخص کنید. پس از پر کردن گزینه‌های بیان شده می‌توانید با کلیک بر روی «استعلام» نسبت به خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایران اقدام کنید.

اشتراک‌گذاری