تاریخ امروز:۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
TAMIN-EJTEMAEI

همه چیز درباره رابطه بیمه درمان تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی

Rate this post

متاسفانه، با توجه به تحریم ها و مشکلات اقتصادی که در کشور ایران وجود دارند، هزینه درمان، آزمایشات، جراحی ها و … بسیار افزایش پیدا کرده است و همین موضوع باعث شده است که مردم به خرید بیمه نامه های درمان روی بیاورند. بیمه درمان به افرادی که دارای بیمه پایه تامین اجتماعی می باشند، کمک می کند تا بتوانند هزینه های کمتری را برای درمان خود بپردازند. اگر تمایل دارید که بیشتر با بیمه درمان تامین اجتماعی و جزئیات مربوط به آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.

بیمه درمان تامین اجتماعی

بیمه درمان چیست؟

بیمه درمان در سال های بسیار گذشته در کشور ایران وجود داشته است؛ اما در سال های ابتدایی با استقبال بسیار زیادی مواجه نبوده است. در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت ها و هزینه های ناشی از درمان بیماری های مختلف، بسیاری از افراد تحت فشار قرار گرفته اند و به دنبال راهی برای کاهش هزینه های درمانی خود و خانواده خودشان می باشند.

بیمه درمان می تواند برای کاهش خسارت های ناشی از بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. بیمه درمان تکمیلی، نوعی بیمه درمان است که در کنار بیمه پایه، مبلغی را تحت عنوان خسارت درمان به فرد بیمه شده پرداخت می کند. بدیهی است که خرید بیمه درمان اجباری نیست و افراد در صورت نیاز می توانند بیمه درمان مد نظر خودشان را خریداری کنند.

لزوم دریافت بیمه درمان

اگرچه در سال های گذشته بسیاری از مردم به خرید بیمه نامه درمان روی آورده اند و اقدام به دریافت بیمه تکمیلی درمان کرده اند؛ اما شاید هنوز این سوال برای افراد وجود داشته باشد که لزوم دریافت بیمه درمان چیست و چرا باید بیمه درمان را دریافت کنیم؟

به هر حال هر نوع بیمه نامه ای که به صورت اختیاری و یا اجباری خریداری می کنیم، دارای مزایا و معایبی می باشند که لازم است افراد در رابطه با مزایا و معایب دریافت بیمه نامه ها اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند بر اساس نیاز خودشان این بیمه نامه را دریافت کنند. از جمله مزایا و معایب بیمه نامه های درمان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایا دریافت بیمه درمان تکمیلی

  • اصلی ترین مزایای دریافت بیمه درمان تکمیلی این است که افراد می توانند به وسیله آن هزینه های مربوط به درمان بیماری های مختلف را کاهش دهند.
  • در صورتی که بیمارستان، آزمایشگاه و یا مرکز پاراکلینیک با شرکت بیمه درمان تکمیلی قرارداد داشته باشد، فرد بیمه شده نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای نخواهد داشت.
  • در صورتی که بیمارستان، آزمایشگاه و یا مرکز پاراکلینیک با شرکت بیمه درمان تکمیلی فرد قرارداد نداشته باشد، فرد بیمه شده می تواند با دریافت فاکتورهای خسارت اقدام به دریافت خسارت ناشی از درمان کند.
  • در حال حاضر، شرکت های مختلفی وجود دارند که اقدام به ارائه بیمه های درمان تکمیلی می کنند و هر یک از این شرکت ها به صورت رقابتی خدمات خاصی را به افراد ارائه می کنند.
  • بیمه درمان می تواند هم به صورت گروهی و هم به صورت فردی یا خانوادگی خریداری شود.
  • امکان پرداخت حق بیمه درمان هم به صورت یکجا (معمولا با تخفیف) و هم به صورت اقساط ماهانه وجود دارد. افراد می توانند بسته به شرایط مالی خودشان، هر یک از روش ها را برای خرید بیمه نامه درمان استفاده کنند.
  • افراد برای پرداخت هزینه های مربوط به درمان خودشان، فقط مجبور به پرداخت چند درصد فرانشیزی هستند که شرکت بیمه گر برای آن ها تعریف کرده است.

لزوم دریافت بیمه درمان

معایب دریافت بیمه درمان تکمیلی

  • ممکن است فرد بیمه شده سال های سال اقدام به پرداخت حق بیمه درمان تکمیلی کند؛ اما نیازی به مصرف آن نداشته باشد.
  • دریافت بیمه درمان تکمیلی برای سنین خاصی مجاز است و در صورتی که افراد بیش از سن مجاز برای دریافت بیمه درمان تکمیلی باشند، می بایست که هزینه بیشتری را برای حق بیمه پرداخت کنند.
  • بیمه نامه های درمان تکمیلی معمولا سقف پوشش خاصی دارند. در واقع، اگر در بیمه نامه درمان تکمیلی ذکر شده باشد که بیمه نامه هزینه جراحی را تا سقف 10 میلیون تومان پرداخت می کند و فرد بیمه شده جراحی را انجام بدهد که 20 میلیون تومان هزینه داشته باشد، می بایست 10 میلیون اضافه را از جیب پرداخت کند.
  • بعضی از هزینه ها هستند که توسط شرکت بیمه گر پوشش داده نمی شوند و همین موضوع باعث می شود که امکان دریافت بعضی از هزینه های ناشی از درمان وجود نداشته باشد.
  • در صورتی که فرد بیمه شده برای دریافت خسارت اقدام به دریافت فاکتور کند، شرکت بیمه گر مدت زمان زیادی را برای پرداخت خسارت فاکتور ارائه شده طرف می کند.

منظور از بیمه درمان تامین اجتماعی چیست؟

منظور از بیمه درمان تامین اجتماعی چیست؟

حال که با مفهوم بیمه درمان تکمیلی آشنا شدیم؛ می خواهیم بدانیم که بیمه درمان تامین اجتماعی چیست؟ بیمه درمان تامین اجتماعی نامی است که بر روی بیمه درمان تکمیلی گذاشته اند. این بیمه برای افرادی صادر می شود که دارای بیمه پایه تامین اجتماعی می باشند.

در واقع، بیمه تامین اجتماعی جزء بیمه های پایه است و فقط یک سری از هزینه ها را پوشش می دهد. اگر افراد بخواهند بیمه هزینه بیشتری را برای خسارت های ناشی از درمان خود پرداخت کند، می بایست که اقدام به خرید بیمه نامه درمان تامین اجتماعی کنند.

خرید بیمه درمان تامین اجتماعی یکی از بهترین روش ها برای کاهش هزینه های درمان می باشد. افرادی که اقدام به خرید بیمه درمان برای بیمه پایه تامین اجتماعی می کنند، می توانند بسیاری از خسارت های ناشی از درمان خودشان را از شرکت بیمه درمان تکمیلی خودشان دریافت کنند. البته به شرطی که شرکت بیمه درمان تکمیلی، خسارت وارد شده را تحت پوشش خود قرار دهد.

پوشش بیمه درمان تامین اجتماعی

موارد تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افرادی که قصد خرید بیمه درمان تکمیلی را دارند، پیش می آید این است که موارد تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که موارد تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • نوع شرکت بیمه گر

در حال حاضر، با توجه به افزایش تقاضا بیمه درمان تکمیلی در کشور ایران، شرکت های بیمه گر مختلفی وجود دارند که اقدام به ارائه خدمات بیمه نامه درمان می کنند. نوع شرکت بیمه گر در کاهش یا افزایش هزینه تمام شده بیمه درمان بسیار موثر است.

به هر حال ممکن است که بعضی از شرکت های بیمه گر در زمان های خاصی اقدام به ارائه تخفیف مناسب کنند و یا با توجه به رقابت موجود در بازار بیمه ها، قیمت ارزان تری را برای افراد متقاضی در نظر بگیرند.

  • طرح انتخابی توسط بیمه شده

هر یک از شرکت های بیمه گر طرح های مختلفی را برای افراد متقاضی بیمه تکمیلی در نظر می گیرند که افراد می بایست بر اساس نیاز و شرایطی که دارند، یکی از طرح های موجود را انتخاب کنند. هر یک از طرح ها دارای پوشش های مختلفی می باشند و سقف پوشش بیمارستانی، بستری، پاراکلینیکی و … هر یک از طرح ها با هم تفاوت ها بسیار زیادی دارند.

  • قیمت بیمه درمان تکمیلی

هر چقدر که میزان پوشش هزینه های درمانی و بیمارستانی در هر یک از طرح ها بیشتر باشد، بدیهی است که قیمت بیمه درمان تامین اجتماعی هم افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین، اگر فردی بخواهد تحت پوشش بیشتری برای بیمه درمان قرار بگیرد، می بایست که هزینه بیشتری را نیز پرداخت کند.

معمولا چه مواردی تحت پوشش بیمه درمان قرار می گیرند؟

همانطور که توضیح داده شد، موارد بسیار زیادی وجود دارند که می توانند تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار بگیرند؛ اما با توجه به طرح های متنوع هر یک از شرکت های بیمه گر، امکان تفاوت هایی در هر یک از موارد تحت پوشش وجود دارد. معمولا شرکت های بیمه گر موارد زیر را تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی خود قرار می دهند.

  • پرداخت هزینه های مربوط به اعمال جراحی خاص مانند پیوندها، جراحی قلب باز و …
  • پرداخت هزینه های مربوط به بیمارستان مانند بستری موقت، هزینه بیهوشی و …
  • پرداخت هزینه های مربوط به آزمایش ها و تصویربرداری ها
  • پرداخت هزینه های مربوط به داروها (تحت شرایط خاصی و فقط بعضی از شرکت های بیمه گر)
  • پرداخت هزینه های مربوط به زایمان
  • پرداخت هزینه های مربوط به جابجایی بیماران مانند آمبولانس
  • پرداخت هزینه های درمانی مربوط به دندان مانند کشیدن دندان، ترمیم دندان و …

موارد عدم پوشش بیمه درمان تکمیلی

در میان تمامی مواردی که تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار می گیرند، بعضی از موارد هم هستند که تحت پوشش بیمه های درمان تامین اجتماعی قرار می گیرند. بدیهی است که این موارد کلی هستند و ممکن است که با توجه به طرح های متنوع این موارد کم و یا زیاد شوند.

  • شرکت های بیمه گر خسارت های ناشی از بیماری های مادرزادی را پرداخت نخواهند کرد.
  • شرکت های بیمه گر خسارت های ناشی از بیماری هایی که قبل از صدور بیمه نامه وجود داشته اند را پرداخت نمی کنند.
  • بسیاری از شرکت های بیمه گر هزینه های مربوط به اعمال جراحی زیبایی را پرداخت نخواهند کرد.
  • پرداخت هزینه های زیباسازی دندان ها، مانند لمینت، روکش دندان و … بر عهده شرکت های بیمه گر نیست.

شرکت های ارائه دهنده بیمه درمان تامین اجتماعی

کدام شرکت ها اقدام به ارائه بیمه درمان می کنند؟

در حال حاضر شرکت های مختلفی وجود دارند که اقدام به ارائه بیمه درمان تامین اجتماعی می کنند. البته بعضی از شرکت ها فقط مختص افرادی هستند که دارای بیمه پایه خاصی (مانند بیمه نیروهای مسلح، بیمه خدمات درمانی و …) باشند.

با توجه به تنوع بسیار زیاد شرکت هایی که اقدام به ارائه خدمات بیمه درمان تکمیلی می کنند، لازم است که افراد متقاضی بیمه درمان تامین اجتماعی حتما مزایا و معایب هر یک از طرح های شرکت های مختلف را بررسی کنند و در نهایت بهترین شرکت بیمه گر را برای دریافت بیمه درمان تامین اجتماعی انتخاب کنند.

بیمه درمان تامین اجتماعی فردی چیست و چه تفاوتی با بیمه درمان گروهی دارد؟

بیمه درمان تامین اجتماعی به دو گروه بیمه درمان تامین اجتماعی فردی و بیمه درمان تامین اجتماعی گروهی تقسیم بندی می شود. در ادامه شما را با این دو نوع بیمه و تفاوت میان آن ها آشنا می کنیم.

  • بیمه درمان تامین اجتماعی فردی

یکی از انواع بیمه های درمان تامین اجتماعی، بیمه های درمان تامین اجتماعی فردی می باشند. این نوع بیمه نامه ها می توانند توسط اشخاص و یا خانواده ها خریداری شوند. بیمه درمان تامین اجتماعی فردی توسط بعضی از شرکت های بیمه گر مانند بیمه سامان و … ارائه می شود و طرح های متنوعی دارد.

افرادی که بدون هیچ گونه بیمه پایه ای می خواهند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند، می توانند بیمه درمان تامین اجتماعی فردی را خریداری نمایند.

  • بیمه درمان تامین اجتماعی گروهی

بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی گروهی، یکی از انواع بیمه های درمانی است که می تواند توسط شرکت ها، سازمان ها و ارگان های مختلف برای کارکنان و کارمندان خریداری شود. این نوع بیمه نامه دارای شرایط خاصی می باشد.

بیمه درمان گروهی دارای طرح های متنوعی هستند؛ اما معمولا خود افراد نمی توانند این طرح ها را انتخاب کنند؛ چرا که کارفرماها اقدام به خریداری بیمه درمان تکمیلی گروهی برای کارمندان خودشان می کنند.

قیمت بیمه درمان تامین اجتماعی

قیمت بیمه درمان تامین اجتماعی

در حال حاضر، شاید قصد خرید بیمه تکمیلی درمان تامین اجتماعی را داشته باشید؛ اما ندانید که قیمت بیمه درمان چقدر است؟ به طور کلی قیمت بیمه تکمیلی درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد و به همین دلیل نمی توان به طور دقیق ذکر کرد که قیمت بیمه درمان تکمیلی چه میزان است.

به طور مثال هر یک از طرح های بیمه درمان تکمیلی دارای سقف پوشش های مختلفی می باشند. در صورتی که هر یک از این پوشش ها سقف زیادی داشته باشند، قیمت تمام شده بیمه تکمیلی درمان بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

از طرفی نحوه پرداخت بیمه تکمیلی درمان در قیمت تمام شده بیمه نامه اثرگذار می باشد. در صورتی که بیمه تکمیلی درمان تامین اجتماعی به صورت یکجا پرداخت شود، معمولا تخفیفی از سوی شرکت بیمه گر برای فرد خریدار در نظر گرفته می شود.

همچنین، در صورتی که سن افراد بیش از سن تعیین شده توسط شرکت بیمه گر باشد، فرد متقاضی می بایست هزینه بیشتری را برای بیمه تکمیلی درمان پرداخت کند.

خرید آنلاین بیمه درمان

یکی از روش های ساده برای خرید بیمه درمان تکمیلی این است که افراد به هر یک از سامانه های فروش اینترنتی بیمه درمان مراجعه کنند و اقدام به خرید آنلاین بیمه درمان نمایند. سامانه بیمه سل امکان خرید آنلاین بیمه درمان تامین اجتماعی را فراهم کرده است. در بیمه سل می توانید انواع طرح های بیمه نامه ها را مشاهده کنید و با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت یکی از بهترین طرح ها را بسته به شرایط خودتان انتخاب و به صورت آنلاین خریداری کنید.

 

اشتراک‌گذاری