تاریخ امروز:۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
بیمه عمر

همه چیز در مورد بیمه عمر

Rate this post

در این مقاله همه چیز در مورد بیمه عمر که لازم است بدانید را خدمت شما عزیزان توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر به دنبال اطلاعاتی در رابطه با این بیمه هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید و خواندن مطالب جامع و کامل این مقاله را از دست ندهید.

بسیاری از افراد در زندگی خود از زمان جوانی، نگران آینده‌ی خود و خانواده‌شان هستند و به دنبال راهی می‌گردند که پس از بازنشستگی خود، پس‌انداز پربازدهی داشته باشند و بتوانند از این طریق در زمان‌هایی که امکان کار کردن ندارند، آتیه‌ی خانواده‌ی خود را فراهم کنند. واضح است که برای داشتن این شرایط، لازم است پشتوانه‌ای محکم وجود داشته باشد، به دلیل آن که هزینه‌های سنگینی برای والدین خانواده‌ها به وجود می‌آید که می‌توان به هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های ازدواج، سرمایه‌ای جهت راه‌اندازی کسب و کار فرزند و غیره اشاره کرد.

اما این پرسش پیش می‌آید که چه راهی برای این سرمایه‌گذاری بلند مدت وجود دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم بیمه عمر را به شما معرفی کنیم و تمام اطلاعاتی که باید در مورد آن بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. در این مقاله در ابتدا خلاصه‌ای از تاریخچه‌ی این بیمه را شرح می‌دهیم و پس از آن به معرفی آن و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید می‌پردازیم.

خلاصه ای از تاریخچه ی بیمه عمر

پیش از آن که به تعریف اصلی این بیمه بپردازیم، در این بخش خلاصه‌ای از تاریخچه‌ی آن را خدمت شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

اگر در رابطه با سنگ نوشته‌ها و متون قدیمی کمی تحقیق کرده باشید، متوجه خواهید شد که اشکال اولیه‌ی بیمه از همان ابتدا وجود داشته است. این دغدغه همیشه برای سرپرستان خانوارها وجود داشته است که چگونه تا پایان عمر، آتیه‌ی خانواده‌ی خود را فراهم کنند و این موضوع از همان سال‌ها، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده بود.

در رابطه با بیمه عمر و زمان ورود آن به ایران، مورخان می‌گویند که از سده‌ی سوم خورشیدی و به وسیله‌ی مؤسسه‌ای به نام ویکتوریا، در همان سال‌های اولیه، این بیمه وارد ایران شد. در سال 1314 خورشیدی، بیمه ایران تأسیس شد و کلیه‌ی بیمه نامه‌های عمر که صادر شده بود به اولین مؤسسه‌ی بیمه ملی منتقل شد.

در ابتدا که این بیمه آمده بود، تنها به عنوان مستمر و یا غرامتی برای خانواده‌های متوفی شناخته می‌شد. اما امروزه این بیمه کارکردهای بسیار زیادی دارد و در سطح جهان و به ویژه در میان کشورهای جهان اولی به یکی از کارآمدترین و مهم‌ترین بیمه‌ها تبدیل شده است.

اکنون که با تاریخچه‌ی این بیمه آشنا شده‌اید، لازم است به معرفی آن بپردازیم.

 

bime-omoomi

معرفی بیمه عمر

همان طور که گفتیم والدین خانواده‌ها همیشه‌ی دغدغه‌ی تأمین هزینه‌های زندگی خود را در آینده دارند و از این رو به دنبال راهی می‌گردند که بتوانند برای خود پشتوانه‌ای محکم را به وجود آورند. بیمه‌ای به نام عمر یکی از راه‌های مطمئنی است که می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذاری برای خانواده‌ها باشد و آتیه‌ی آن‌ها را تأمین کند.

به بیان دیگر می‌توان این بیمه را نوعی سرمایه‌گذاری دانست که دارای سودی تضمین شده و متعارف است و علاوه بر سود، پوشش‌های زیادی را در بر می‌گیرد. برخی از این پوشش‌ها عبارت‌اند از نقص عضو، بیمه فوت، از کارافتادگی افراد و بیماری‌های خاص.

در جهان امروز، بیمه عمر را می‌توان به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین بیمه‌ها در سطح جهان دانست و با توجه به مزایایی که این بیمه دارد، روز به روز تقاضای مردم در رابطه با آن بیش‌تر می‌شود. در بخش بعدی مقاله در رابطه با شرایط این بیمه نامه توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

شرایط بیمه عمر و عوامل تعیین کننده ی نرخ آن

بسیاری از شرکت‌های بیمه برای آن که جلوی ضرر مالی را بگیرند، جهت اختصاص دادن این بیمه به افراد، شرایط خاصی را ایجاد کرده‌اند. این شرایط اهمیت بسیار زیادی دارد، به دلیل آن که این بیمه به عنوان بیمه‌ای بلند مدت محسوب می‌شود و در صورتی که شرکت منحل شود، ادامه‌ی سرمایه‌گذاری ممکن نیست.

در این بخش از مقاله قصد داریم در رابطه با این شرایط، مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم خواندن این بخش از مقاله را از دست ندهید تا از این شرایط خاص، آگاهی پیدا کنید.

شرایط بیمه نامه عمر براساس یک سری عوامل تعیین می‌شود، که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنسیت
  • سن
  • شغل و محیط کار
  • تاریخچه سلامت خانوادگی و وضعیت سلامت هر فرد

در بخش بعدی در مورد این چهار مورد، مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

آشنایی با عواملی که شرایط بیمه عمر را تعیین می کنند

در بخش قبلی دانستید که شرایط بیمه نامه‌ی عمر بر اساس یک سری عوامل تعیین می‌شود. این عوامل را در بخش قبلی نام بردیم.

  • جنسیت: همان طور که می‌دانید در طول این سال‌ها و طبق تحقیقاتی که انجام شده است، اثبات شده است که زنان بیش‌تر از مردان عمر می‌کنند. این امر می‌تواند در شرایط بیمه نامه‌ی عمر و تعیین نرخ آن مؤثر باشد.
  • سن: در پروسه‌ی صدور این بیمه، سن یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده‌ی حق بیمه است. در سنین مختلف، افراد ریسک‌های مختلفی را تجربه می‌کنند و برای انجام فعالیت‌های کاری نیز، توانایی جسمی آن‌ها متفاوت است. همین امر موجب شده است که در تنظیم بیمه عمر، شرایط مختلفی به وجود آید.

بیمه عمر

آشنایی با شرایط بیمه نامه عمر

  • شغل و محیط کار: نوع شغل و میزان ریسکی که در محیط کاری هر فرد وجود دارد، در بیمه عمر به عنوان یک عامل تعیین کننده به حساب می‌آید. مبلغ حق بیمه و همچنین مدت اعتبار این بیمه بسته به شرایط کاری هر فرد تعیین می‌شود و هر چه ریسک محیط کاری بالاتر باشد، حق بیمه نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • تاریخچه سلامت خانوادگی و وضعیت سلامت هر فرد: این بیمه به دلیل آن که امراض خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهد، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. شرکت‌های بیمه برای ادامه‌ی حیات و کاهش ریسک، قبل از آن که بیمه نامه را صادر کنند، وضعیت سلامت افراد و همچنین سابقه سلامت خانوادگی را به طور کامل و با دقت بررسی می‌کنند.

انواع بیمه عمر را بشناسید

همان طور که در بخش‌های قبلی مقاله اشاره کردیم، بسیاری از خانواده‌ها در طول زندگی خود و در شرایط مختلف، به دنبال راهی می‌گردند که بتوانند برای خود و خانواده، شرایط مالی مطمئنی را ایجاد کنند. دانستید که بیمه‌ای به نام عمر، یکی از این راه‌هاست و می‌تواند بر اساس یک سری شرایطی که برای خانواده‌ها تعیین کرده است، آتیه‌ی مالی خانواده‌ها را تأمین کند.

همان طور که توضیح دادیم، این بیمه در سراسر جهان شناخته شده است و با پوشش‌های متنوع و در انواع مختلفی ارائه می‌شود و در شرایط مختلف همچون بازنشستگی سرپرست خانواده، وقوع حادثه‌ای برای سرپرست خانواده، بیماری و غیره، می‌تواند پشتوانه‌ی مالی بسیار مناسبی باشد.

انواع بیمه عمر

در این بخش از مقاله قصد داریم انواع بیمه عمر را نام ببریم و در بخش‌های بعدی به توضیح هر کدام بپردازیم:

  • بیمه تمام عمر
  • بیمه زمانی
  • بیمه انفرادی و مشترک
  • بازنشستگی
  • مستمری
  • مختلط پس‌انداز
  • گروهی

بیمه تمام عمر و زمانی

بیمه تمام عمر به بیمه‌ای گفته می‌شود که اگر فرد سرمایه‌گذار فوت کند، سرمایه‌ی آن  به ذی نفعان بیمه نامه تعلق می‌گیرد. لازم است بدانید که این نوع از بیمه محدودیت زمانی ندارد و فرد می‌تواند در یک بازه‌ی مشخصی از زمان و یا تا زمان فوت، حق بیمه را پرداخت کند. همچنین در این نوع بیمه، هر زمانی که فرد از دنیا برود، سرمایه فرد فوت شده به وارثان تعلق می‌گیرد.

نام دیگر بیمه زمانی، بیمه عمر به شرط فوت می‌باشد. این نوع بیمه از نظر پرداخت، شرایطی همچون بیمه تمام عمر دارد و تنها تفاوت آن با بیمه‌ی تمام عمر این است که بیمه‌نامه برای مدت مشخص و محدودی معتبر است. در صورتی که فرد از دنیا برود سرمایه‌ی فرد فوت شده در مدتی که بیمه نامه اعتبار دارد، پرداخت می‌شود. دقت داشته باشید که در این نوع از بیمه، اگر فرد تا پایان مدت بیمه نامه در قید حیات باشد، هیچ حق بیمه و یا سرمایه‌ی اندوخته‌ای به فرد باز نمی‌گردد.

بیمه تمام عمر و زمانی

بیمه عمر انفرادی و مشترک و بیمه بازنشستگی

تمام بیمه‌هایی که به شکل انفرادی و مشترک مطرح شده‌اند، می‌تواند توسط هر فردی خریداری شود. نوعی از بیمه نامه‌ی عمر، بیمه مشترک نام دارد و فردی که قصد خرید دارد، می‌تواند به همراه خود یکی دیگر از افراد خانواده‌ی خود را با شرط درجه یک بودن، بیمه کند و این کار با پرداخت حق بیمه انجام می‌گردد. بیمه مشترک معمولا شامل طرح‌هایی همچون طرح‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری می‌باشد، اما لازم است بدانید که به صورت زمانی نیز به افراد ارائه می‌گردد.

بیمه بازنشستگی نیز همان طور که از نامش مشخص است جهت تأمین آتیه‌ی فرد و خانواده‌ی او در زمان بازنشستگی و پیری است. با بالا رفتن سن، توانایی کار کردن و کسب درآمد توسط فرد کم می‌شود و در بسیاری از موردها، به طرز چشم‌گیری، هزینه‌های زندگی افزایش پیدا می‌کند. بیمه‌ی بازنشستگی را می‌توان به عنوان درآمد اضافه‌ای به حساب آورد که در دوران بازنشستگی، می‌تواند جهت تأمین هزینه‌های زندگی به فرد کمک کند.

بیمه عمر بازنشستگی

بیمه عمر مستمری

این نوع از بیمه برای افرادی مناسب است که قصد دارند در زمان حیات خود، از یک سرمایه‌ی مورد اطمینان که پرداخت مستمری دارد، استفاده نمایند. در این نوع از بیمه، فرد بیمه‌گذار در ازای حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کند، می‌تواند از یک سرمایه‌گذاری مطمئن برخوردار شود. فرد هر زمانی که تمایل داشته باشد، می‌تواند به شکل مستمری و یا یک جا از سرمایه‌ی اندوخته شده استفاده کند.

برخلاف بیمه عمر زمانی، بیمه مستمری ریسک طول عمر را پوشش داده و فرد در سنین بالاتر نیز امکان خریداری آن را دارد.

این بیمه انواع مختلفی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مستمری به همراه برگشت حق بیمه
  • مستمری مضاعف
  • مستمری متغیر
  • مستمری مخفف
  • مستمری بلافاصله
  • مستمری با فاصله

بیمه عمر مختلط پس ‌انداز

بیمه مختلط پس‌انداز، نوعی از بیمه ‌نامه‌ی عمر می‌باشد که در مقابل پرداخت حق بیمه، فرد از پس‌انداز قابل برگشت و همچنین از سرمایه‌ی فوت بهره‌مند می‌شود. برخلاف بیمه‌های زمانی که در مطالب قبلی توضیح دادیم، پس از پایان قرارداد، در صورتی که فرد هنوز هم در قید حیات باشد، هیچ مبلغی برنمی‌گردد.

در این نوع از بیمه، در صورتی که فرد فوت کند، سرمایه به بازماندگان پرداخت می‌شود و در صورتی که پس از پایان یافتن مدت بیمه نامه، فرد در قید حیات باشد، فرد و همچنین ذی‌نفعان وی می‌توانند به عنوان یه سرمایه‌ی مطمئن از سرمایه‌ای که اندوخته شده است برای زمان از کارافتادگی و پیری استفاده کنند.

بیمه مختلط پس‌انداز انواع مختلفی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمه عمر و سرمایه‌گذاری
  • بیمه نامه پس‌انداز به همراه حق انتخاب
  • بیمه نامه پس‌انداز به همراه دو برابر سرمایه در صورت فوت فرد
  • بیمه نامه پس‌انداز به همراه کاهش حق بیمه در سال‌های اول
  • بیمه نامه پس‌انداز به همراه دو برابر سرمایه در صورت حیات فرد

بیمه عمر گروهی

این نوع از بیمه، از جدیدترین بیمه نامه‌های عمر می‌باشد و همان طور که از اسم آن معلوم است، صدور آن به صورت گروهی انجام می‌شود. خریداری این نوع از بیمه نامه معمولا توسط گروه‌های مختلفی همچون شرکت‌ها، انجمن‌ها و غیره انجام می‌شود. این نوع از بیمه نامه‌ می‌تواند تمام ویژگی‌های بیمه نامه‌هایی که در قبل توضیح دادیم را داشته باشد. بیمه عمر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و دلیل آن هم این است که برای خرید آن، شرایط بسیار آسان‌تری نسبت به بیمه نامه‌های عمر انفرادی وجود دارد و نسبت به بیمه نامه انفرادی، حق بیمه‌ی کمتری پرداخت خواهد شد.

تنظیم این نوع از بیمه نامه براساس تعداد افراد گروه و همچنین پوشش‌هایی که مورد نظر آن‌هاست، انجام می‌شود.

bime omr

مزیت های بیمه نامه ی عمر

این نوع از بیمه از مزیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و از این رو در این سال‌ها توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. در این بخش قصد داریم مهم‌ترین مزیت‌های بیمه عمر را خدمت شما عزیزان نام ببریم.

  • تأمین هزینه‌های مربوط به تحصیل (به خصوص در دانشگاه‌ها)
  • تأمین هزینه‌های مربوط به فوت همچون مراسم تدفین، خاک‌سپاری و هزینه‌های بیمارستان
  • تأمین مستمری مربوط به بازنشستگی
  • تأمین کردن آتیه‌ی فرزندان همچون هزینه‌های تحصیل، هزینه‌هایی برای خرید جهزیه و هزینه‌هایی جهت شروع یک کسب و کار
  • پرداخت مبلغی کم جهت سرمایه‌گذاری منظم
  • نحوه‌ی پرداخت بیمه به انتخاب و میل بیمه‌گذار

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم هر آن چه که باید در مورد بیمه عمر بدانید را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در ابتدا در مورد تاریخچه‌ی آن صحبت کردیم و پس از آن به معرفی این بیمه‌ی محبوب پرداختیم. در ادامه نیز شرایط این بیمه نامه و انواع آن را نام بردیم و هر کدام از آن‌ها را به طور کامل توضیح دادیم. دانستید که این نوع از بیمه به دلیل مزیت‌ها و ویژگی‌های بسیار خوبی که دارد مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفته است و در سطح جهانی از آن استفاده می‌کنند.

در نهایت باید یادآور شویم که اگر سرپرست خانواده هستید و نگران آتیه‌ی آینده‌ی خود و خانواده‌تان هستید، از یکی از انواع بیمه‌های عمر طبق شرایط خود استفاده کنید و به جای سرمایه‌گذاری‌هایی که اطمینانی به آن‌ها نیست، در جایی که مطمئنید برای آینده‌ی خود سرمایه‌گذاری کنید. شما می‌توانید با خیال راحت از این بیمه استفاده کنید و از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. امیدواریم با توضیحاتی که در رابطه با این نوع از بیمه خدمت شما عزیزان ارائه دادیم، با این بیمه به خوبی آشنا شده باشید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. bimehcell

    کاربر عزیز بیمه سل لطفا شغل قبلی همسرتونو بفرمایید
    اگر ایشون بیمه عمر داشته باشند شما باید از طریق شرکت بیمه گر اقدام کنید
    یا درصورت نیاز برای ماشماره خودتون قرار بدید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.