تاریخ امروز:۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
چرا و چگونه بیمه آتش سوزی خانه بخریم؟

چرا و چگونه بیمه آتش سوزی خانه بخریم؟

Rate this post

آتش سوزی یکی از شایع ترین و در عین حال ویرانگرترین حوادثی است که ممکن است برای خانه ها رخ دهد.

طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان آتش نشانی کشور، سالانه بیش از ۲۰ هزار مورد آتش سوزی خانگی در ایران رخ می دهد که منجر به خسارات سنگین مالی شده و حتی جان انسان ها را به خطر می اندازد. خرید بیمه آتش سوزی می تواند تا حد زیادی از خسارت های احتمالی ناشی از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کند.

در ادامه به بررسی جزئیات مربوط به چرایی و چگونگی خرید بیمه آتش سوزی برای منزل مسکونی می پردازیم.

انواع پوشش های بیمه ای آتش سوزی خانه

بیمه آتش سوزی خانه معمولاً شامل ۲ نوع پوشش اصلی است:

پوشش ساختمان:

این پوشش خسارت های وارده به خود ساختمان در اثر آتش سوزی را جبران می کند. شامل جبران هزینه های تعمیر یا بازسازی ساختمان آسیب دیده می شود.

پوشش وسایل خانه:

این پوشش خسارت به وسایل خانه مانند وسایل برقی، مبلمان، لوازم خانگی و غیره را پوشش می دهد. البته معمولاً وسایل با ارزش بالا مانند طلا و جواهرات جزو پوشش های استاندارد نیستند و نیاز به افزودن رایدر دارند.

همچنین پوشش های اضافه دیگری نیز وجود دارد مانند پوشش خسارات ناشی از دود، پوشش هزینه اسکان موقت و غیره که می توان با پرداخت حق بیمه اضافه، آنها را نیز به بیمه نامه افزود.

عوامل موثر بر هزینه بیمه آتش سوزی

هزینه بیمه آتش سوزی خانه بستگی به عواملی مانند موارد زیر دارد:

– مساحت منزل: هرچه مساحت بیشتر باشد، سطح ریسک بالاتر رفته و در نتیجه حق بیمه هم بیشتر خواهد بود.

– نوع اسکلت و سازه ساختمان: ساختمان های با سازه فلزی و بتونی نسبت به سازه های چوبی و اسکلت فلزی، حق بیمه کمتری دارند.

– عمر ساختمان: هرچه سن ساختمان بیشتر باشد احتمال آسیب پذیری در برابر آتش سوزی افزایش می یابد.

– نوع امکانات و تجهیزات ایمنی: وجود امکاناتی مانند سیستم اعلام حریق، کپسول های اطفا حریق و غیره موجب کاهش ریسک و در نتیجه کاهش هزینه بیمه می شود.

– محل سکونت: آمار آتش سوزی و حوادث در مناطق مختلف متفاوت است که روی نرخ حق بیمه تاثیرگذار است.

روش های کاهش هزینه بیمه آتش سوزی

متقاضیان می توانند با بکارگیری روش های زیر، هزینه بیمه آتش سوزی خانه خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهند:

نصب وسایل ایمنی مانند سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق:

نصب سیستم های هشداردهنده و اطفاء حریق یکی از موثرترین راهکارها برای پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی در ساختمان‌های مسکونی است. این سیستم‌ها با قرار گرفتن در نقاط مختلف ساختمان و نصب حسگرهای دود و حرارت، به محض شروع آتش‌سوزی با صدای آژیر اقدام به هشداردهی کرده و امکان اطفای سریع آتش را فراهم می‌کنند. همچنین برخی انواع پیشرفته این سیستم‌ها به صورت خودکار اقدام به پاشیدن مواد ضد حریق و خاموش کردن می‌نمایند.
از آنجایی که نصب این سیستم‌ها موجب کاهش قابل توجه ریسک آتش‌سوزی می‌شود، اکثر شرکت‌های بیمه به مالکینی که اقدام به نصب آن کرده‌اند، تخفیف حق بیمه ارائه می‌دهند. بنابراین علاوه بر افزایش ایمنی، صرفه جویی مالی نیز به همراه خواهد داشت.

انتخاب فرانشیز بالاتر:

یکی از راه‌های کاهش هزینه بیمه آتش‌سوزی، انتخاب فرانشیز بالاتر است. فرانشیز در واقع بخشی از خسارت است که در هر حادثه توسط بیمه‌گذار پرداخت می‌شود. هرچه مبلغ فرانشیز بیشتر باشد، حق بیمه پرداختی کمتر خواهد بود. البته انتخاب فرانشیز بالا به این معناست که در زمان وقوع حادثه، باید مبلغ بیشتری به عنوان فرانشیز پرداخت کنید.
به عنوان مثال اگر فرانشیز را از ۵ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان افزایش دهید، ممکن است تا ۲۰ درصد از هزینه بیمه صرفه‌جویی شود. البته باید توان مالی خود برای پرداخت فرانشیز بالاتر را در نظر بگیرید تا در زمان وقوع حادثه با مشکل مواجه نشوید.

تعمیر و نگهداری منظم تاسیسات برقی و گازی:

یکی از عمده‌ترین دلایل وقوع حریق در ساختمان‌های مسکونی، ایرادات و نقص‌های فنی تأسیسات برقی و گازی است. بنابراین انجام سرویس و نگهداری منظم از این تأسیسات می‌تواند احتمال وقوع حادثه را به میزان چشمگیری کاهش دهد.
در تأسیسات گازی باید از سلامت لوله‌کشی، عملکرد صحیح شیرهای فلکه‌ای، درزگیری مناسب اتصالات و غیره مطمئن شد. در تأسیسات برقی نیز وضعیت سیم کشی‌ها و اتصال زمین، کلیدها و پریزها، ولتاژ ورودی به وسایل برقی و … باید به طور مرتب بازبینی شود. حتی الامکان از برندهای معتبر و کیفیت بالا در تأسیسات استفاده گردد.

انجام این‌گونه بازرسی‌ها و سرویس‌های دوره‌ای موجب می‌شود شرکت‌های بیمه به عنوان خانه‌ای با ریسک پایین‌تر در نظر گرفته و نرخ حق بیمه پایین‌تری را ارائه دهند. هزینه اندکی که صرف سرویس و نگهداری می‌شود، در مقابل، صرفه‌جویی قابل توجهی در بیمه را به همراه خواهد داشت.

عدم نگهداری مواد خطرناک و اشتعال‌پذیر:

یکی از مواردی که می‌تواند خطر آتش‌سوزی در یک منزل مسکونی را به شدت افزایش دهد، وجود و نگهداری مواد خطرناک و قابل اشتعال است. موادی مانند انواع حلال‌ها، رنگ‌ها، گازهای فشرده، مایعات قابل اشتعال و … در صورت بروز هرگونه جرقه و شعله‌ور شدن می‌توانند با سرعت فوق‌العاده‌ای منجر به گسترش آتش‌سوزی و وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر شوند.
لذا پرهیز از نگهداری این مواد در منزل و به ویژه انبارها و پارکینگ‌های مسکونی، مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه به‌شمار می‌رود. علاوه بر کاهش خطر آتش‌سوزی، این کار باعث می‌شود شرکت‌های بیمه نیز ریسک پایین‌تری برای بیمه نمودن واحد مسکونی در نظر بگیرند و نرخ حق بیمه مناسب‌تری را پیشنهاد دهند. بنابراین عدم نگهداری مواد خطرساز، هم ایمنی را افزایش می‌دهد و هم موجب صرفه‌جویی مالی می‌گردد.

مقاوم‌سازی ساختمان در برابر آتش:

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در برابر آتش و جلوگیری از گسترش سریع حریق، مقاوم‌سازی سازه و مصالح به کار رفته در برابر آتش است. روش‌هایی همچون آجرکاری، استفاده از سنگ و شیشه در نماسازی، نصب درها و پنجره‌های ضدحریق و … موجب افزایش ایمنی ساختمان می‌شود.
همچنین استفاده از مصالح ویژه مقاوم در برابر آتش در عایق‌بندی، نصب تیرچه‌بندی‌های فولادی، اجرای سقف‌های مقاوم و … باعث افزایش چشمگیر زمان مقاومت سازه در برابر شعله‌های آتش و در نتیجه فرصت تخلیه و امدادرسانی می‌گردد. این موارد باعث کاهش قابل توجه ریسک آسیب‌پذیری ساختمان و در نتیجه کاهش نرخ حق بیمه توسط شرکت‌های بیمه‌گر می‌شود.

انتخاب بیمه گر

در انتخاب شرکت بیمه، صرفا کمترین نرخ، ملاک انتخاب نیست. شرکت های معتبری مانند بیمه ملت، بیمه دی و بیمه آسیا با وجود ارائه نرخ های رقابتی، از سرویس دهی و پرداخت خسارت بهتری برخوردار هستند. همچنین الزاما به صرفه ترین گزینه اکتفا نکنید و حتما مفاد بیمه نامه و شرایط پوشش های ارائه شده را بررسی و مقایسه نمایید.

در انتخاب شرکت بیمه، صرفاً کمترین نرخ، ملاک انتخاب نیست. عوامل متعددی باید مدنظر قرار گیرد تا بتوان بهترین گزینه را انتخاب نمود. در ادامه به برخی از مهمترین این ملاک‌ها اشاره می‌کنیم:

اول از همه باید به اعتبار و سابقه شرکت بیمه توجه نمود. شرکت‌هایی که سالیان درازی است در عرصه بیمه فعالیت می‌کنند و حسن شهرت و اعتباری کسب کرده‌اند، انتخاب مناسب‌تر و امن‌تری به‌شمار می‌روند. زیرا احتمال ورشکستگی و عدم توانایی پرداخت خسارت در آنها بسیار کمتر است.

سپس باید به شبکه گسترده شعب و نمایندگی‌های شرکت بیمه در سراسر کشور توجه نمود. هرچه این شبکه وسیع‌تر باشد، در زمان بروز حادثه و نیاز به بازدید کارشناس و پرداخت خسارت، دسترسی آسان‌تر و سریعتری خواهید داشت.

علاوه بر آن، ضروری است نحوه خدمات رسانی، روند بررسی و پرداخت خسارت توسط شرکت‌های مختلف بیمه مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد. سرعت عمل و دقت شرکت‌ها در این زمینه، می‌تواند تفاوت بسزایی ایجاد نماید.

میزان تنوع پوشش‌ها و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه نیز حائز اهمیت فراوان است. هر چه شرکت بیمه، پوشش‌ها و خدمات بیشتر و متنوع‌تری را در اختیار مشتریان قرار دهد، امکان انتخاب و شخصی‌سازی بیمه‌نامه متناسب با نیازهای شما بیشتر می‌شود.

در نهایت پیش از انتخاب نهایی، حتماً شرایط و مفاد قرارداد بیمه هر شرکت به دقت مطالعه شود تا از کیفیت و کمیت پوشش‌های ارائه‌شده مطمئن گردید.

با در نظر گرفتن تمام جوانب و مقایسه دقیق شرکت‌های مختلف، می‌توان بهترین گزینه بیمه‌ای را که ترکیبی از کمترین هزینه و بیشترین مزایا باشد، انتخاب نمود.

نتیجه گیری

با توجه به آسیب پذیری بالای منازل مسکونی در برابر حوادثی همچون آتش سوزی و خسارت های سنگین ناشی از آن، خرید بیمه آتش سوزی یک ضرورت انکارناپذیر است. با بررسی دقیق شرایط و انتخاب صحیح بیمه گر، می توانید هزینه خرید بیمه را بهینه کرده و در عین حال پوشش مناسبی جهت جبران خسارت احتمالی ناشی از وقوع حادثه آتش سوزی فراهم نمایید. پس هرچه سریع تر نسبت به خرید بیمه آتش سوزی منزل خود اقدام کنید.

اشتراک‌گذاری