تاریخ امروز:۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بیمه کارخانه و انواع آن

5/5 - (1 امتیاز)

بیمه کارخانه و انواع آن

در این مطلب سعی داریم به بررسی بیمه کارخانه، انواع آن و لزوم تحت پوشش قرار گرفتن توسط این بیمه ها بپردازیم.

 بیمه کارخانه ها و لزوم بیمه شدن

از آنجایی که در کارخانه ها سرمایه بسیار زیادی از قبیل ابزار تولید، ساختمان و… وجود دارد، بسیاری را بر آن داشته است تا برای حفظ سرمایه خود و تضمین آن از بیمه ها استفاده کنند. یکی از مهمترین سرمایه هایی که در هر کارخانه ای وجود دارد نیروی انسانی است. کارگرها، کارمندان و هر فردی که در شرکت اشتغال به کار دارد جزو نیروی انسانی کارخانه در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر معمولاً کارخانه ها در درون شهرک های صنعتی قرار دارند. به این ترتیب در صورت ایجاد خسارت و آسیب به یک کارخانه ممکن است به مابقی کارخانه ‌ها نیز آسیب وارد شود. مسئولیت این خسارت نیز با کارخانه ای است که در ابتدا باعث ایجاد آسیب شده است.

لزوم پوشش سرمایه در برابر بلایای طبیعی همچون انفجار، سیل، آتش سوزی، تصادف و سرقت و همچنین حفظ نیروی انسانی از جمله مواردی است که هر کارفرمایی را بر آن می دارد تا کارخانه خود را تحت تمام انواع پوشش های بیمه کارخانه  قرار دهد.

بیمه کارخانه

انواع بیمه کارخانه

به طور کلی بیمه کارخانه به سه دسته بزرگ تقسیم می شود. دسته اول بیمه آتش سوزی نامیده می شود. دسته دوم که خود زیر شاخه های زیادی دارد، بیمه مسئولیت است و دسته سوم بیمه سنوات. در ادامه به بررسی هر کدام از این بیمه ها خواهیم پرداخت.

بیمه آتش سوزی

برای هر کارفرما یا صاحب کارخانه ای لازم است که کارخانه و اموال خود را تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار دهد. کارخانه ها معمولاً به دلیل نوع فعالیتی که دارند بسیار بیشتر از مناطق مسکونی در معرض آتش سوزی هستند و به این ترتیب ممکن است سرمایه هنگفتی در معرض خطر قرار گیرد. بیمه آتش سوزی در حقیقت شرکت بیمه مورد نظر را موظف می کند که در قبال آتش سوزی، کارخانه را تحت پوشش و حمایت خود قرار دهد. با مبلغ کمی که کارفرما به صورت دوره ای برای بیمه آتش سوزی می پردازد خسارت وارده توسط بیمه گذار در صورت بروز حادثه پرداخت خواهد شد. پرسشی که پیش می‌ آید این است که بیمه آتش سوزی چه چیزی را پوشش می دهد؟

1- آتش‌سوزی کارخانه.
2- بلایای طبیعی از قبیل سیل.
3- بلایای مانند سقوط هواپیما یا هلیکوپتر.
4- انفجار.

همانطور که می بینید علی رغم اینکه نام بیمه، بیمه آتش سوزی است اما دسته بسیار بزرگی است و موارد بسیار زیادی را پوشش می دهد. بنابراین یکی از مهمترین انواع بیمه کارخانه این نوع از بیمه است.

 بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت خود شامل سه زیر شاخه می شود.

بیمه مسئولیت مدنی کارفرما: از آنجایی که کارکنان یک شرکت تحت حمایت حقوقی کارفرما قرار دارند، هر نوع خسارت وارده به آنها در نتیجه کار و یا حین کار، کارفرما را موظف می ‌کند تا خسارت را تامین کند. مواردی از جمله هزینه بیمارستان، انجام جراحی ها و پرداخت دیه در صورت فوت و یا نقص عضو شامل این قضیه می شود. برای پوشش این مسائل لازم است که کارفرما، کارخانه خود را تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی کارفرما قرار دهد.

– بیمه مسئولیت شخص ثالث: یکی دیگر از انواع بیمه کارخانه بیمه مسئولیت شخص ثالث است. تا به اینجا به افرادی اشاره شد که در درون هر کارخانه شاغل هستند. اما اغلب کارخانه‌ ها افرادی تحت عنوان مراجعه کننده نیز دارند. همچنین عابرین و رهگذران و همسایه ها نیز افرادی هستند که ممکن است در اثر آسیب کارخانه به خصوص آسیب های بزرگ، دچار مشکلاتی شوند. کارفرما در قبال این افراد نیز مسئول است. به این افراد، افراد شخص ثالث گفته می شود. این افراد در حقیقت عضو ثابت و بخشی از فرایند انجام کار در کارخانه مورد نظر نیستند اما تامین سلامت آنها نیز بر عهده صاحب کارخانه است. بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه کارخانه است که این مسئولیت خطیر کارفرما را در قبال افراد دیگر پوشش می دهد.

– بیمه مسئولیت آتش سوزی: نوع دیگر بیمه مسئولیت، بیمه مسئولیت آتش سوزی است. قبل از این درباره بیمه آتش سوزی و پوشش های آن صحبت شد. اما به غیر از آن یکی از مهمترین انواع دیگر بیمه کارخانه بیمه مسئولیت آتش سوزی است. در حقیقت مسئله ای که وجود دارد این است که اگر کارخانه ‌ای باعث ایجاد حادثه بشود که به کارخانه های مجاور، مغازه های مجاور و به طور کلی مایملک افراد دیگر خسارتی وارد شود، صاحب کارخانه مورد نظر موظف به پرداخت خسارت است. این خسارت تحت پوشش بیمه مسئولیت آتش سوزی قرار می گیرد. در حقیقت بیمه آتش سوزی برای پوشش دادن هزینه ها و خسارات یک کارخانه در نتیجه آسیب های ذکر شده است. اما بیمه مسئولیت آتش سوزی برای پوشش دادن خسارات مایملک دیگران در نتیجه آسیب هایی است که ممکن است از درون کارخانه شروع شود.

بیمه سنوات

نوع سوم بیمه کارخانه ‌ها بیمه سنوات است. یکی از مسئولیت های کارفرما در قبال کارکنان این است که باید در صورت پایان کار هر فرد به هر دلیلی که باشد (به طور مثال فوت، اخراج و یا بازنشستگی) به پرداخت هزینه مشخصی برای هر سال بپردازد. این هزینه در پایان کار یک فرد سنگین خواهد بود. یکی از امکاناتی که شرکت های بیمه برای صاحبان کارخانه ها مهیا کرده ‌اند این است که هر کارخانه دار می تواند با پرداخت مبلغی مشخص به طور سالیانه به تسویه سنوات بپردازد. این نوع از بیمه کارخانه ‌ها بیمه سنوات نام دارد و در حقیقت این امکان را فراهم می کند که کارخانه دار به مرور زمان به ادای این مسئولیت خود نسبت به کارکنان مبادرت نماید.

 

سخن پایانی

به طور کلی همانطور که گفته شد از آنجا که کارخانه ها سرمایه هنگفت مالی و جانی را در خود ذخیره کرده اند، نیازمند پوشش بیمه کارخانه هستند. مهمترین سرمایه در هر کارخانه نیروی انسانی است. ماشین آلات، تجهیزات، ابزار و مواد خام که در یک شرکت وجود دارد می تواند حتی از ملک آن شرکت نیز گرانتر باشد. همچنین مسئولیت هایی است که یک کارخانه دار در قبال همسایگان و کارمندان دارد نیز می توانند هزینه های هنگفتی در پی داشته باشند.

کلیه این خطرات و مسئولیت ها یک کارخانه دار را بر آن می دارد تا از پوشش بیمه کارخانه استفاده کند. بعضی از پوشش ها همچون پوشش مسئولیت مدنی کارخانه دار و بیمه آتش سوزی جزء بیمه های الزامی برای هر کارخانه است و قانونا باید هر کارفرما از آنها استفاده کند. به طور کلی تحت پوشش بیمه قرار گرفتن به معنای پرداختن هزینه کم برای جبران خسارت احتمالی است. در صورت داشتن دیدی درست نسبت به آینده کاملا مشخص خواهد بود که پرداخت مبلغی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن به معنای هزینه کردن نیست. بلکه به معنای سرمایه گذاری است. چرا که این مبلغ مستقیماً به حفظ جان و مال و پرداخت خسارت در صورت وقوع حادثه اختصاص داده خواهد شد.

امیدواریم که مطالب این مقاله در جهت تبیین بیمه کارخانه و معرفی انواع آن مفید واقع شده باشد. ممنون که همراه ما بودید.

مشاوره رایگان بیمه

اشتراک‌گذاری