تاریخ امروز:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی صفر تا صد کلوزهای بیمه باربری

Rate this post

خطرات متعدد و متنوعی در طول مسیر حمل و نقل وجود دارد. به همین دلیل شرکت های بیمه تعهداتی را تحت عنوان کلوزهای بیمه باربری به بیمه گذار ارائه می دهند. این تعهدات در سطح بین الملل طراحی شده و اجرا می شوند به همین دلیل تمامی شرکت های بیمه آن را قبول دارند.

حمل کالا و سالم رسیدن آن به مقصد از مهمترین چالش هایی است که بازرگانان با آن روبرو هستند. این دغدغه بسیار جدی است و به همین دلیل بیمه های باربری متعددی وضع شدند تا از کالای در حال جابجایی و عوارضی که ممکن است شامل حال آن گردد مراقبت کنند. به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم از بیمه باربری و کلوزهای بیمه باربری بیشتر بگوییم؛ همراه ما بمانید.

بیمه باربری چیست؟

به موجب بیمه باربری یا بیمه حمل و نقل کالا، بیمه کننده در قبال بیمه گذار متعهد می گردد. بر اساس این تعهد بیمه کننده مبلغی مشخص وجه نقد را دریافت می کند و به بیمه گذار تعهد می دهد که چنانچه در صورت بروز یک حادثه یا در جریان عملیات حمل و نقل، خسارتی به کالای مورد نظر او وارد شود، بر اساس مفادی که در بیمه نامه درج گشته خسارت را پرداخت نماید.

در مقاله همه چیز درباره بیمه باربری توضیحات کاملی درباره این موضوع در اختیارتان گذاشته ایم.

کلوز بیمه باربری چیست؟

خطرات متفاوتی ممکن است در جریان حمل و نقل و جابجایی کالا اتفاق بیفتد. از این‌رو در بیمه باربری و به هدف حمایت از بیمه گذار و با توجه به عوارضی که ممکن است کالا و بار را تهدید نماید و به آن آسیب وارد سازد، کلوزهایی طراحی شده و عرضه گردیده اند.

گفتنی است که این کلوزها در همه ی بازارهای جهانی بیمه کاربرد دارند و مقدار تعهد شرکت بیمه را تعین می کنند و مفاد و وعده های شرکت را استاندارد سازی می نمایند.

کلوزهای بیمه باربری چند نوع هستند؟

3 نوع کلوز بیمه باربری وجود دارد. کلوز A، کلوز B و کلوز C. تفاوت این موارد در این است که هر کدام تنها تعدادی از خطرات را پوشش می دهند. ناگفته نماند که کلوز A بیشترین طیف خطر و کلوز C کمترین طیف خطر را ساپورت می کنند.

آشنایی با صفر تا صد کلوزهای بیمه باربری

هزینه کلوزهای بیمه باربری چقدر است؟

گفتیم که هر کدام از این کلوزها تعدادی از خطرات را پوشش می دهند. از این‌رو بدیهی است که هزینه کلوزهای بیمه باربری بر اساس کمیت و کیفیت عوارضِ تحت حمایت تعین گردد. لازم به ذکر است که کلوز A بیشترین تعداد خطر را پوشش می دهد و به همین علت نسبت به سایر کلوزها گران تر می باشد. در کل افراد می توانند بر اساس نوع بار و خطرات احتمالی که ممکن است شامل حال آن گردد کلوز یا کلوزهای مورد نظر را انتخاب نمایند.

کلوزهای بیمه باربری چه شرایطی دارند؟

گفتیم که خطرات متعدد و متنوعی در طول مسیر حمل و نقل وجود دارد. به همین دلیل شرکت های بیمه تعهداتی را تحت عنوان کلوزهای بیمه باربری به بیمه گذار ارائه می دهند. این تعهدات در سطح بین الملل طراحی شده و اجرا می شوند به همین دلیل تمامی شرکت های بیمه آن را قبول دارند.

از این‌رو افراد می توانند خطر احتمالی را پیش بینی کرده و برای جلوگیری از وارد شدن خسارت های احتمالی کلوزهای مورد نظر را انتخاب نمایند. گفتنی است که سه سطح کلوز بیمه باربری وجود دارد که فرد می تواند تنها 1 مورد و یا هر سه حالت آن را انتخاب نماید.

کلوز A بیمه باربری:

این حالت کاملترین و جامع ترین نوع در بیمه باربری محسوب می شود. در همین رابطه گفتنی است که کلوز A  کلیه خطرات و عواقب احتمالی را پوشش می دهد و کالا را با در نظر گرفتن بعضی از استثنائات بیمه می کند. به همین دلیل هزینه کلوز A بیمه باربری نسبت به سایر حالت ها گران تر است. در ادامه بعضی از مواردی که کلوز A   پوشش می دهد را ذکر می کنیم:

  • زلزله ، فوران آتشفشان و صاعقه
  • شسته شدن کالا از روی عرشه
  • ورود آب دريا, درياچه يا رودخانه به کشتی/ شناور/ محفظه کالا/ كانتينر / ليفت وان يا محل انبار
  • تلف شدن کلی هر بسته در کشتی و يا تلف کلی هر بسته بعلت افتادن هنگام بارگيری و يا تخليه کشتی
  • سرقت
  • شکستگی و نقص
  • راهزنی یا دزدی دریائی
  • خسارت های ناشی از باران و آفتاب
  • کرم زدگی، موش خوردگی و حشره زدگی

کلوز B بیمه باربری:

این حالت خطراتی کمتر از کلوز A و بیشتر از کلوز C را پوشش می دهد. در ادامه بعضی از مواردی که کلوز  B پوشش می دهد را ذکر می کنیم:

  • واژگون شدن کشتی یا از راه یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی
  • تخليه کالا در بندر اضطراری یا بندر پناه
  • تفدیه (فدا کردن ) کالا در جريان زیان همگانی
  • تلف يا وارد گشتن آسيب به کالای مورد بيمه به علت به دريا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی
  • مسئوليت مشترک در تصادف

کلوز C  بیمه باربری:

این بیمه کمترین میزان خطر و یا آسیب را ساپورت می کند. در ادامه بعضی از مواردی که کلوز C پوشش می دهد را ذکر می کنیم:

  • طوفان، آتش سوزی يا انفجار
  • به گل نشستن و زمين گير شدن ,برخورد با کف دريا , غرق شدن يا واژگون شدن کشتی يا شناور
  • تصادف يا برخورد کشتی/ شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجی به غير از آب
  • هزينه حمل تا مقصد نهايی

بیمه باربری TOTAL LOSS:

این حالت ارزان ترین و در عین حال ضعیف ترین نوع بیمه باربری است که در حال حاضر به صورت کم شمار مورد استفاده واقع می گردد. در رابطه با بیمه باربری TOTAL LOSS گفتنی است که از بین رفتن و نابود شدن کل محموله در این نوع بیمه اهمیت دارد. از این‌رو این آیتم حوادثی چون آتش سوزی، غرق شدن و یا سقوط را مورد توجه قرار می دهد.

همچنین باید گفت که مدت زمان این آیتم از لحظه بارگیری در مبدا آغاز و به محض تخلیه بار در مرز کشور و یا ناحیه مقصد به اتمام می رسد. در ابتدا گفتیم که TOTAL LOSS ضعیف ترین نوع بیمه باربری است لذا به دلیل تعهدات و تضمین کم شرکت این آیتم ارزان تر از سایر بیمه های باربری می باشد.

تفاوت کلوزهای بیمه باربری

تفاوت کلوزهای بیمه باربری در چیست؟

شیوه ی اثبات، بارزترین تفاوت میان انواع کلوزهای بیمه باربری است. از این‌رو در کلوز A شرکت بیمه وظیفه دارد تا هر خسارتی را جبران نماید مگر اینکه خلافش اثبات گردد و شرکت بتواند ثابت کند که خسارت بر اثر خطری ایجاد شده که آن خطر در تعهد شرکت بیمه نبوده یا آن خطر در زمره استثنائات بیمه باربری جای داشته است. اما در کلوزهای دیگر از جمله کلوز B و کلوز C اثبات وظیفه ی خریدار بیمه است. او باید اثبات نماید که خسارت وارد شده در فهرست خطرات تحت پوشش بیمه نامه جای داشته است.

کلوزهای خاص یا سفارشی چه هستند؟

کلوزهای شرکت بیمه را شناختیم و دانستیم که بطور کلی سه کلوز اصلی برای بیمه کردن وجود دارد و کلوز A کلوز B و کلوز C عناوین این سه کلوز هستند. با این حال بیمه گذار می تواند کلوزهای دیگری را نیز درخواست نماید و آن ها را سفارش سازی کند. به این کلوزها، کلوز سفارشی می گویند.

کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل انواع روغن، بذر و مواد روغنی، کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل کائوچو و لاستیک، کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل نفت فله، کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل چوب و الوار  و کلوز بیمه مخصوص حمل و نقل کنف و چتایی عناوین بعضی از این کلوزهای سفارشی هستند که توسط انستیتو بیمه گران لندن تدوین شده اند. گفتنی است که افراد می توانند بر اساس نوع بار، نیاز، هدف و… کلوزهای متنوع دیگری را نیز سفارش سازی کنند.

 

برای مشاوره رایگان درباره کلوز های بیمه باربری کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و از طریق اینستاگرام بیمه سل سوال های خود را در تمام زمینه های بیمه باربری از طریق بیمه سل بپرسید.

انواع بیمه های باربری چه هستند؟

حالا که کلوزها را شناختیم و با ماهیت آنها آشنا شدیم بد نیست با انواع بیمه های باربری نیز آشناتر شویم.

  1. بیمه باربری وارداتی: مبدا این نوع بیمه خارج از مرزهای کشوری و مقصد آن داخل مرزها می باشد.
  2. بیمه باربری صادراتی: مبدا این نوع بیمه داخل مرزهای کشوری و مقصد آن خارج مرزها می باشد.
  3. بیمه باربری ترانزیت: زمانی که مبدا و مقصد یک محموله خارج از کشور باشد اما برای رسیدن به مقصد لازم باشد تا محموله برای یک مدت زمان معین از داخل مرزهای یک کشور ثالث عبور کند بیمه باربری ترانزیت به آن تعلق خواهد گرفت. لازم به ذکر است که این نوع بیمه باربری دو حالت عبوری و غیر عبوری دارد.
  4. بیمه باربری داخلی: از نام این نوع بیمه مشخص است که هم مبدا و هم مقصد محموله داخل کشور است. لذا بیمه نامه از قوانین داخلی تابعیت کرده و خسارت های ناشی از آسیب را پوشش می دهد. آتش سوزی، تصادف، سرقت، تخلیه اضطراری و… خساراتی هستند که می توانند تحت پوشش بیمه باربری داخلی قرار بگیرند.

جمع بندی بیمه باربری

جمع بندی و نتیجه گیری

بیمه حمل کالا یک شاخه ی مهم در صنعت بیمه می باشد. گفتنی است از زمانی که انسان به هدف تامین مایحتاج به عرضه ی مازاد کالا اقدام نمود، تجارت و داد و ستد شکل گرفت. با گسترش تمدن و پیدایش شکل جدیدی از سکونت او تصمیم گرفت تا کالای تولید شده توسط خودش را به نقاط دور عرضه کند. این مهم تجارت را گسترش داد اما نتوانست عوارض ناشی از حمل و نقل کالا را کم کند. به همین دلیل ریسک ناشی از تخریب در زمان حمل و جابجایی کالا همواره یکی از دغدغه های مهم تجار بوده و هست.

لذا این موضوع به پیدایش بیمه های باربری منجر شد و در کنار آن به رونق تجارت و ایجاد آرامش برای بازرگانان نیز کمک ویژه ای کرد. در ادامه کلوزهای بیمه باربری شکل گرفتند و تعهدات بیمه گران را استاندارد سازی نمودند.

بطور کلی 3 نوع کلوز بیمه باربری وجود دارد. کلوز A، کلوز B و کلوز C. کمیت و کیفیت پوشش به این موارد تمایز می دهد. ناگفته نماند که کلوز A بیشترین طیف خطر و کلوز C کمترین طیف خطر را ساپورت می کنند.

همچنین باید گفت که این کلوزها در همه ی بازارهای جهانی بیمه کاربرد دارند و مقدار عهد و پیمان شرکت بیمه را تعیین می کنند و در سوی دیگر افراد می توانند بر اساس هدف و نیاز کلوزهای سفارشی را نیز درخواست نمایند. این تعهدات در سطح بین الملل طراحی شده و اجرا می شوند به همین دلیل تمامی شرکت های بیمه آن را قبول دارند.