تاریخ امروز:۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آیا می دانید بیمه زلزله چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

آیا می دانید بیمه زلزله چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

Rate this post

بیمه زلزله چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

آیا تا به حال از خود پرسیده اید بیمه زلزله چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟ آیا با توجه به این که کشور ما کشوری زلزله خیز است و در طول سال بارها این حادثه طبیعی در بسیاری از شهرهای ایران اتفاق می افتد، احساس نگرانی در رابطه با این مسئله داشته اید؟ شاید جواب شما مثبت باشد یا برعکس جواب منفی بدهید. چه جواب شما مثبت باشد و چه منفی، لازم است در رابطه با این حقیقت که هر زمانی احتمال وقوع این حادثه طبیعی وجود دارد، آگاهی کامل پیدا کنید. ما به زندگی آرام و بدون تنش امیدوار باید باشیم، اما این آسودگی خیال به معنای پیش بینی نکردن خطرات احتمالی نباید باشد.

چرا داشتن  بیمه زلزله مهم است؟

با وجود مناطق زلزله خیز در ایران که البته کم هم نیستند و به جرات می توان گفت که تمام قسمت های ایران در میان گسل های زلزله قرار گرفته اند، هیچ منطقه، شهر یا استانی را نمی توانید پیدا کنید که کاملا از صدمات و خسارت های ناشی از زلزله در امان مطلق باشد! از گذشته تاکنون چه بسیار شهرها و روستاهایی که بابت زلزله از بین نرفته اند و چه جانها که گرفته نشده است!

بیمه زلزله چیست و به چه عواملی بستگی دارد

بیمه زلزله می تواند پشتیبان و حامی دلگرم کننده ای برای این مواقع باشد. در هنگام وقوع زلزله و در آن ثانیه های دلهره آور تنها نجات خودمان و عزیزانمان است که اهمیت پیدا می کند. فرصت و شرایط جمع کردن اسباب و وسایل زندگی را دیگر نخواهیم داشت. ( در آن لحظات به طور صددرصد این مسائل اصلا برایمان اهمیتی ندارند). اما بعد از پایان پیدا کردن زلزله است که متوجه عمق خسارت های مادی که متحمل شده ایم، خواهیم شد. شاید تمام تلاش چندین ساله و حتی یک عمر خود را به یک چشم برهم زدنی از دست رفته ببینیم.

بیمه زلزله و هر آنچه که از آن باید بدانید

بیمه زلزله نوعی خدمات بیمه ای است که خوشبختانه در لیست خدمات ارائه شده توسط بسیاری از بیمه ها گنجانده شده است. این بیمه هم به فراخور تعریفی که همه ما از بیمه در ذهن داریم، نوعی پشتیبانی و حمایت از بیمه شونده در حوادث طبیعی مانند زلزله است.

اگر بخواهیم پاسخی دقیق در رابطه با این پرسش که بیمه زلزله چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟ بدهیم باید بگوییم که اگر شما به عنوان بیمه شونده هزینه سالیانه ای بابت پرداخت بیمه زلزله به شرکت بیمه مد نظرتان بپردازید، هر زمانی که در شهر و منطقه شما زلزله ای اتفاق بیفتد و شما را دچار خسارت های مالی کند، شرکت بیمه موظف به پرداخت این خسارت به شما خواهد بود.

بد نیست بدانید که بیمه زلزله به عنوان پوشش و زیرمجموعه ای از بیمه آتش سوزی تلقی می شود. یعنی شما با بیمه کردن منزل، ماشین و یا هر چیز مهم دیگر در برابر آتش سوزی ، به طور خودکار بیمه زلزله نیز خواهید شد. در حقیقت  بیمه دو منظوره. به نظر شما پیشنهاد از این بهتر وجود دارد؟

بیمه آتش سوزی و خدمات زیر مجموعه آن

برای آنکه بتوانیم راحت تر و دقیق تر به پرسش شما مبنی بر اینکه بیمه زلزله چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟ بپردازیم، باید در اصل بیمه آتش سوزی را بشناسیم. زمانی که شما منزل خود را بیمه آتش‌سوزی می کنید، خدمات دیگری هم در لیست این بیمه وجود دارد. از جمله بیمه حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله. پس فراموش نکنید که در هنگام بیمه کردن منزل در برابر آتش سوزی حتما بیمه زلزله را هم در لیست خدمات، انتخاب کنید.

بیمه زلزله چگونه جبران خسارت می کند؟

شرکت بیمه زمانی که اتفاقی همچون زلزله برای شخص بیمه شده پیش می آید موظف است خسارت های مادی که به خانه و وسایل او وارد شده است را پرداخت نماید. به این ترتیب بیمه شده دیگر لازم نیست نگران خانه و اسباب از دسته رفته اش باشد. با کمک بیمه می تواند همه آن خسارت ها را جبران کند.

رابطه بین بیمه آتش سوزی و پوشش های زیر مجموعه آن

به طور کلی وقتی قرار است منزل و اموال خود را بیمه آتش سوزی کنید، دو نوع لیست و پوشش در اختیار شما قرار می گیرد. اولین پوشش بیمه آتش سوزی اجباری است. این بخش شامل جبران خسارت های ناشی از آتش سوزی به هر دلیلی ( صاعقه، انفجار، آتش سوزی های بر اثر بی احتیاطی و..) می باشد. دومین پوشش در بیمه آتش سوزی حالت اختیاری دارد. یعنی انتخاب کردن یا نکردن این لیست از پوشش ها به خود شما مربوط می شود. می توانید آنها را انتخاب کنید یا انتخاب نکنید.

مشاوره رایگان بیمه

بیمه زلزله و سیل از جمله پوشش های اختیاری در بیمه آتش سوزی اند. یعنی اگر شما این موارد را در لیست بیمه آتش سوزی خود انتخاب کنید با پرداخت کمی هزینه بیشتر( در کنار پرداخت هزینه بیمه آتش سوزی) می توانید اموال خود را در برابر این حوادث طبیعی و خسارت های آن بیمه کنید. در حقیقت شرکت بیمه شما، علاوه بر اینکه خسارت های ناشی از آتش سوزی ( به هر علتی) را می پردازد، خسارت های ناشی از زلزله یا سیل را هم پرداخت خواهد کرد.

چه چیزهایی می توانند تحت پوشش بیمه زلزله قرار بگیرند؟

تا اینجای مطلب تا حدودی متوجه شدیم که بیمه زلزله چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟ حالا می خواهیم در رابطه با اینکه بیمه زلزله چه مواردی را بعد از زلزله، جبران می کند با هم صحبت کنیم. شما میتوانید ساختمان، آپارتمان و به طور کلی ملکی که در آن ساکن هستید را بیمه کنید. اگر ساختمان شما به طور کامل تخریب شود، بیمه هزینه ساخت مجدد آن را به شما خواهد پرداخت. اگر هم قسمت هایی از ساختمان شما آسیب ببیند، باز هم بیمه موظف است که خسارت بخش های آسیب دیده را تمام و کمال بپردازد. شما چه خانه کلنگی داشته باشید و چه نوساز، در صورت تخریب در هنگام زلزله، دوباره ساخته خواهد شد. پس بیمه زلزله به عمر بنا کاری ندارد.

حتی شما می توانید وسایل خود را در برابر خسارت های زلزله بیمه کنید. بیمه گذار بعد از تعیین ارزش واقعی وسایل شما، می تواند از بین رفتن آنها در زلزله را برای شما جبران کند.

حق بیمه آتش سوزی و پوشش های زیر مجموعه آن، چقدر است؟

بیمه زلزله همانطور که گفتیم از زیرمجموعه های اختیاری بیمه آتش سوزی است. شما در کنار پرداخت حق بیمه آتش سوزی باید مبلغ ناچیزی هم بابت بیمه زلزله ( اختیاری) پرداخت نمایید. اینکه این حق بیمه ها چقدر است؟ بستگی به عواملی دارد.

. نوع ملک (نوساز یا کلنگی بودن، آپارتمان یا ویلا، مجتمع های چندین واحده و برج و…)

. میزان ریسک زلزله که در منطقه شما وجود دارد.

. مشخصات ساختمان ( مثلا متراژ بنا که هر چه بیشتر باشد، حق بیمه هم افزایش پیدا می کند، ارزش اموال و اسبابی که در بنا وجود دارد به جز سکه و طلا و..)

. سازه ای که در ملک به کار رفته است (مثلا سازه آهنی با سازه خشتی حق بیمه متفاوتی دارند)

 بیمه سل و بیمه زلزله

شرکت بیمه سل، شرکتی با خدمات آنلاین است که می تواند شما را در انتخاب بهترین نوع بیمه یاری کند.  شما می توانید با کمک خدمات و اطلاعاتی که بیمه سل راجع به شرکت های بیمه کشور ارائه می کند، بهترین پوشش بیمه ای را با بهترین شرایط بشناسید و به شکل آنی و در لحظه خود را بیمه کنید. با کمک این مرکز جامع، می توانید بهترین نوع بیمه زلزله را در بین همه بیمه های موجود، انتخاب کنید.

مشاوره رایگان بیمه

 

اشتراک‌گذاری