تاریخ امروز:۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
بیمه ورزشی

بیمه ورزشی، بیمه ای ارزان ولی پراهمیت

Rate this post

بیمه ورزشی زیر مجموعه بیمه حوادث است. بیمه ورزشی قراردادی است میان ورزشکاران و فدراسیون ورزشی که به موجب آن ورزشکار حق بیمه ای را پرداخت می کند تا در صورت وقوع حادثه در حین ورزش فدراسیون غرامت آن را پرداخت کند. نکته جالب بیمه ورزشی این است که بازه سنی 5 سال تا 75 سال را نیز پوشش می دهد.

حق بیمه ورزشی سال 1400 چقدر است؟

بیمه ورزشی مبلغ زیادی ندارد اما خیال شما را از بابت حوادث آینده راحت میکند. فدراسیون ورزشی حق بیمه سال 1400 را 30000 تومان باری کل سال اعلام کرده است و مطمئنا این مبلغ برای سال 1401 افزایش پیدا میکند، اما افزایش آن بسیار ناچیز است. این کارت یک انتخاب مهم اقتصادی و آینده نگر برای تمام ورزشکاران از مبتدی تا حرفه ای است.

دلایل قرارگیری بیمه ورزشی در دسته بیمه های اجباری

الف) ریسک وقوع حادثه به هنگام ورزش بسیار بالاست.

ب) مسئولیت هرگونه آسیب به هنگام ورزش به عهده مربی یا مسئول برگزاری کلاسها می باشد.

مسئولیت مدیران ورزشی در قبال عضو های ورزشی خود بیمه کردن آنهاست.

مسئولین و مدیر های یک باشگاه موظف اند تمام کارکنان، تماشگران و ورزشکاران عضو باشگاه خود را بیمه کنند؛ چرا که در صورت آسیب دیدن هر یک از این اعضا در مجموعه مسئولیت پرداخت خسارت و جبران هزینه های ناشی از خسارت بر عهده مدیر باشگاه است.

به همین منظور فدراسیون ورزشی بیمه ای تحت عنوان بیمه ورزشی راه اندازی کرد تا در صورت آسیب دیدن هر یک از اعضا مجموعه بزرگ‌تری به نام بیمه از ورزشکاران حمایت کند. به موجب خرید بیمه ورزشی کارت بیمه ورزشی برای شما صادر میشود. این کار نشان دهنده این است که هرگونه هزینه های درمانی، غرامت فوت و نقص عضو که به دلیل حوادث ورزشی متوجه ورزشکار شده باشد توسط بیمه پرداخت میشود.

تمام رشته های ورزشی می توانند از این بیمه استفاده کنند. توصیه میشود هر ورزشکار اولین قدم مهم برای ضمانت پیش آمدهای ورزشی تهیه بیمه حوادث یا ورزشی را  الویت قراردهد.

بیمه ورزش

نکات و شرایط مهم خرید بیمه ورزشی که حتما باید بدانید.

الف) شما میتوانید این کارت را فقط از سایت خدمات درمانی فدراسیون ورزشی تهیه کنید.

ب) این بیمه در لحظه فعال نمیشود و یک دوره انتظار 72 ساعته دارد. یعنی شما  72 ساعت بعد از فعال کردن بیمه خود میتوانید از آن استفاده کنید و اگر قبل از رسیدن 72 ساعت حادثه ای برای شما اتفاق بیوفتد نمی توانید خسارت آن را از بیمه دریافت کنید.

اگر عضو باشگاه نیستید و قصد دارید انفرادی این بیمه را تهیه کنید، کدملی و نام خود را به شماره 50004303 پیامک کنید تا تایید عضویت شما ارسال شود و یا از طریق سایت بیمه سل نسبت به خرید بیمه حوادث انفرادی اقدام کنید.

تقلب نکنید! اگر حادثه ای که برای شما پیش آمده باشد علت ورزشی نداشته باشد و یا قبل از تمدید رخ داده است و شما آن را به بیمه ارجاع دهید، بیمه ابتدا تمام موارد پزشکی و مستندات را چک میکند بعد نسبت به پرداخت خسارت اقدام میکند و در صورت اثبات این موضوع درخواست شما رد می شود و هیچ مسئولیتی را نخواهد پذیرفت.

به یاد داشته باشید برای برخورداری از پوشش های درمان بیمه، شما تنها تا دو هفته پس از وقوع حادثه مهلت دارید تا گزارش آن را ارائه کنید. پرداخت غرامت نقص عضو نیاز به تاییدیه پزشکی قانونی دارد و غرامت هزینه های پاراکلینکی طبق تاریخ و میزان آسیب به ترتیب 80/60/40/20 می باشد. در سفرهای بیرون از شهر غرامت فوت فقط شامل افرادی می شود که معرفی نامه رسمی ماموریت داشته باشند.

قوانین و اصول مهم استفاده از کارت

اگر بعد از 72 ساعت تا 60 روز پس از فعال کردن کارت بیمه ورزشی دچار حادثه شوید، از حداقل تعهدات و سقف پوشش ها می توانید استفاده کنید. اما اگر حادثه بعد از 60 روز اتفاق بیوفتد از حداکثر تعهدات و پوشش ها میتوانید استفاده کنید.

اگر شما فراموش میکنید کارت بیمه خود را در موعد مقرر تمدید کنید نگران نباشید چرا که یکی از سایت های معتبر بیمه ای با نام بیمه سل، ضمن فروش انواع بیمه نامه ها آیکون تمدید را در سایت خود قرار داده است. شما در کمتر از یک دقیقه اطلاعات بیمه خود از جمله تاریخ انقضا و نام خود را وارد و ثبت می کنید و کارشناسان بیمه سل به صورت رایگان یک هفته قبل از موعد تمدید تاریخ انقضا بیمه ورزشی تماس می گیرند و موعد تمدید آن را به شما یادآور می شوند.

تمدید به موقع کارت ورزش به مدت سه سال شما را در زمره افراد ویژه قرار می‌دهد و در صورت پیش‌آمد حادثه می توانید تا 5 برابر نرخ دولتی غرامت درمان از فدراسیون دریافت کنید. هزینه درمان لثه، دندان پزشکی، ترمیم پوسیدگی دندان جرم گیری و دیگر موارد زیبایی صورت بر عهده فدراسیون نیست.

برای مشاوره رایگان بیمه حوادث ورزشی کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و از طریق اینستاگرام بیمه سل سوال های خود را در تمام زمینه های بیمه ورزشی بپرسید.

کارت ورزشی و خدمات درمان رایگان

قهرمانان و مدال آوران می توانند از خدمات درمان رایگان در محل زندگی خود استفاده کنند. هم چنین هزینه هایی همانند : برنامه غذایی و تغذیه، روانشاسی های حوزه ورزشی و کلاس های آموزشی، خدمات ارتوپدی و فیزیوتراپی برای ورزشکاران عزیز کشور رایگان است.

نحوه پرداخت خسارت به ورزشکار

 مواردی که یک ورزشکار پس از حادثه باید برای خسارت گرفتن از فدراسیون باید انجام دهد به شرح زیر است:

الف) مراجعه به مرکز های درمان فدراسیون پزشکی

ب) ارجاع مدار هزینه های ناشی از حادثه برای ورزشکار به هیئت پزشکی فدراسیون

درصورتی که ورزشکار مصدوم باشد باید مدارک درمان خود را نهایتا تا 14 روز بعد از حادثه به هیئت پزشکی شهر خود ارائه کند. هیئت پزشکی باید گزارش مدارک ارائه شده ورزشکار و میزان آسیب دیدگی را با جزئیات به فدراسیون اعلام کند. یکی از پزشکان معتمد یا کادر پزشکی فرم های مربوط به حادثه را به طور کامل توسط مسئولان باشگاه، مربیان و سرپرستان مربوطه که به هنگام حادثه حضور داشتند و یا مطلع از آن هستند پر می کند و صحت اطلاعات ارائه شده توسط ورزشکار را تایید یا رد میکند.

ورزشکار نهایتا تا 60 روز مهلت دارد تا تمامی هزینه های درمان وفاکتور های آن را به هیئت پزشکی فدراسیون تحویل دهد. اگر ورزشکاری آسیب ببیند و روند درمان آن تا سال بعد ادامه پیدا کند با تمدید کارت ورزشی خود در سال جدید میتواند به استفاده از خدمات فدراسیون ادامه دهد به شرط تمدید بدون تاخیر ورزشکار این مورد امکان پذیر خواهد بود.

بیمه حوادث ورزشی

فرم گزارش حادثه با چه شرایطی صادر می شود؟

 اطلاعات این شامل نام و نام خانوادگی، زمان، مکان، محل آسیب، نحوه آسیب دیدگی می باشد و حتما باید در وهله اول توسط مسئول باشگاه به همراه مهر و امضا او تکمیل شود. پس از تایید و تکمیل فرم گزارش حادثه توسط مسئول باشگاه این فرم به دست هیئت ورزشی میرسد تا فرم را تایید کنند. توجه داشته باشید اگر این توسط هیئت ورزشی رویت و تایید نشود شما قادر نخواهید بود از فدراسیون پزشکی غرامت و هزینه درمان دریافت کنید.

فرم گزارش حادثه در دو نسخه تهیه می شود که نسخه اول مختص ورزشکار آسیب دیده است تا بتواند به همراه مدارک درمان خود به فدراسیون ارسال کند و یک نسخه دیگر برای اینکه در سوابق پزشکی فرد قراربگیرد.

نکته: در فدراسیون ورزشی فرم گزارش حادثه به عنوان شناسنامه ورزشکار تلقی می گردد پس در حفظ آن کوشا باشید چرا که هر گونه مغایرت و یا آسیب دیدگی موجب از دست دادن اعتبار فرم می شود. فرم گزارش حادثه باید شماره گذاری شود و در دفتر هیئت پزشکی فدراسیون ورزشی ثبت شود. مطمئن شوید فرم به هیئت ورزشی ارسال و در دبیرخانه با تاریخ ثبت شده باشد چرا که شما فقط14 روز فرصت دارید فرم را به دبیرخانه هیئت ورزشی ارسال و ثبت کنید.

نکات مهم بیمه ورزشی که ورزشکاران باید بدانند.

ورزشکارانی که دارای کارت بیمه ورزشی هستند، اگر بر اثر هر مشکلی نیاز به جراحی داشته باشند با ارائه این کارت هزینه کمتری برای جراحی خود می پردازند. اگر علاوه بر بیمه حوادث ورزشی بیمه تکمیلی دارید می توانید از بیمه درمان خود به عنوان بیمه پایه استفاده کنید و بعد مدارک را به هیئت پزشکی فدراسیون ورزشی ارائه دهید. مدال آوران و قهرمانان کشور می توانند از خدمات پزشکی و ورزشی رایگان استفاده کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت هرینه های درمانی به موجب حوادث ورزشی

پ) اصل برگه گزارش حادثه که مورد تایید هیئت ورزشی قرار گرفته است.

ت) در صورت جراحی فرد کپی برابر اصل برگه شرح کامل جراحی

ث) در صورتی که آسیب فرد به اندازه ای نباشد که بستری شود پزشک باید تمام اقدامات و میزان صدمه را در فرم گزارش ذکر و تایید کند.

د) در صورت نیاز به ام ار ای، سی تی اسکن، فیزیوتراپی و این درسته از خدمات درمانی حتما باید نسخه پزشک را ارائه کند.

ذ) کپی برابر اصل معاینات پزشکی

مدارک مورد نیاز برای دریافت غرامت فوت ورزشکار

الف) اصل کارت ورزشی

ب) اصل گواهی انحصار وراثت

پ) اصل گواهی پزشکی قانونی

ت) اصل برگه گزارش تایید شده پزشک

ث) گزارش پلیس که موقعیت مرگ را در محل ورزشی تایید کند.

د) حکم ماموریت ورزشکار در سفر

بیمه حوادث ورزشی

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت نقص عضو به علت حادثه ورزشی

الف) کپی کارت بیمه ورزشی

ب) گزارش دقیق نوع آسیب وارده و اصل گواهی پزشک

پ) ارائه تایید گزارش پزشک به هیئت ورزشی

ت ) اصل گواهی پزشک که نقص و درصد آنها کاملا مشخص و تایید شده است.

ث) رونوشت مدرک های درمان

چه خسارت هایی تحت پوشش بیمه ورزشی نیستند

الف) حادثه هایی که در حین رانندگی رخ می دهد

ب) آسیب هایی که بر اثر داروهای غیرمرتبط با ورزش رخ دهد

پ) هزینه آمبولانس

ت) هزینه های مربوط به حوادثی که به علت روش های تایید نشده پزشکی باشد مانند طب سوزنی

ث) هزینه بیماری های داخلی بدن حتی اگر این بیماری بر اثر فعالیت ورزشی تشدید شده باشد

ج) هزینه داروهای خارجی که ایرانی آن نیز موجود است

چ) هزینه آرتروز، پرتر، عینک و عصا

ح) هزینه های حوادثی که در محلی غیر از موقعیت های ورزشی رخ دهد

خ) هزینه های همراه بیمار

د) عدم تطابق مدارک درمانی با فرم گزارش

ذ) هزینه های حوادثی که در محیطی ورزشی رخ دهد اما دلیل آن ورزشی نباشد

ر) هزینه های آزمایش های تکمیلی برای رفع حدس های پزشکی مثل اپاندیس

ز) عمل های زیبایی

ص) موارد خدماتی بیمارستان مثل ساک دستی، اتاق خصوصی، اتاق همراه و ….

ض) جراحی های رینوپلاستی و سپتوپلاستی

ط) ورزشکارانی که عضو کمیته خدمات درمانی باشند

تکلیف ورزشکارانی که در باشگاه فعالیت ندارند چیست؟

همانطور که اشاره کردیم داشتن این کارت از الزامات ورزش برای هر ورزشکار است و ریسک هزینه های ناشی از حوادث ورزشی را کاهش می دهد. البته اگر شما ورزشکار هستید اما در باشگاه فعالیت ندارید و فعالیت شما در پارک و یا مکان های خصوصی است بیمه سل به شما پیشنهاد میکند حتما بیمه حوادث انفرادی تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص بیمه حوادث انفرادی به لینک زیر مراجعه کنید.