تاریخ امروز:۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
اصطلاحات بیمه ای

اصطلاحات بیمه ای را با بیمه سل بشناسید!

Rate this post

اصطلاحات بیمه ای، اصلی مهم از بیمه هستند؛ چرا که شما به عنوان بیمه گذار باید دانش کافی از اصطلاح های صنعت بیمه را داشته باشید تا بتوانید موضوع بیمه شده خود و صحت صحبت های بیمه گر و معنی تمامی مفاهیمی به کار رفته در قرارداد های بیمه خود را بدانید. لذا بیمه سل لیستی از این اصطلاحات تهیه کرده است تا آگاهی و دانش کافی از اصطلاحات بیمه ای را دریابید.

اصطلاحات بیمه ای : بیمه گذار کیست؟

بیمه گذار : به فردی که در طی یک قرار داد بیمه گر را متعهد می کند که با پرداخت حق بیمه ماهیانه و یا سالیانه به هنگام حادثه و ضرر از او حمایت کند و خسارت های ناشی از حادثه را پرداخت کند.

بیمه گر کیست؟

بیمه گر: به شرکتی که به موجب قرارداد و اخذ حق بیمه از بیمه گذار تعهد می کند به هنگام حادثه خسارت های ناشی از آن را پرداخت کند.

اصطلاحات بیمه ای : بیمه چیست؟

به قراردادی که بین بیمه گر و بیمه گذار منعقد می شود و وظایف هر یک را مشخص می کند بیمه می گویند.

حادثه چیست؟

واقعه و اتفاقی که خارج از کنترل و غیر قابل پیش بینی باشد را حادثه می گویند.

اصطلاحات بیمه ای : ادعای خسارت به چه معناست؟

به مجموعه اقداماتی که پس از حادثه توسط فرد بیمه گذار و یا زیان دیده صورت می گیرد تا خسارت دریافت کند ادعای خسارت می گویند.

اصطلاحات بیمه ای : ارزیاب خسارت به چه معناست؟

به فردی که میزان خسارت هر حادثه را تعیین و به بیمه گر اعلام میکند ارزیاب خسارت می گویند.

اصطلاحات بیمه ای : ارزیابی خطر

قبل از بیمه کردن هرچیزی باید کارشناس بیمه میزان خطر و ریسک مورد بیمه را بررسی کند سپس حق بیمه را تعیین نماید.

اصطلاحات بیمه ای : کاهش ارزش به چه معناست؟

میزان کاهش ارزش وسیله نقلیه پس از تصادف و تعمیر را کاهش ارزش می گویند.

ارزش باز خرید به چه معناست؟

در بیمه های عمر اگر بیمه گذار پس از مدتی تمایل به ادامه قرارداد و پرداخت حق بیمه نداشته باشد می تواند از بیمه در خواست باز خرید کند و خواهان پایان قرارداد و دریافت اندوخته خود شود.

ارزش جایگزینی به چه معناست؟

شامل ارزش اقلام بیمه شده با حساب هزینه حمل، حقوق، عوارض گمرکی و هزینه نصب در صورت وجود می شود.

اصطلاحات بیمه ای : از کار افتادگی دائم کلی یعنی چه؟

اگر حادثه منجر به قطع عضو، تغییر شکل اعضا بدن و یا عدم توانایی انجام کار به صورت دائم و قطعی برای فرد شود از کار افتادگی دائم و کلی می گویند مثل قطع دست یا پا و………

از کار افتادگی دائم و جزئی یعنی چه؟

اگر حادثه منجر شود فرد از کار افتادگی جزئی پیدا کند یعنی این از کار افتادگی در اعضای اصلی او صورت نگرفته باشد اما قطعی باشد از کار افتادگی دائم جزئی می گویند.

از کار افتادگی موقت به چه معناست؟

اگر آسیب وارد شده به فر منجر به نقصی شود که دائمی نباشد و پس از مدتی بهبود یابد از کار افتادگی یا نقص موقت می گویند.

اصطلاحات بیمه ای : استثنائات بیمه ای

بعضی از پوشش ها توسط بیمه گر پذیرفته نمی شوند و قابل بیمه شدن و پرداخت خسارت نیستند که به آن استثنائات بیمه ای می گویند.

اصطلاحات بیمه ای : اسناد بیمه

مدارک قرار داد بیمه و موارد رسیدگی به خسارت بیمه گذار احتیاج دارد را اسناد بیمه ای می گویند.

برای مشاوره رایگان درباره اصطلاحات بیمه ای کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و از طریق اینستاگرام بیمه سل سوال های خود را در تمام زمینه های بیمه از طریق بیمه سل بپرسید.

اصل جانشینی

این اصل بیان می کند که بعد از جبران خسارت تمامی حقوق قانونی بیمه گذار ناشی از حادثه بر اساس قراردادی که منعقد شده به بیمه گر انتقال می باید.

اصل جبران غرامت

بیمه گر مسئول پرداخت خسارت حادثه است اما به مقداری جبران خسارت می کند که وضعیت مالی بیمه گذار بالاتر نرود بلکه به همان سطح قبلی زندگی عادی خود بازگردد.

اصل حسن نیت

بر اساس این اصل بیمه گذار برای خرید بیمه نامه و عقد قرارداد باید تمام اطلاعاتی را که گزارش داده است صحیح باشد چرا که اصل بر صحت اطلاعات است و در صورت مغایرت بیمه نامه فسخ خواهد شد و بیمه گذار هیچ خسارتی را پرداخت نخواهد کرد.

اصل نفع بیمه ای

اگر در اثر حادثه و سالم ماندن مورد بیمه ای نفعی به بیمه گذار برسد این موضوع را اصل نفع بیمه ای می گویند.

اصل علیت

بر اساس این اصل باید خسارت ایجاد شده معلول خطر بیمه شده باشد چرا که بیمه گر تنها با دلایل مشخصی جبران خسارت را تعهد می نماید و نرخ حق بیمه بیمه گذار بر اساس این تعهدات مشخص شده است. برای مثال آتش سوزی کار خانه ای که به عمد اتفاق افتاده را نمی توان از بیمه گر توقع جبران خسارت داشت.

اصطلاحات بیمه ای : الحاقیه

هر گونه موردی اعم از اضافه کردن پوشش، کم کردن پوشش، تغییر در اطلاعات بیمه نامه و… همگی در برگه ای به نام الحاقیه توسط بیمه گر به قرارداد اضافه می شود.

اصطلاحات بیمه ای : اندوخته ریاضی

بیمه گر پس از گرفتن حق بیمه و کم کردن کارمزد و هزینه ها، باقی مانده مبلغ را تحت عنوان حق بیمه خالص برای با آورده کردن تعهدات خود ذخیره می کند این مبلغ باقی مانده هر ساله تحت عنوان اندوخته ریاضی محاسبه و جمع می شود اندوخته ریاضی در بیمه های عمر ارزشمند و قابل بازخرید است و بیمه گذار می تواند آن را دریافت کند.

اصطلاحات بیمه ای : اندوخته ذخائر

شرکت بیمه به موجب قانون برای معاملات و پشتوانه عملیات خود ملزم به نگهداری ذخائری است که به ان اندوخته ذخائر می گویند.

اصطلاحات بیمه ای : اندوخته تکمیلی

ذخیره ای احتیاطی است که اگر احتمالا ذخائر فنی برای انجام تعهدات توسط بیمه گر کافی نبود از این ذخائر به عنوان حامی دیگر برای پرداخت طلب خود استفاده کند.

اصطلاحات بیمه ای : اندوخته فنی

از تاریخ شروع تا پایان انقضا بیمه نامه طبق قانون پشتوانه ای تحت عنوان اندوخته فنی در نظر گرفته می شود که برای خطر های بیمه شده و هزینه های عمومی آن است.

اصطلاحات بیمه ای : اندوخته خسارت های معوق

اندوخته ای که برای پرداخت خسارت های معوق در نظر گرفته می شود را اندوخته خسارت های معوق می گویند.

اصطلاحات بیمه ای : امید به زندگی

یک شاخص است که با توجه به سن فعلی، سلامت و شغل افراد نشان می دهد متوسط طول عمر در جامعه چقدر است.

اصطلاحات بیمه ای : اموال مجاور

اموالی که در مجاورت پروژه قراردارند و جزو مورد بیمه شده نیستند اما تشخیص کارفرما بر این است که احتمال خسارت در این موارد بسیار بالاست به همین علت انها را نیز با عنوان اموال مجاور به بیمه نامه به صورت پوشش اضافی اضافه می کند.

اصطلاحات بیمه ای : اعضای لویذر

شرکت های بیمه ای در سطح جهان ، شرکت هایی که در بورس اوراق بهادار لندن، اعضای حقیقی و حقوقی که سرمایه لازم به منظور حمایت از بیمه گری سندیکا را تامین می کنند اعضای لویذر می گویند.