تاریخ امروز:۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
تصادف

چگونگی شکایت از راننده مقصر

Rate this post

چگونگی شکایت از راننده مقصر یکی از دغدغه‌های همیشگی بیمه‌گزاران پس از وقوع تصادف رانندگی به شمار می‌آید. بدون شک پس از وقوع یک سانحه اولین گام در بررسی آن مشخص کردن مسبب اصلی است. طبق قانون فردی که به عنوان مقصر شناخته می‌شود مسئول و قابل تعقیب است.

 متاسفانه به علت ضعف در زیرساخت‌های حمل و نقل و مشکلات فرهنگی سالانه شاهد افزایش تصادف‌های جرحی و فوتی هستیم. به طور کلی ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط در هر حادثه‌ی رانندگی نقش دارند که با توجه به ضعف‌های زیادی که در هر چهار زمینه وجود دارد خسارت‌‌های بیمه‌ شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو، شرکت‌های بیمه‌ای رقم‌های قابل‌ توجه‌ای نسبت به سایر بیمه‌نامه‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به آمار وحشتناک رانندگی روزانه بخشی از جامعه با چگونگی شکایت از راننده مقصر در شرایط مختلف سر و کار دارند. از آنجایی که بدون آشنایی با نحوه شکایت از راننده‌ی مقصر ممکن است بخشی یا کل خسارت را از دست بدهید در این یادداشت به بررسی چگونگی شکایت از راننده مقصر در حالت‌های مختلف و روند پرداخت خسارت پرداخته خواهد شد. در ادامه با بیمه سل همراه باشید.

انواع تصادف

تصادف در لغت‌نامه دهخدا «روبرو شدن بدون قصد» تعریف شده است که به طور کلی به حادثه‌‌ی رانندگی گفته می‌شود که در آن حداقل یک وسیله‌ی نقلیه با وسیله‌ای دیگر، عابر پیاده یا جسم ثابتی برخورد کند. به طور معمول تصادف رانندگی همراه با خسارت مالی یا جانی است. برای شکایت از راننده مقصر باید قبل از هر چیزی با انواع تصادف آشنا شوید تا بتوانید در شرایط مختلف به درستی عمل کنید.

  • تصادف فوتی: به حادثه‌ای اطلاق می‌شود که منجر به فوت سرنشین، راننده یا سایر افراد حاضر در سانحه‌ی رانندگی شود.
  • تصادف جرحی: اگر حادثه‌ای علاوه بر خسارت‌های مالی موجب آسیب دیدن افراد حاضر در سانحه‌ی رانندگی شود به آن تصادف جرحی گفته می‌شود.
  • تصادف خسارتی: به حادثه‌ای گفته می‌شود که موجب وارد شدن خسارت به خودرو می‌شود. این نوع حادثه ممکن است به علت برخورد با سایر خودروها یا جسم ثابتی مانند درخت رخ دهد.

در ادامه ابتدا به بررسی دقیق‌تر تصادف جرحی و سپس به چگونگی شکایت از راننده مقصر در هر سه حالت خواهیم پرداخت.

تصادف جرحی چیست؟

تصادف جرحی به حادثه‌ای گفته می‌شود که در آن به یکی از طرفین سانحه آسیب جسمانی مانند نقص عضو یا شکستگی وارد شود. برای جبران صدمات جسمانی در این تصادف‌ها به هیچ عنوان وضع خودروها را تغییر ندهید و در اولین فرصت با پلیس و اورژانس تماس بگیرید.

قانون‌گذار با اجباری کردن بیمه شخص ثالث تلاش کرده است خسارت‌های جانی ناشی از تصادف‌های رانندگی را پوشش دهد. سقف پوشش خسارت‌های جانی بر اساس نرخ دیه‌ی همان سال با توجه به ماه‌های حرام و غیرحرام مشخص می‌شود. در حقیقت بیمه‌گر هیچ نقشی در تعیین سقف خسارت جانی ندارد. نرخ دیه سال ۱۴۰۰ در ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان و در ماه‌های عادی ۴۸۰ میلیون تومان توسط قوه قضاییه تعیین گردیده است.

عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و رانندگی پرخطر ممکن است منجر به صدمه‌های جسمانی شود. قانون‌گذار علاوه بر دیه، مجازات حبس و جزای نقدی هم پیش‌بینی کرده است که نوع و میزان مجازات به نظر کارشناس پرونده و میزان تقصیر راننده بستگی دارد.

shakhsol-sales

روند شکایت از راننده مقصر

مراحل شکایت از راننده مقصر به شرح زیر است:

  • آغاز دعوا
  • نظریه کارشناسی
  • نظر پزشک قانونی
  • رسیدگی دادسرا
  • صدور قرار مجرمیت
  • رای دادگاه
  • شرکت بیمه و استفاده از مزایای بیمه‌نامه

علت سانحه‌های رانندگی در تمام حادثه‌ها عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی  نیست. در حقیقت ممکن است با وجود رعایت تمام قوانین راهنمایی و رانندگی هم دچار حادثه شوید. بیمه‌گر متعهد می‌شود به ازای دریافت حق بیمه از شما در سانحه رانندگی محافظت کند. بیمه‌گر موظف است علاوه بر جبران خسارت‌های مالی نسبت به پرداخت دیه متوفی یا فرد مصدوم اقدام کند.

کروکی غیرسازشی شرح کاملی از سانحه‌ی رانندگی در سربرگ کارشناس دادگستری است. کروکی غیرسازشی دارای دو صفحه است که در صفحه‌ی اول آن مشخصات کامل دو طرف حادثه و در صفحه‌ی دوم حالت خودروها و عابران پیاده و همچنین چگونگی وقوع سانحه درج می‌شود. این نوع کروکی به دلیل نداشتن سری و سریال در سامانه پلیس راهور ثبت نمی‌شود.

کارشناسی بیمه

چگونگی شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی

برای شکایت از راننده مقصر در یک تصادف جرحی باید ابتدا با به همراه داشتن کروکی تصادف به دادسرا مراجعه کنید و پس از آن مراحل قانونی دیگر مانند مراجعه به پزشکی قانونی را طی کنید. همانطور که اشاره شد قانون‌گذار علاوه بر دیه در تصادف جرحی مجازات‌های دیگری مانند حبس یا پرداخت جزای نقدی هم در نظر گرفته است. روند شکایت از راننده مقصر و دریافت خسارت در یک تصادف جرحی به شرح زیر است:

  • ابتدا نسبت به تشکیل پرونده در دادسرا اقدام کنید.
  • مدارک مورد نیاز مانند نامه پزشکی قانونی و بیمه‌نامه را ارائه کنید.
  • اصل بودن بیمه‌نامه‌ی شما توسط مقام قضایی استعلام می‌شود.
  • قرار مناسب صادر می‌شود.
  • پرونده به کارشناس ارجاع داده می‌شود.
  • در صورت نیاز تحقیقات محلی انجام می‌شود.
  • پزشکی قانونی نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.
  • قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده به دادگاه کیفری دو ارجاع داده می‌شود.
  • رای توسط دادگاه صادر می‌شود.

قانون‌گذار این اجازه را به بیمه‌گر داده است که بدون نیاز به رای مراجع قضایی پس از توافق راننده‌ی مقصر و ورثه متوفی تمامی دیه و خسارت‌ها را پرداخت کند. در حقیقت در این شرایط برای پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه هیچ نیازی به رای قطعی دادگاه وجود ندارد. لازم به ذکر است که با توجه به قانون جدید، دیه افراد بدون توجه به جنسیت فرد مشخص شده است و مابه التفاوت دیه زن و مرد توسط صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می‌شود.

چگونگی شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی

سانحه رانندگی همیشه منجر به فوت یا آسیب جسمانی نمی‌شود و ممکن است تنها به وسیله‌ی نقیله آسیب وارد شود. در حقیقت در این حالت راننده مقصر موظف به جبران خسارت مالی است.

در چنین حادثه‌ای اگر طرفین بر سر میزان خسارت به توافق برسند راننده مقصر می‌تواند بدون مراجعه به شرکت بیمه خسارت را پرداخت کند. با این حال در صورت بالا بودن رقم خسارت و تمایل راننده به استفاده از بیمه شخص ثالث خود می‌تواند به شرکت بیمه مراجعه کند تا پس از طی کردن روند پرداخت خسارت با توجه به سقف ذکر شده در بیمه‌نامه و میزان خسارت کارشناسی شده خسارت خود را دریافت کند.

با این حال ممکن است دو طرف سانحه رانندگی درباره‌ی میزان خسارت به توافق نرسند که در این صورت باید نسبت به تهیه کروکی غیرسازشی و پیگیری شکایت از راننده مقصر در شورای حل اختلاف اقدام نمایند.

خسارت

 در صورت به هم خوردن صحنه تصادف چه باید کرد؟

 قبل از بررسی روند رسیدگی به شکایت‌ از راننده‌ مقصر در تصادف‌هایی که صحنه‌ی آن‌ها به هم خورده است بهتر است به درک درستی از شرایط برسید. به همین منظور ابتدا باید دید تصادف صحنه به هم خورده چیست و تحت چه شرایطی به وجود می‌آید.

اگر پس از وقوع یک حادثه‌ی رانندگی یکی از طرفین تصادف به هر دلیلی صحنه را ترک کند یا مکان وسیله‌ی نقلیه خود را به شکلی تغییر دهد که ارزیابی صحنه‌ی تصادف برای افسر پلیس راهور امکان‌پذیر نباشد به آن تصادف صحنه به هم خورده گفته می‌شود. در این شرایط یک کروکی فرضی بر اساس اظهارات دو طرف حادثه رسم می‌شود.

 از مهم‌ترین دلایل به هم خوردن صحنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راننده مقصر از صحنه فرار می‌کند.
  • برای عدم ایجاد ترافیک صحنه به هم می‌خورد.
  • در تصادف جرحی صدمات جسمانی به شکلی است که فرد مجروح باید خیلی سریع به بیمارستان رسانده شود. این حالت بیشتر هنگام تصادف وسیله نقلیه با عابر پیاده رخ می‌دهد.

به هم خوردن صحنه تصادف ممکن است برای شما دردسرساز شود!!

به هم زدن صحنه تصادف در برخی از سانحه‌های رانندگی مانند حرکت با دنده عقب یا در برخی از شرایط مانند به توافق نرسیدن طرفین تصادف و نداشتن بیمه شخص ثالث ممکن است دردسرساز شود. در حقیقت در این شرایط درباره‌ی تصادف توسط کروکی پلیس راهور تصمیم‌گیری می‌شود.

علاوه بر این، برای شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی یا تصادف فوتی حفظ موقعیت خودروها لازم است. در حقیقت در سانحه‌ی رانندگی که منجر به خسارت جرحی یا فوتی شده باشد و میزان جراحت مشخص نباشد نباید فرد مجروح را حرکت بدهیم و به جای دیگر منتقل کنیم.

 اگر در حادثه‌ای شما مقصر نباشید و تصادف به دلیل بی‌دقتی یا عدم رعایت قوانین طرف مقابل رخ داده اما این موضوع را قبول نمی‌کند و صحنه تصادف هم به هم خورده ممکن است دچار مشکل شوید. در چنین حالتی باید از کروکی غیرسازشی برای تشکیل پرونده‌ی خود به منظور شکایت از راننده مقصر کمک بگیرید.

در چه شرایطی می‌توان به صحنه تصادف دست زد؟

با این حال در برخی از سوانح رانندگی می‌توان صحنه تصادف را بهم زد. قانون‌گذار برای جلوگیری از شکل گرفتن ترافیک در حادثه‌هایی که خسارت مالی قابل توجه‌ای ندارند این امکان را فراهم کرده است که دو طرف حادثه پس از گرفتن چند عکس از زاویه‌های مختلف سانحه، وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را به سمت راست مسیر منتقل کنند و منتظر رسیدن پلیس راهور بمانند.

در حقیقت بر اساس قانون جدید بیمه اگر خسارت مالی در سانحه‌ی رانندگی بیشتر از ۱۶ میلیون تومان (سقف تعهدات بیمه شخص ثالث) برآورد نشود برای پرداخت خسارت دیگر نیازی به کروکی پلیس راهور نیست و طرفین حادثه می‌توانند پس از گرفتن عکس و فیلم صحنه‌ی تصادف را به هم بزنند.

 علاوه بر این در حادثه‌های رانندگی دو طرف می‌توانند پس از توافق با یکدیگر نسبت به تعویض مدارک خود اعم از بیمه‌نامه و کارت ماشین اقدام کنند. پس از آن دو طرف می‌توانند به نمایندگی بیمه مراجعه و خسارت خود را دریافت نمایند.

 اگر حادثه در یکی از تقاطع‌ها، بزرگ‌راه‌ها یا تونل‌های شهری که به دوربین‌های نظارت تصویری مجهز شده‌اند رخ دهد و دو طرف حادثه بر سر این موضوع که راننده مقصر کیست به توافق نرسند پلیس می‌تواند با استفاده از تصاویر دوربین‌های نظارت تصویری مقصر حادثه را مشخص کند.

روند رسیدگی به شکایت از راننده مقصر در تصادف صحنه به هم خورده

اگر به هر دلیلی صحنه تصادف به هم خورد، شکایت از راننده مقصر در حالت‌های مختلف به شرح زیر است:

  • اگر قبل از به هم خوردن تصادف یکی از افسرهای راهور از صحنه‌ی تصادف بازدید کرده است باید دو طرف حادثه‌ی رانندگی به پلیس راهور منطقه‌ی مربوط به سانحه مراجعه کنند.
  • اگر افسری از صحنه‌ی تصادف بازدید نکرده باشد طرفین حادثه‌ی رانندگی باید به منظور پیگیری و اخذ نظر کارشناسی به شورای حل اختلاف محل وقوع سانحه‌ی رانندگی مراجعه کنند.

لازم به ذکر است در صورت وقوع تصادف جرحی یا تصادف فوتی پس از کسب دستور مقام قضایی مبنی بر تصمیم کروکی پس از اخذ تصویری از پرونده‌ی تشکیل شده در کلانتری که شامل مواردی مانند دستور قضایی، برگه اورژانس، اظهارات شاکی و شاهدها، فیلم و عکس از تصادف است جهت ترسیم کروکی به پلیس راهور منطقه‌ی مربوط به حادثه مراجعه کنید.

چگونگی شکایت از راننده مقصر پس از فرار او

فرار راننده از صحنه تصادف فوتی و تصادف جانی با تصادف خسارتی متفاوت است. فرار از صحنه‌ی تصادف و عدم کمک به مصدوم در قانون جرم تلقی شده است و منجر به تشدید مجازات راننده مقصر خواهد شد. در صورت فرار از صحنه‌ی تصادف باید به این نکته توجه کنید که اجازه‌ی اعمال تخفیف در خصوص مجازات حبس راننده‌ی مقصر از قاضی سلب می‌شود. قاضی در این شرایط پس از شکایت از راننده مقصر متواری موظف است که او را به بیش از دو سوم حداکثر مجازات تعیین شده محکوم کند.

قانون‌گذار به منظور جلوگیری از ضایع شدن فرد آسیب‌دیده جبران خسارت‌های جانی و فوتی را در حادثه‌ای که راننده مقصر صحنه‌ی تصادف را ترک کرده است به عهده‌ی صندوق مستقلی به نام صندوق خسارات تامین گذاشته است.

در حقیقت پس از شکایت از راننده مقصر فراری اگر دادگاه کیفری حکم به مسئولیت صندوق تامین خسارت‌های بدنی بدهد ورثه می‌توانند از طریق این صندوق به دیه‌ی خود برسند. قانون‌گذار این امکان را فراهم کرده است که در صورت درخواست ورثه فرد، صندوق بدون نیاز به صدور رای دادگاه خسارت را پرداخت کند.

علاوه بر این امکان شکایت از راننده مقصر و پیگیری قضایی هم وجود دارد و فرد آسیب‌دیده می‌تواند با استفاده از شواهد موجود مانند پلاک خودرو و دوربین‌های نظارتی در سطح شهر نسبت به پیدا کردن راننده اقدام نماید.

چگونگی استفاده از بیمه بدنه خودرو پس از فرار راننده مقصر

در صورت فرار راننده مقصر شما برای جبران خسارت‌های وارد شده به خودروی خود می‌توانید پس از ارائه مدارک زیر به بیمه‌گر نسبت به دریافت خسارت بیمه‌ بدنه خود اقدام کنید. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه بدنه در اغلب شرکت‌های بیمه مانند بیمه ایران، بیمه پارسیان و بیمه دانا یکسان است. با این حال شما می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی بیمه‌گر خود درباره‌ی مدارک مورد نیاز اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

  • صورت‌جلسه کلانتری از سانحه‌ی رانندگی
  • اوراق بازجویی تنظیم شده
  • اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه خودرو
  • اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و کپی گواهینامه
  • اصل و کپی کارت ماشین
  • اصل و کپی شناسنامه مالکیت خودرو
  • کروکی غیرسازشی
  • تکمیل فرم واگذاری حقوق قانونی بیمه‌گذار به شرکت بیمه

پس از ارائه‌ی مدارک و تشکیل پرونده‌ خسارت توسط کارشناس شرکت بیمه بررسی و ارزیابی و تعیین می‌شود و در صورت کامل بودن پرونده خسارت محاسبه‌ شده به بیمه‌گزار پرداخت می‌شود.

مهلت شکایت از راننده مقصر

در تصادف‌های جرحی، فوتی و خسارتی شما باید ظرف حداکثر ۵ روز نسبت به شکایت از راننده مقصر اقدام کنید. در حقیقت قانون‌گذار برای ارائه مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده به منظور پیگیری خسارت وارده شده ۵ روز را در نظر گرفته است. از این رو در صورت وقوع حادثه‌ی رانندگی طی ۵ روز مراتب را به مراجع ذیربط از جمله شرکت بیمه اطلاع دهید.

شکایت پس از رضایت

هنگام شکایت از راننده مقصر یکی از سوال‌هایی که ممکن است مطرح شود این سوال است که آیا بعد از رضایت می‌توان از راننده مقصر شکایت کرد یا خیر. در برخی از موارد قانون راهی برای حل این مشکل در نظر گرفته است.

برای مثال ممکن است پس از وقوع یک حادثه و عدم وارد شدن خسارت فیزیکی خاصی آسیب‌دیده همان لحظه رضایت بدهد. با این حال در برخی از موارد برخی از صدمات جسمانی داخلی پس از وقوع تصادف خود را نشان می‌دهند. در چنین شرایطی که فرد آسیب‌دیده نسبت به آسیب وارد شده اطلاع نداشته باشد قانون اجازه‌ی شکایت از راننده مقصر را بعد از رضایت وی در نظر گرفته است. با این حال برای پیگیری دریافت خسارت در این شرایط بهتر است با یک مشاور حقوقی مشورت کنید.

سخن آخر

با توجه به ضعف‌های موجود در زیرساخت‌ها و فرهنگ رانندگی رخ دادن حادثه‌ی رانندگی امری اجتناب‌ناپذیر است. گاهی اوقات متاسفانه برخی از این سانحه‌های رانندگی خسارت‌های مالی و جانی غیرقابل جبرانی به همراه دارند.

مشخص شدن مقصر حادثه به منظور جبران خسارت وارد شده یکی از موضوع‌های بسیار مهم هر تصادف به شمار می‌آید. به طور کلی معیار اصلی برای مشخص کردن مقصر حادثه نظر کارشناسی پلیس راهور است که به طور معمول از روی صحنه تصادف نظر خودشان را اعلام می‌کنند.

یکی از راه‌های در امان ماندن از خسارت‌های سنگین و غیرقابل جبران تهیه بیمه است. شما می‌توانید با استفاده از سامانه فروش آنلاین بیمه سل پس از استعلام قیمت نرخ بیمه شخص ثالث و  نرخ بیمه بدنه خودرو نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید.

اشتراک‌گذاری