تاریخ امروز:۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیمه زمین و بیمه محصولات کشاورزی چیست؟

Rate this post

بیمه محصولات کشاورزی چیست؟

بیمه محصولات کشاورزی یکی از اهرم های مهم برای توسعه و گسترش کشاورزی به شمار می رود. کشاورزی به عنوان اولین کسب و کار در سراسر جهان شناخته می‌شود و تاثیری که بر زندگی اقتصادی و اجتماعی دارد قابل توجه است.

هنگامی که کشاورزی با بلایا و خطرات خارج از کنترل ما روبه رو است، لازم است اقدامات پیشگیرانه برای کنترل خسارت کشاورزان انجام شود. طرح بیمه محصولات کشاورزی کمک کننده تثبیت تولید محصول می باشد و تأثیر منفی آن بر زندگی کشاورزان را کاهش می دهد. با توجه به سناریوی فعلی، بیمه محصولات کشاورزی به یک ضرورت برای مسائل کشاورزی تبدیل شده است.

بیمه محصولات کشاورزی یک ابزار مهم مدیریت ریسک به شمار می رود. بسیاری از مردم جهان در معرض شوک‌های اقلیمی مختلف هستند. برای مثال همانطور که گفتیم خشکسالی، سیل، بارندگی های نامنظم یا بلایای طبیعی از جمله مواردی هستند که می توانند کشاورزان را در معرض خطر ورشکستگی قرار دهند. بیمه زمین و محصولات کشاورزی یک ابزار مهم مدیریتی است که به کشاورزان  کمک می‌کند تا با مشکلات اقتصادی ناشی از این بلایای طبیعی  کنار بیایند.

 

بیمه محصولات کشاورزی

اهمیت بیمه زمین و محصولات کشاورزی

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی یکی از موفق ترین و مهمترین انواع سرمایه گذاری است که نقش بسیار مهمی در پیشبرد اقتصاد ملی هر کشور دارد. بیمه محصولات کشاورزی می تواند تضمین کننده سرمایه گذاری در این بخش باشد. به عبارت دیگر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سنگ بنای هرگونه ثبات اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر توسعه پایدار به شمار می رود. هر ساله مشکلات زیادی در راه توسعه کشاورزی برای کشاورزان به وجود می آید که می تواند باعث شود آنها از کشت خودداری کرده یا مانع ورود سرمایه گذاران جدید به بخش کشاورزی شود. برای رفع این مشکل یکی از بهترین شیوه ها اهمیت دادن به بیمه محصولات کشاورزی است.

از جمله مشکلاتی که در راه توسعه کشاورزی جلوی پایه کشاورزان وجود دارد می توان به آفات، سیل، نبود بازار مناسب، بروز بلایای طبیعی و غیره اشاره کرد. این مشکلات هر ساله کشاورزان را متحمل خسارت های زیادی می‌کند. شکی نیست که این بلایا باعث کاهش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز خواهد شد.  اکثر افرادی که به این کار مشغول هستند از افراد متوسط و کم درآمد جامعه بوده که در روستا ها متمرکز هستند. بنابراین هر فاجعه اقلیمی و زیست محیطی ممکن است منجر به فلج یک خانواده از نظر اقتصادی شود. بنابراین بیمه محصولات کشاورزی یک راهکار عالی برای تضمین اقتصاد یک کشاورز به حساب می آید.

بیمه محصولات کشاورزی به چه صورت انجام می شود؟

بیمه محصولات کشاورزی به دو صورت صندوق بیمه بانک کشاورزی و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر وجود دارد. کشاورزان می توانند از طریق این دو صندوق اقدام به بیمه محصولات کشاورزی کنند. این صندوق ها محصولاتی را تحت پوشش قرار می دهند که بیمه پذیر باشند. برای بیمه محصولات کافی است که در یکی از این صندوق های کشاورزی عضو شوید و حق بیمه سالانه را پرداخت کنید. تمامی شعب بانک کشاورزی آمادگی تنظیم قرارداد بیمه را دارند. با بیمه کردن زمین و محصولات کشاورزی خود در صورت بروز هر گونه مشکی که تحت پوشش بیمه باشد کشاورزان می توانند خسارت دریافت کنند.

بیمه محصولات کشاورزی شامل چه محصولاتی می شود؟

در ابتدا بیمه محصولات کشاورزی فقط به محصولات باغی و زراعی مربوط می شد. اما امروزه انواع مختلفی از محصولات مانند کرم ابریشم، زنبور عسل، طرح های مرتع داری، جنگل داری، آبخیز داری و همچنین دام و آبزیان و … را تحت پوشش قرار می دهد. این بیمه می تواند در صورت بروز طوفان، تگرگ، خشکسالی، زلزله، سرمازدگی، سیل و آتش سوزی، صاعقه و انواع آفات و امراض نباتی و حیوانی محصولات کشاورزان را تحت پوشش قرار دهد. همان طور که می دانید جلوی بسیاری از این حوادث را نمی توان گرفت. بنابراین بیمه کردن محصولات کشاورزی می تواند باعث شود کشاورز، دامدار یا باغ دار با خیال راحت تری به کار خود ادامه دهد.

ئq

مزایای بیمه کشاورزی چیست؟

بیمه محصولات کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است. محصولات کشاورزی در واقع غذای مردم جامعه هستند. کمبود و یا نبود آن می توان باعث بروز مشکلات گسترده ای شود. بنابراین بیمه کردن محصولات کشاورزی می تواند در این زمینه مزایای بیشماری داشته باشد.

در حالت کلی بیمه بودن محصولات کشاورزی مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • میزان خسارت وارد شده به کشاورزان را کمتر می کند.
  • کاهش مهاجرت کشاورزان از روستاها به شهرها می شود.
  • بین تولید و مصرف تعادل ایجاد می شود.
  • افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی.
  • کشاورزان را امیدوار می کند که به تولید بیشتر و سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی بپردازند.
  • استفاده از تکنولوژی های جدید در بخش کشاورزی.
  • ضرر و زیان ناشی از بروز بحران برای کشاورزان کاهش پیدا می کند. همچنین خسارتی که به کشاورز وارد شده کارشناسی می شود و مبلغ آن به کشاورز پرداخت می شود.

بنابراین توصیه می شود کشاورزان برای کم کردن میزان ریسک ضرر و زیان، محصولات خود را بعد از کشت بیمه کنند. زیرا این محصولات ثمره ماه ها تلاش شبانه روزی کشاورزان می باشند.

کشاورزانی که بیمه نامه می گیرند از محصولات زراعی، دام، کشاورزی و برداشت خود در برابر انواع ضرر و زیان ها محافظت می کنند. اولین مزیت عمده استفاده از این نوع بیمه این است که به مبارزه با فقر کمک می کند. بلایای طبیعی غیرقابل پیش بینی است. وقتی این اتفاق می‌افتد، کشاورزانی که سرمایه‌گذاری زیادی در کشاورزی کرده‌اند، سرمایه آن ها از بین خواهد رفت. این به نوبه خود آنها را فقیرتر می کند. زیرا اغلب کشاورزان از قشر ضعیف جامعه هستند. اگر کشاورز بیمه را خریداری کرده باشد، شرکت های بیمه به آنها خسارت می دهند. با پول پرداخت شده، کشاورزان می‌توانند دوباره در کشاورزی و سایر فعالیت‌های مربوط به آن سرمایه‌گذاری کنند.

مزیت مهم خرید بیمه زمین و محصولات کشاورزی این است که کشاورزان آرامش خاطر داشته باشند. همانطور که می دانید بلایای طبیعی غیرقابل پیش بینی هستند زیرا می توانند در هر زمانی اتفاق بیفتند. برای کسانی که حق بیمه خریداری کرده اند، خیالشان از این بابت راحت خواهد بود. زیرا اگر برای سرمایه گذاری آنها اتفاقی بیفتد، از شرکت ارائه دهنده بیمه محصولات کشاورزی خسارت دریافت خواهند کرد.

چالش های پیش روی بیمه کشاورزی

چالش های زیادی در جلوی راه سیستمیک حمایت از بخش کشاورزی از طریق صنعت بیمه راه اندازی شده است وجود دارد.

موانعی که باید بر آنها غلبه کرد شامل موارد زیر می باشد:

  • رشد جمعیت جهانی و تغییر عادات مصرف کنندگان با توجه به اینکه افزایش مصرف گوشت نیازمند این است که زمین های اضافی برای تهیه خوراک دام فراهم شود.
  • تغییرات آب و هوایی که می‌تواند تاثیر مستقیم بر تولید و افزایش قرار گرفتن در معرض خطرات سیستماتیک وجود داشته باشد.
  • نوسانات قیمت برای محصولات
  • توسعه انرژی های تجدیدپذیر با استفاده از یک قسمت از زمین های زراعی
  • کاهش اراضی کشاورزی به دلیل توسعه شهر نشینی

خوشبختانه ۷۰ درصد از زمین های جهانی برای کشاورزی و مرتع و جنگلداری اختصاص یافته است برای مثال تنها در آفریقا، کشاورزی ۷۰ درصد اشتغال تمام وقت، ۳۳ درصد از کل تولید ناخالص داخلی و ۴۰ درصد از کل درآمد صادراتی را تشکیل می دهد.

برخی از اثرات بلایای طبیعی بر کشاورزی

  • از بین رفتن محصولات چند ساله مانند سیر، موز و ریواس
  • عدم امکان استفاده از زمین تا زمان کاهش آب در صورت وقوع سیل
  • افزایش دائمی شوری زمین را برای تولید نامناسب می کند
  • کاهش تولید منجر به کاهش درآمد کشاورزان می شود
  • افزایش بیکاری معیشت روستایی را تهدید می کند
اشتراک‌گذاری