تاریخ امروز:۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
بیمه تجهیزات پزشکی

آیا تابحال اسم بیمه پیراپزشکان به گوشتان خورده است؟

Rate this post

بیمه پیراپزشکان چیست؟

احتمال بروز خسارات جانی و مالی در هر یک از زمینه‌های شغلی و فعالیت‌هایی که در جامعه انجام می‌شوند وجود دارد. به خصوص شغل پزشکی که یکی از مشاغل بسیار حساس است و رخداد هرگونه اشتباه در این زمینه‌ی شغلی می‌تواند جان انسان‌ها را به خطر بیندازد؛ هر گونه اشتباه سهوی و غیرعمد در صنعت پزشکی، آسیب‌های زیادی را به بیماران وارد کرده و زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وجود بیمه‌های مختلف، راه حلی کمک کننده برای جبران هر یک از این خسارات خواهد بود.

بیمه پیراپزشکان نیز چنین ماهیتی دارد؛ این بیمه که کمکی بسیار موثر برای ایجاد اطمینان بین پزشک و بیمار می‌باشد و حس مسئولیت پذیری کادر درمان را به بیمار القا می‌نماید، در سال 1365 توسط شرکت بیمه‌ی ایران در کشور به وجود آمده است.

با گذشت زمان، سایر شرکت‌های بیمه‌ی فعال در کشور نیز برنامه‌هایی متنوع را برای بیمه پیراپزشکی در نظر گرفته و به این ترتیب حق انتخاب تیم پیراپزشکی کشور برای بهره‌مندی از خدمات بیمه پیراپزشکان افزایش یافت.

قوانین اجتماعی حکم می‌کنند که کادر درمان مسئولیت خود را در برابر هر یک از بیماران ایفا نمایند. با توجه به این که در عرصه‌ی پزشکی و پیراپزشکی خطرهایی وجود دارد و احتمال این که در طول مراحل درمان ممکن است که افراد در معرض خطرهای جانی و یا مالی قرار گیرند، هر یک از پیراپزشکان باید این خسارات وارده را به نحوی برطرف کنند و بیمه پیراپزشکان راه حلی برای رفع این خسارات خواهد بود. در واقع بیمه پیراپزشکان، مسئولیت پذیری کادر پیراپزشکی کشور نسبت به بیماران خود را عملی می‌سازد.

این نوع بیمه نیز مانند سایر بیمه‌های شغلی به عنوان یک بیمه‌ی مدنی شناخته می‌شود و هر یک از پیراپزشکان با توجه به این بیمه در برابر اموال و جان تمامی بیماران خود مسئول هستند و در صورت بروز هرگونه آسیب به بیماران، این بیمه حکم می‌کند که پیراپزشکان خسارات و صدمات وارده را جبران کنند. در واقع اگر در طول فرایند درمان هر یک از بیماران به هر طریق خسارتی به بیمار وارد شود، این بیمه اصلی‌ترین راه برای رفع صدمات وارد شده به بیمار خواهد بود.

به این ترتیب با وجود بیمه‌ی پیراپزشکان، اطمینان خاطری به هر دو طرف داده خواهد شد و در طول فرایند درمان موضوعات نگران کننده فراموش می‌شوند؛ پیراپزشکان با برخورداری از این بیمه نقش خود در مقابل بیماران، اموال و جان آن‌ها را ایفا خواهند کرد و پروسه‌ی درمانی بیماران با وجود اعتمادی دو طرفه انجام می‌شود.

بیمه پیراپزشکان نیز مانند انواع دیگر بیمه‌های مدنی تنها بعضی از خسارات را پوشش می‌دهد؛ در ادامه با سامانه خرید آنلاین بیمه “بیمه سل” همراه باشید تا مواردی از خسارات تحت پوشش این بیمه را به طور دقیق تحت بررسی قرار دهیم.

بیمه پیراپزشکان

بیمه پیراپزشکان چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

بیمه پیراپزشکان مسئولیت پذیری کادر پیراپزشکی را نسبت به بیماران خود نشان داده و برطرف کننده‌ی بعضی از خساراتی است که به طور سهوی می‌توانند جان و مال بیماران را به خطر بیندازند‌. از جمله خسارات و صدماتی که تحت پوشش بیمه پیراپزشکان قرار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرگ: در مراحل درمان هر یک از بیماران، احتمال مرگ وجود دارد. با این حال درصد مرگ بیمار در طی درمان بسیار پایین است، اما نمی‌توان این احتمال را نادیده گرفت؛ پیراپزشکان در برابر این درصد بسیار پایین نیز مسئول هستند. اگر در فرایند درمان رخداد هر اتفاقی به شکل غیرعمدی باعث شود تا جان بیمار به خطر افتاده و در نهایت این اتفاق باعث مرگ بیمار شود، بیمه پیراپزشکی حکم می‌کند تا کادر درمان غرامت مرگ بیمار را به خانواده‌ی او پرداخت کنند.

مبلغ کلی خسارت معادل با کل هزینه‌ی پرداختی برای دیه‌ی بیمار در طول ماه‌های حرام سال و همچنین ماه‌های عادی سال می‌باشد.

  • نقص عضو: خطر نقص عضو در پروسه‌های درمانی مختلف وجود دارد و می‌توان احتمال بالایی را برای نقص عضو بیماران در مراحل درمان بیماری‌های مختلف در نظر گرفت. اگر پیراپزشک در هنگام درمان بیماران خود به هر دلیلی باعث شود تا صدمه‌ای به اعضای بدن بیمار وارد شده و این صدمه به نقص عضو بیمار بی‌انجامد، خسارت وارده از طریق بیمه پیراپزشکان جبران خواهد شد و تمام خسارت از طریق این بیمه به بیمار پرداخت می‌شود. هزینه‌ی پرداختی از طریق بیمه‌ی پیراپزشکی برای جبران خسارت نقص عضو توسط کادر بیمه‌گذاری تعیین خواهد شد.

خسارات تحت پوشش بیمه پیراپزشکی

برای مشاوره رایگان بیمه پیراپزشکان کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و از طریق اینستاگرام بیمه سل سوال های خود را در تمام زمینه های بیمه پیراپزشکان بپرسید.

ویژگی‌های بیمه مسئولیت پیراپزشکان

بیمه پیراپزشکان از یک سری ویژگی‌ها برخوردار است که با توجه به آن‌ها می‌توان ماهیت این بیمه را توضیح داد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • این بیمه تنها شامل حال پیراپزشکان فعال در داخل ایران است و هیچ اعتباری برای پیراپزشکان خارج از کشور ندارد.
  • برخی از شرکت‌های بیمه، هزینه‌های مربوط به دادرسی حوادث رخ داده را هم دریافت می‌کنند‌.
  • اگر دستیار پیراپزشک و یا تیم پرستاری صدمه‌ای به بیمار وارد کنند، خسارت ناشی از این آسیب باید توسط شرکت بیمه مسئولیت پرداخت شود.
  • اگر زمان خسارت وارده در دوره‌ی اعتبار بیمه پیراپزشکان باشد، بیمار یا خانواده‌ی او حداکثر 4 سال بعد از زمان منقضی شدن بیمه نامه زمان دارند تا پروسه‌ی دریافت غرامت را دنبال کنند. با توافق پیراپزشکان و شرکت‌های بیمه، می‌توان این زمان را به 6 سال افزایش داد.
  • حداکثر غرامت پرداختی توسط بیمه پیراپزشکان در بیمه‌نامه ثبت شده است؛ میزان غرامت پرداختی توسط بیمه پیراپزشکی باید با توجه به قوانین جاری کشور تعیین شود.
  • این بیمه حداکثر 1 سال اعتبار دارد که این زمان قابل تمدید است.
  • پیراپزشکان می‌توانند از بیمه‌های کوتاه مدت استفاده کنند. نرخ حق بیمه‌ی پیراپزشکی در شرکت‌های بیمه مختلف متفاوت است.
  • در صورتی که بیمه‌گر خسارت وارد شده به بیماران را قبل از اعلام شدن نتیجه‌ی دادگاه تایید نماید، کل مبلغ تعیین شده بابت غرامت به فرد آسیب دیده پرداخت خواهد شد.
  • در برخی از شرکت‌های بیمه، بیمه پیراپزشکان پیرو قانون یوم الادا ارائه می‌شود؛ بر طبق این قانون، حادثه‌ی پزشکی در هر زمانی که رخ داده باشد، پزشک موظف است که غرامت را بر طبق نرخ روز پرداخت کند. اگر شرکت بیمه این قانون را پوشش ندهد، پرداخت مابقی خسارت بر عهده‌ی پیراپزشک است.

ویژگی‌های بیمه مسئولیت پیراپزشکان

معیار تخمین حق بیمه پیراپزشکان

همانطور که گفته شد، مبلغ حق بیمه پیراپزشکان برای هر یک از خساراتی که تحت پوشش این بیمه قرار دارند متفاوت بوده و معیار تعیین کننده‌ی این مبلغ متفاوت است. موارد ذکر شده معیارهایی هستند که برای تعیین حق بیمه پیراپزشکی مد نظر قرار می‌گیرند:

  • طول مدت فعالیت و سابقه‌ی کار پیراپزشک، مبلغ پرداختی به عنوان حق بیمه‌ی مسئولیت پیراپزشک را مشخص می‌کند. به طور کلی حق بیمه‌ی پیراپزشکی تحت تاثیر سوابق پیراپزشک قرار دارد و سابقه‌ی عدم خسارت پیراپزشک نیز حق بیمه‌ی او را مشخص خواهد کرد. در صورتی که در طی هر سال سابقه‌ی عدم خسارت در پرونده‌ی کاری پیراپزشکان درج شود، تخفیفی به عنوان تخفیف عدم خسارت برای پیراپزشک در نظر گرفته می‌شود که نرخ تعیین شده توسط هر یک از شرکت‌های بیمه برای این تخفیف متغیر است.

بنابراین اگر پیراپزشکان در طول فعالیت خود باعث ورود هرگونه صدمه یا آسیب به بیماران نشده باشند، بیمه پیراپزشکی برای آن‌ها با تخفیف همراه خواهد بود. میزان افزایش حق بیمه پیراپزشکی بابت عدم خسارت برای هر سال متفاوت است؛ افزایش حق بیمه به ازاء یک الی سه سال عدم خسارت به ترتیب 10، 15 و 20 درصد است. در صورتی که پیراپزشکان بیشتر از 3 سال سابقه‌ی عدم خسارت داشته باشند، حق بیمه‌ی پیراپزشکی به میزان 25 درصد برای آن‌ها افزایش می‌یابد.

  • یکی از اصلی‌ترین معیارهای تعیین کننده‌ی حق بیمه پیراپزشکان، حوزه‌ی فعالیتی پیراپزشک می‌باشد؛ در واقع زمینه‌ی فعالیت و تخصص پیراپزشک در تعیین این هزینه تاثیر خواهد داشت.
  • دانشجو بودن پیراپزشک نیز در تعیین حق بیمه‌ی پیراپزشکی موثر خواهد بود؛ در واقع با توجه به این که در دوره‌ی کارآموزی دانشجویان پیراپزشکی احتمال ورود صدمه به بیماران در طول فرایند درمان زیاد است، مبلغ در نظر گرفته شده به عنوان حق بیمه پیراپزشکی برای دانشجویان رشته‌های مختلف پیراپزشکی بیشتر از پیراپزشکان متخصص است. با بالا رفتن میزان تخصص دانشجویان، حق بیمه‌ی تعیین شده برای آن‌ها کمتر می‌شود.
  • پوشش افزایش میزان هزینه‌ی پرداختی به عنوان خسارت دیه‌ی جاری که در بیمه نامه درج شده است، یکی از معیارهای مهمی است که برای تعیین حق بیمه‌ی پیراپزشکی مد نظر قرار می‌گیرد. این پوشش به کادر درمان این امکان را می‌دهد که حداکثر میزان پوشش دیه را بیشتر کنند؛ به این ترتیب نرخ غرامت پرداختی در هر سال مطابق دستور مراجع ذیصلاح تعیین می‌شود.