تاریخ امروز:۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بیمه درمان تکمیلی چیست

Rate this post

بیمه درمان تکمیلی چیست؟

انتخاب بیمه درمان تکمیلی یکی از برترین و مهم ترین اقدامات جهت حفظ سلامتی فردی در آینده می باشد. به عبارت دیگر خرید این نوع بیمه درمان یکی از برترین قدم ها در سرمایه گذاری آینده می باشد. چرا که سلامتی فردی را تضمین می کند. همان طور که می‌ دانیم انتخاب بهترین بیمه درمان تکمیلی از میان انواع مختلف بیمه به دلیل شرایط مالی و جسمانی هر فرد کمی سخت و دشوار است. اما امروزه بازار های مختلف بیمه بر اساس شرایط مالی و جسمانی افراد بهترین انتخاب را پیش روی آن ها قرار می دهند. همچنین آن ها را در انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع بیمه درمانی یاری می کنند.

بیمه درمان تکمیلی از جمله بیمه های شخصی است که به سلامتی انسان مرتبط می شود. به عبارت دیگر این بیمه سلامتی فردی و جسمانی را ضمانت می کند. این نوع بیمه درمانی خدمات مختلف پزشکی را شامل می‌ شود و دارای پوشش های متنوع و گسترده است. بنابراین افراد می توانند برای دریافت خدمات مختلف پزشکی و بهره مندی از پوشش های متنوع بیمه، این نوع بیمه درمانی را انتخاب کنند.

حق خرید بیمه درمان تکمیلی در شرکت و بازارهای مختلف بیمه متفاوت و متغیر است. به عبارت دیگر می توان گفت عوامل مختلفی در هزینه و قیمت خرید بیمه درمان تکمیلی نقش دارند. لذا افراد می بایستی پیش از انتخاب این نوع بیمه درمان، شرایط مالی و خدمات رسانی پزشکی، انواع مختلف آن، مزایا و پوشش هایی که دارد، بررسی کنند. سپس با اطمینان کامل و قاطعیت تمام این نوع بیمه را خریداری کنند.

 

انواع بیمه تکمیلی:

همان طور که می‌ دانیم علاوه بر این نوع بیمه، بیمه های درمانی دیگری وجود دارند. اما تنها تفاوت آن بیمه ها با این نوع بیمه درمانی این است که آن ها پایه هستند. یعنی افراد برای انتخاب بیمه درمان تکمیلی می بایستی یکی از بیمه های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات رسانی، بیمه نیروهای مسلح و….. را داشته باشند. چرا که داشتن یکی از این بیمه های پایه برای خرید و انتخاب بیمه تکمیلی لازم و ضروری می باشد. این بیمه دارای انواع مختلف و متفاوتی می باشد. لذا از مهم ترین انواع آن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بیمه درمان تکمیلی گروهی: معمولاً این نوع بیمه درمانی را شرکت ها، سازمان، اداره و مراکز برای کارمندان خود در نظر می گیرند. به عنوان مثال افرادی که در یک شرکت، اداره و یا سازمان به عنوان کارمند کار می کنند و از بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند، می توانند حق انتخاب بیمه درمان تکمیلی را داشته باشند. بنابراین برای داشتن این نوع بیمه و خرید آن می بایستی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی همان سازمان و شرکت باشند. همچنین شماره سازمانی‌شان با شماره دفترچه بیمه آن ها یکی باشد. علاوه بر این، آن ها می‌ توانند اعضای درجه یک خانواده خود مانند پدر، مادر، همسر و فرزند را تحت پوشش این بیمه قرار دهند. بنابراین افراد می ‌توانند از زمان تولد تا زمان ۶۰ سالگی تحت پوشش این بیمه درمانی باشند و از خدمات رسانی آن به خوبی بهره مند شوند.
  • بیمه درمان تکمیلی خانوادگی: بیمه تکمیلی خانوادگی نوع دیگری از بیمه های درمان تکمیلی می باشد. در این نوع بیمه افراد می ‌توانند بدون برخورداری از بیمه تامین اجتماعی با پرداخت حق بیمه به صورت جداگانه، تمامی اعضای خانواده خود را بیمه کنند و از خدمات رسانی بیمه تکمیلی به خوبی بهره مند شوند. در نتیجه یکی از مهم ترین مزایای این نوع بیمه مهم نبودن تعداد افراد متقاضی می باشد.

بیمه درمان تکمیلی چیست

پوشش های بیمه درمان تکمیلی:

 هر یک از شرکت های بیمه، پوشش و خدمات مختلف و متنوعی را در اختیار افراد قرار می دهند. به عنوان مثال برخی از شرکت ها تمامی پوشش های خود را به افراد و متقاضیان ارائه می‌ دهند. اما برخی دیگر از شرکت ها بخشی از پوشش ها را به عنوان پوشش اصلی و بخش دیگر را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. بنابراین افراد و متقاضیان می بایستی حق بیمه بیشتری به این شرکت ها پرداخت کنند. اما به طور کلی می‌ توان گفت برخی از پوشش هایی که تمامی شرکت های بیمه به افراد و متقاضیان ارائه می ‌دهند مشابه و یکسان هستند: پوشش هایی نظیر دارو، هزینه دکتر، هزینه ویزیت و….

اما از دیگر پوشش های بیمه درمان تکمیلی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هزینه بستری بیماران در بیمارستان،
  • خدمات رسانی جهت درمان بیماری قلب، جراحی های عمومی و شیمی درمانی
  • هزینه عمل های سرپایی
  • هزینه خدمات آزمایشگاهی
  • هزینه و قیمت آمبولانس
  • هزینه دارو، دکتر، ویزیت و خدماتی که نیاز به بستری شدن ندارد.
  • هزینه درمان ناباروری و نازایی
  • هزینه خرید عینک و بیماری های مختلف چشم از جمله عیوب انکساری
  • هزینه جراحی های مهم و مختلف توسط دکتر داخلی و دکتر عمومی و…..

علاوه بر این، هزینه های دیگر نیز در بیمه درمان تکمیلی وجود دارد. این هزینه‌ها همان هزینه های پاراکلینیکی هستند که در دو نوع یا گروه وجود دارند. به عنوان مثال هزینه های مربوط به پاراکلینیکی نوع اول که شامل هزینه سونوگرافی، ماموگرافی، اسکن، نوار و انواع آندوسکوپی، ام آر آی و….. می باشد. هزینه های پاراکلینیکی نوع دوم هم شامل هزینه نوار مغز، هزینه تست ورزش و بینایی سنجی، تست تنفسی، نوار مثانه و…… است.

حق بیمه تکمیلی:

با توجه به مطالبی که در ابتدای متن بیان کردیم، انتخاب و خرید این نوع بیمه درمانی دارای هزینه متفاوت و متغیر می باشد. به عبارت دیگر هر یک از شرکت های این نوع بیمه درمانی، هزینه های مختلفی را برای این بیمه در نظر گرفته اند. بنابراین از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در هزینه خرید بیمه درمان تکمیلی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • میزان تعهداتی که هر طرح و بیمه ارائه می دهد: می دانیم که هر یک از شرکت و بازارهای بیمه پوشش های مختلفی را برای افراد و متقاضیان بیمه گذار در نظر گرفته اند. به همین منظور هرچه تعداد پوشش های شرکت ها بیشتر باشد، حق خرید این نوع بیمه بیشتر خواهد بود و بالعکس.
  • تعداد افراد و متقاضیان بیمه تکمیلی گروهی: اگرچه این نوع بیمه تکمیلی دارای شرایط و قوانین و مقررات خاصی است، اما می توان گفت هرچه تعداد افراد و متقاضیان این بیمه بیشتر باشد، حق خرید و انتخاب آن کمتر خواهد بود.
  • شرایط سنی افراد و متقاضیان این نوع بیمه درمانی: همان طور که می دانیم هر یک از انواع مختلف این بیمه درمانی دارای شرایط سنی مختلفی برای بیمه گذاران می باشند. به عنوان مثال شرایط سنی افراد و متقاضیان در بیمه تکمیلی فردی از بدو تولد تا شصت سالگی می باشد. همچنین در بیمه تکمیلی گروهی و سازمان هایی که تعداد آن ها از هزار نفر کمتر است، افراد بالای ۶۰ سال حق پرداخت بیمه بیشتری دارند.

پس با توجه به مواردی که بیان کردیم، می توان گفت هر یک از انواع مختلف بیمه های درمان تکمیلی  دارای شرایط و قوانین مربوط به خود هستند. همچنین حق انتخاب و خرید آن ها با توجه به عوامل مختلفی تعیین و مشخص می شود. لذا افراد می توانند با کارشناسان و راهنمایان شرکت و بازارهای بیمه جهت آشنایی از قوانین و مقررات آن ها و حق بیمه درمان تکمیلی در ارتباط باشند. سپس از خدمات ‌رسانی و راهنمایی آن ها به خوبی بهره مند شوند.

 

 

مدارک لازم جهت دریافت خسارت از بیمه درمان تکمیلی:

همان طور که می دانیم بیمه درمان تکمیلی هزینه های بسیاری را جهت خسارت به بیمه گذاران پرداخت می‌ کند.

اما یکی از قوانین و مقررات بسیار مهم جهت دریافت خسارت توسط بیمه گذاران از بیمه درمان تکمیلی، ارائه مدارک لازم و معتبر می باشد. یعنی افراد می ‌توانند با ارائه مدارک لازم و معتبر هزینه های ناشی از خسارت را از این بیمه درمانی دریافت کنند. مهم ترین و اصلی ترین مدارک جهت دریافت خسارت از این نوع بیمه درمانی، نسخه پزشک و فاکتور هزینه ‌های پرداخت شده می باشد. همچنین نسخه پزشک و فاکتور هزینه ها می بایستی دارای مهر پزشک و مهر آن مرکز درمانی باشد. به همین منظور می‌ توان گفت افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می ‌کنند که قرارداد آن ها با بیمه تکمیلی می باشد، عموما می بایستی مقداری از هزینه های خسارت را خودشان پرداخت کنند.

اما اگر افراد مدارک لازم جهت دریافت خسارت را به آن مراکز درمانی و سازمان یا شرکت بیمه ارائه دهند، هزینه هایی که خودشان لازم است پرداخت کنند، کسر می شود. در نتیجه این افراد با ارائه مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت از بیمه تکمیلی می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن هزینه خسارت ها را دریافت کنند.

مواردی که جزو پوشش های بیمه تکمیلی نیست؟

می ‌دانیم که هر نوع خسارت و بیماری به عنوان پوشش بیمه تکمیلی نیست و شرکت بیمه خسارت آن ها را پرداخت نمی ‌کند. بنابراین مواردی که جزو پوشش های بیمه درمان تکمیلی نیستند، عبارت اند از: سقط جنین به صورت غیر قانونی و بدون تشخیص پزشک، خودکشی و هزینه های مربوط به ترک اعتیاد، هزینه هایی که مربوط به اتاق های خصوصی درمانی می باشد، هزینه های مربوط به عمل زیبایی، هزینه های مربوط به زایمان فرزندان چهارم به بعد و…..

اما می توان گفت هر یک از شرکت های بیمه درمان تکمیلی دارای پوشش های مختلف و متفاوت هستند. همچنین فقط هزینه دکتر عمومی و داخلی، دارو، ویزیت و…… به عنوان پوشش های مشابه در شرکت های بیمه تکمیلی وجود دارد. از طرف دیگر می توان گفت افراد و متقاضیان بیمه گذار می توانند با پرداخت حق بیمه بیشتر از پوشش های بیشتری برخوردار شوند. به عنوان مثال برخی از شرکت ها با دریافت حق بیمه بیشتر از افراد و بیمه گذاران، پوشش های بیشتری را به آن ها ارائه می‌ دهند. همچنین مواردی که بیان کردیم می تواند جزو پوشش آن شرکت ها باشد و هنگام خسارت هزینه های مربوط به افراد ارائه می شود.

 

خرید بیمه درمان تکمیلی:

یکی از مهم ترین نکات هنگام انتخاب و خرید بیمه درمان تکمیلی، استعلام از قیمت و هزینه آن از سازمان و شرکت های بیمه می باشد. به عبارت دیگر افراد بهتر است پیش از هر چیز از شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده این نوع بیمه درمانی استعلام قیمت بگیرند. همچنین شرایط و قوانین و مقررات آن ها را بررسی کنند. سپس با اطمینان کامل خرید خود را انجام دهند. متقاضیان می توانند پس از مراجعه به نمایندگی های بیمه تکمیلی و دریافت راهنمایی از کارشناسان شرکت های بیمه، اقدامات لازم را جهت خرید بیمه مد نظر خود انجام دهند. اگرچه مراجعه به نمایندگی های این نوع بیمه و شرکت های بیمه تکمیلی هزینه بسیاری به دنبال دارد و سبب اتلاف وقت افراد می شود. اما می توان گفت امروزه روش های مختلفی برای خرید این نوع بیمه به وجود آمده است. یکی از پر طرفدار ترین روش ها، خرید آنلاین بیمه تکمیلی می باشد که این روش از طریق اینترنت در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

از مهم ترین مزایا و ویژگی های این روش خرید بیمه تکمیلی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • صرفه جویی در وقت افراد و نیاز به وقت بسیار کم جهت خرید بیمه تکمیلی
  • پرداخت هزینه کمتر و مقرون به صرفه
  • آسان و ساده بودن این روش خرید و…..

علاوه بر این می توان گفت هدف بیمه کردن افراد از طریق اینترنت بهره مندی و انتخاب بهینه و مطمئن آن ها می ‌باشد.

بنابراین سایت های مختلفی جهت خرید بیمه درمان تکمیلی وجود دارد که افراد می‌ توانند با مراجعه به آن ها، استعلام از قیمت بیمه و شرایط مختلف آن اقدام به خرید کنند.

اشتراک‌گذاری