تاریخ امروز:۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی بیمه شخص ثالث به زبان ساده

Rate this post

بررسی بیمه شخص ثالث به زبان ساده و روان

در این مقاله آموزشی بیمه شخص ثالث به زبان ساده و بسیار روان، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. در حال حاضر استناد ما به قانون بیمه شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری مصوب 20 اردیبهشت 1395 می باشد. این مصوبه آخرین قانون تصویب شده و مورد استناد شرکت های بیمه گر می باشد. این بیمه قبلا به عنوان قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی رانندگان وسایل نقلیه موتوری شناخته میشد.

بیمه شخص ثالث به زبان ساده

بیمه شخص ثالث به زبان ساده جهت جبران خسارات بدنی و مالی است که در حوادث مختلف به وسیله خودروی بیمه شده رخ می دهد. در ادامه این مقاله با زبانی ساده و قابل فهم به بررسی این موارد می پردازیم.

خسارت های بدنی در بیمه شخص ثالث به زبان ساده

خسارت بدنی در بیمه شخص ثالث به زبان ساده شامل هرگونه شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی دائم و جزیی، فوت و هر چیزی می باشد که باعث ایجاد آسیب به بدن یک شخص (حتما انسان) شود؛ بطوریکه این خسارات در دادگاه های عمومی مشمول دیه یا ارش گردد. به این مفهوم که اگر راننده مسبب ایجاد یک آسیب بدنی به شخصی شود، شخص ثالث می تواند شکایت کرده و دریافت خسارت کند.

تعهد جانی، مسئولیت راننده در برابر افرادی که داخل اتومبیل خود یا اتومبیل مقابل سانحه دیده هستند و همچنین افرادی که در مسیر در حال تردد بوده و با آنها برخورد کرده را تحت پوشش قرار می دهد. اگر به طرف مقابل آسیبی وارد شود، شرکت بیمه ملزم به جبران خسارت می باشد. در صورت عدم برخورداری از بیمه شخص ثالث، اگر خسارت جانی به وجود آید فرد بازداشت شده و بر اساس رای دادگاه ملزم به پرداخت دیه از هزینه شخصی میباشد.

خسارت های مالی در بیمه شخص ثالث به زبان ساده

خسارت مالی در بیمه شخص ثالث به زبان ساده شامل زیان هایی می باشد که به دلیل حادثه ای که مشمول بندهای بیمه باشد به اموال شخص ثالث وارد شود. بر فرض مثال اگر شخصی یک خودرو داشته باشد و با خودروی دیگر تصادف کند، طبیعتا خودروی خودش نیز آسیب می بیند. در این بیمه نامه خسارت خودروی شخص ثالث جبران می شود ولی خسارت خودروی خود شخص پرداخت نخواهد شد. این نوع بیمه به غیر از جبران خسارت به خودروی مقابل کاربردهای دیگری نیز دارد. گاهی اوقات راننده مثلا با یک پایه برق برخورد می کند و شرکت برق شاکی می شود، که در اینصورت مبلغ خسارت از محل بیمه شخص ثالث پرداخت می گردد. در مثالی دیگر راننده ممکن است خسارت مالی به احشام شخص ثالث بزند. به این صورت که در مسیر با چند گوسفند برخورد کند که در این مورد نیز خسارت از جنبه مالی به شخص ثالث پرداخت می شود.

حوادث در بیمه شخص ثالث

حوادث همان گونه که از اسمش پیداست شامل هر گونه سانحه ای می باشد که از وسیله نقلیه شخص نشأت گرفته باشد. این حادثه می تواند شامل تصادف، تصادم، انفجار وسیله نقلیه، واژگونی وسیله نقلیه و غیره باشد. همچنین اگر وسیله نقلیه شخص و محمولات آن باعث بروز خساراتی شوند مشمول بیمه میشوند. حتی اگر وسیله نقلیه را یک ماشین سنگین در نظر بگیریم ممکن است قسمت تریلی آن باعث حادثه شود. هر شخصی که به سبب حادثه این بیمه نامه دچار خسارت مالی یا جانی شود، شخص ثالث محسوب میشود.

گاهی اوقات خودرو از یک شخص به امانت گرفته می شود و در این حین ممکن است دچار حادثه شود حال سوال اینجاست که اینجا مسئولیت با چه کسی است؟ با توجه به اینکه خودرو بیمه میشود، تفاوتی ندارد که چه شخصی در زمان حادثه راننده خودرو بوده است. در هر صورت خسارت از محل بیمه نامه خودرو پرداخت میگردد. البته ذکر این نکته مهم است که راننده حتما بایستی دارای گواهینامه باشد تا مشمول پرداخت خسارت گردد.

اگر خودرو بیمه نامه نداشته باشد و این خودروی بدون بیمه باعث بروز حادثه ای شود، قانون در این باره چه رویکردی دارد؟ قانون به دو شکل عمل می نماید. اگر خودرو در مالکیت شخص حقوقی باشد، 20 درصد خسارت بدنی به عنوان جریمه و در صورتیکه مالک خودرو شخص حقیقی باشد بایستی 10 درصد از خسارت حادثه بدنی را تحت عنوان جریمه به حساب صندوق بیمه نزد خزانه داری کل بانک مرکزی پرداخت نماید.

نحوه محاسبه خسارت در بیمه شخص ثالث

هر گونه خسارت مالی که به اشخاص ثالث وارد شود مشمول این بیمه نامه می شود. گاهی اوقات ممکن است یک وسیله نقلیه گرانقیمت در طرف مقابل قرار داشته باشد. پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه گر به این صورت خواهد بود که شرکت به اندازه خسارت یک خودروی متعارف هزینه پرداخت می نماید. باقیمانده خسارت را شخص ثالث از بیمه بدنه یا از هزینه شخصی بایستی پرداخت نماید.

فرض کنید یک خودرو با وسیله نقلیه ای گرانقیمت تصادف می کند. حداکثر دیه در سال 1401 در ماه های حرام مبلغ 800 میلیون تومان تعیین شده و نصف دیه برابر 400 میلیون محاسبه می شود. حال بررسی می شود در حوالی 400 میلیون تومان چه خودرویی وجود دارد؛ مثلا خودروی دنا معمولی در این محدوده قیمت قرار دارد. به این ترتیب خودروی دنا معمولی به عنوان مبنای پرداخت بیمه انتخاب می شود. حال اگر یک تصادف با خودرویی میلیاردی صورت پذیرد و مثلا سپر خودروی مذکور آسیب ببیند، بیمه گر فقط به اندازه مبلغ سپر خودروی دنا معمولی خسارت را جبران میکند. حال باقیمانده مبلغ خسارت بایستی از بیمه بدنه یا هزینه شخصی به خودروی آسیب دیده پرداخت گردد.

محاسبه خسارت در بیمه شخص ثالث (جایگزین: محاسبه خسارت در بیمه شخص ثالث به زبان ساده)

استفاده از تخفیفات بیمه شخص ثالث

تخفیفات بیمه شخص ثالث اینگونه توضیح داده می شود که اگر بیمه شده از پوشش های بیمه جهت جبران خسارت استفاده نکند. در پایان سال می تواند از این مزیت برخوردار شود که از تخفیف بیمه نامه آن سال استفاده نماید. این تخفیف اصولا به عنوان یک پاداش برای رانندگان قانونمندی که هیچ گونه تصادفی در طی سال نداشته اند در نظر گرفته می شود. البته بیمه های کوتاه مدت نیز وجود دارند که کمتر از یک سال می باشند؛ مثلا بیمه های دو ماهه، سه ماهه یا غیره که در اینصورت با تجمیع این بازه های زمانی و رسیدن به یک سال بیمه در صورت استعلام مثبت از بیمه مرکزی می توان از تخفیف های بیمه استفاده نمود.

همانطور که می دانید قبلا هنگام خرید و فروش خودرو داشتن یک بیمه نامه با تخفیفات بیمه شخص ثالث یک امتیاز خیلی مهم محسوب میشد. به صورتیکه در هنگام خرید خودرو، این تخفیفات به مالک جدید انتقال پیدا می کرد. گاهی اوقات نیز مالک این تخفیفات را منتقل نمی ساخت و خریدار با همان شرایط قبلی هر سال بیمه نامه را تمدید می نمود. با این روش نیز در پرداخت خسارت هیچ گونه مشکلی به وجود نمی آمد.

اما طبق قانون جدید، بیمه شخص ثالث متعلق به مالک پلاک خودرو می باشد. یعنی در هنگام خرید خودرو تخفیفات بیمه شخص ثالث به خریدار منتقل نمی شود. بر اساس این قانون جدید فقط تخفیفات را می توان از خودروی یک شخص به خودروی دیگر همان شخص منتقل نمود. که البته خودروی دیگر نیز بایستی مشابه آن خودروی بیمه شده باشد. همچنین این تخفیفات را می توان به بستگان درجه یک شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان منتقل کرد. بنابراین کلیه تخفیفات متعلق به پلاک خودرو می باشد و هر شخص فقط می تواند از تخفیفات متعلق به خودش استفاده نماید.

 

اشتراک‌گذاری