تاریخ امروز:۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی

بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی از وظایف اصلی مدیر ساختمان

Rate this post

تمام مالکین یک آپارتمان مسئول بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی هستند، اما اگر برای ساختمان مدیر تعیین شده باشد این وظیفه بر عهده مدیر ساختمان است.

در صورتی که خسارتی به ساختمان وارد شود اما ساختمان بیمه نباشد، مسئولیت جبران خسارت آن به عهده مدیر است. پس بهتر است قبل از پذیرفتن سمت مدیر ساختمان مسکونی وظایف و مسئولیت های یک مدیر را مطالعه کرده باشید.

از وظایف اصلی مدیر ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حفظ و اداره ساختمان
  2. برقراری نظم ساختمان
  3. تعیین قانون جهت رفاه حال افراد
  4. تعیین شارژ ماهانه
  5. بررسی اعتراضات ساکنین
  6. بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی
  7. اطلاع رسانی تصمیمات به کلیه ساکنین
  8. ارائه گواهی تسویه حساب هزینه های ساختمان
  9. پیگیری و ارسال اظهار نامه به مالکین بدهکار

موارد بالا از اصلی ترین وظایف یک مدیر ساختمان است و اجرای همه ی آنها الزامی است.

یکی از مهم ترین وظایف یک مدیر ساختمان اقدام به خرید بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی است. شاید عجیب باشد اما هنوز افرادی هستند که نمی دانند که طبق ماده 14 قانون تملک ساختمان، بیمه کردن ساختمان مسکونی بر عهده مدیر ساختمان است. با توجه به این ماده مسئولیت جبران و پرداخت خسارت هر حادثه ای که به موجب آن، ساختمان آسیب ببیند بر عهده مدیر است.

اگر میخواهید از پوشش های بیمه آتش سوزی اطلاع پیدا کنید پیشنهاد می شود در مقاله بیمه آتش سوزی بیمه سل تمامی اطلاعات یک بیمه آتش سوزی کامل از جمله پوشش های اصلی و اضافی، انواع بیمه آتش سوزی و شرایط بیمه آتش سوزی را بخوانید و آگاهانه خرید کنید.

بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی

هزینه های بیمه آتش سوزی را چه کسی باید پرداخت کند ؟

هنگامی که مدیر ساختمان اقدام به خرید بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی می کند، تمامی اطلاعات محل از جمله متراژ، تعداد طبقات، تعداد واحد، سال ساخت، جنس مصالح، تعداد انباری، ظرفیت پارکینگ و … را به شرکت بیمه گر اطلاع می دهد. سپس شرکت بیمه اطلاعات را بررسی و نسبت به پارامترهای اساسی و تاثیر گذار در محاسبه حق بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی اعلام نرخ می کند. در نهایت مدیر ساختمان در یک جلسه عمومی با مالکان ساختمان، سهم هر یک از نرخ بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی را به نسبت سطح زیر بنای اختصاصی آنها مشخص و بعد از گرفتن سهم هر یک مبلغ کل را به حساب شرکت بیمه گر واریز می کند.

آیا عدم دریافت حقوق مدیر، مسئولیت بیمه کردن ساختمان را از او سلب می کند؟

در جواب این سوال باید گفت خیر!!

ساکنین بعضی از ساختمان های مسکونی با توجه به مسائل و کارهای زیادی که دارند، برای مدیر ساختمان حقوق در نظر می گیرند. اما دریافت حقوق مدیر ساختمان از طرف ساکنین در اجرای وظایف آن تاثیری ندارد. چه مدیر ساختمان حقوق دریافت کند چه دریافت نکند مسئولیت بیمه کردن ساختمان برعهده اوست.

شکایت از مدیر ساختمان

درست است که مسئولیت بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی از نوع کیفری نیست، اما در صورت وقوع حادثه برای ساختمان و عدم بیمه بودن آن، ساکنین می توانند از مدیر ساختمان به علت عدم اجرای وظایف خود شکایت کنند و نسبت به گرفتن خسارت از مدیر ساختمان اقدام کنند.

اختلاف نظر ساکنین در بیمه آتش سوزی ساختمان

اگر بعضی از مالکان بخواهند ساختمان بیمه شود اما برخی دیگر مخالف باشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در این حالت افردی که موافق بیمه کردن ساختمان هستند به شورای حل اختلاف مراجعه میکنند و موضوع مورد اختلاف را بیان میکنند. از آنجایی که بیمه کردن ساختمان الزامی است ،این شورا نامه ای را به مدیر ساختمان تحت الزام به ایفای وظیفه قانونی یعنی بیمه کردن ساختمان می کند و اگر مدیر، مالکان دیگر را به عنوان مخالف ارائه دهد، مجددا شورای حل اختلاف مخالفان را به عنوان ثالث ملزم به پرداخت بیمه خواهد کرد.

بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی

طریقه ی سلب مسئولیت بیمه آتش سوزی از مدیر ساختمان

اگر مدیر اقدام به بیمه کردن ساختمان کند و اختلاف بین مالکان رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در این صورت دو حالت وجود دارد:

  1. همه ی مالکان با بیمه شدن مخالف باشند:

در این صورت مدیر ساختمان برای رفع مسئولیت، از مالکان کتبا اقرار نامه دریافت می کند؛ با این مضمون که در صورت وقوع حادثه برای ساختمان خود مالکان مسئول جبران خسارت پیش آمده هستند و هیچ گونه حقی برای شکایت علیه مدیر ساختمان را به هنگام وقوع حوادث ندارند.

  1. در صورتی که مالکان به دو دسته تقسیم شوند دسته ای موافق و دسته ای مخالف :

در این حالت مدیر ساختمان از طریق اقدام قانونی باید حق بیمه را از مخالفان دریافت کند. در واقع مدیر ساختمان با مراجعه به شورای حل اختلاف و نامه از ساکنین موافق اطلاعات ساختمان را به شورا ارائه می دهد، شورا نیز ساکنین مخالف را ملزم به پرداخت حق بیمه می کند.

همکاری با مدیر ساختمان

مدیر ساختمان برای عمل به وظایف خود از جمله تعمیرات ساختمان، پرداخت قبوض از جمله ( آب، برق، گاز ) و بیمه کردن ساختمان نیاز به همکاری ساکنین دارد.

در واقع ساکنین با پرداخت به موقع شارژ ماهیانه، هزینه های تعمیرات و سهم حق بیمه مدیر ساختمان را در اجرای هر چه بهتر وظایفش همراهی می کنند. داشتن ساختمانی با نظم و آرام نیاز به یک همکاری دسته جمعی دارد و مدیر ساختمان به تنهایی نمی تواند تمام موارد را بدون همکاری دیگر افراد به نحو احسن انجام دهد.

آیا خرید تمام بیمه ها از مسئولیت مدیر ساختمان است؟

تنها بیمه ای که مسئولیت آن برعهده مدیر ساختمان است، بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی است. بیمه های دیگر از جمله بیمه آسانسور، بیمه حوادث و دیگر بیمه های مربوط به ساختمان اجباری نیستند ولی از نیاز های اساسی یک ساختمان محسوب می شوند. بهتر است مدیر ساختمان خرید این بیمه ها را به ساکنین پیشنهاد دهد؛ چرا که در صورت سقوط آسانسور و پیش‌آمد حادثه برای تعمیر کار ساختمان، هیچ پشتوانه ای مالکان را در جبران خسارت حمایت نخواهد کرد.

خرید بیمه آتش سوزی ساختمان

دو روش برای خرید بیمه آتش سوزی ساختمان وجود دارد:

روش معمول که تا به الان مورد استفاده قرار گرفته مراجعه به نمایندگی بیمه و پر کردن فرم است که پس از ارائه اطلاعات به نماینده، کارشناس بیمه ای را به ساختمان مورد نظر ارجاع می دهد. در صورت تایید صحت اطلاعات، حق بیمه را مشخص میکند و پس از واریز حق بیمه ساختمان بیمه آتش سوزی صادر می شود.

اما روش جدید و پر طرفدار امروز که دو مزیت اصلی دارد خرید آنلاین بیمه آتش سوزی است. اولین مزیت خرید آنلاین بیمه آتش سوزی ساختمان مسکونی این است که شما در هر ساعت و هرجایی که باشید میتوانید اقدام به خرید آنلاین بیمه آتش سوزی کنید و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

دومین مورد این است که پس از ورود اطلاعات، نرخ تقریبی تمامی شرکت های معتبر بیمه را می توانید مشاهده کنید و آنها را مقایسه کنید. پس از انتخاب شرکت بیمه گر در سایت های معتبر مقایسه و فروش آنلاین بیمه همانند بیمه سل، کارشناس بیمه به آدرس مورد نظر شما مراجعه میکند و صدور بیمه نامه شما پس از واریز حق بیمه آتش سوزی انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز اینستاگرام بیمه سل را دنبال کنید.

یک نظر

  1. bimehcell

    امیدواریم با اطلاع رسانی های بیشتر، آگاهی عموم از مسئولیت ها افزایش پیدا کنه.
    با تشکر از همراهی و توجه شما