تاریخ امروز:۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نکاتی در خصوص پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط شرکت بیمه

Rate this post

پرداخت هزینه دندان پزشکی توسط شرکت بیمه چگونه صورت می گیرد؟

قبل از تشریح پرداخت هزینه دندان پزشکی توسط شرکت بیمه، لازم است ابتدا مراقبت از دندان خود را مورد توجه قرار دهیم. رسیدگی به دندانها از جمله مسواک زدن بطور مستمر و جرم گیری فصلی، موجب سالم ماندن دندانهای ما می شود. از طرفی دیگر، از انجام اعمالی که موجب آسیب رساندن به دندانهای ما میشود، باید بشدت پرهیز کرده تا دچار هزینه های دندانپزشکی نشویم. بطور مثال نباید بعد از نوشیدن آب سرد، بلافاصله چای داغ بنوشیم. یا از دندان خود به عنوان چکش برای شکستن مثلا گردو یا بادام استفاده نکنیم. اگر موارد بالا را رعایت کنیم، هرگز نیازی به پرداخت هزینه دندان پزشکی توسط شرکت بیمه هم، نخواهیم داشت. حال اگر دچار آسیب در قسمت دندانها شدیم، باید به یک دندانپزشک خوب و حاذق مراجعه نماییم. از آنجایی که هزینه های دندانپزشکی بسیار بالاست، لذا بهترین حالت برای کاهش این هزینه ها استفاده از بیمه های تکمیلی است. اکنون جهت اطلاع، به نکات لازم در خصوص بیمه تکمیلی دندانپزشکی، اشاره خواهیم داشت.

بیمه تکمیلی، هزینه های دندانپزشکی شما را جبران می کند

برای پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط شرکت بیمه باید در یکی از شرکتهای بیمه تکمیلی، قرارداد بیمه تکمیلی گروهی یا انفرادی داشته باشید. با توجه به اینکه امروزه هزینه های دندانپزشکی بسیار بالاست، لذا برای افراد ثبت نام کننده، نوع و سقف تعهدات بیمه تکمیلی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. اشخاص در مراجعه به این شرکتها با توجه به نوع پوشش درمان و سقف تعهدات بیمه ای، بیمه نامه مورد نظر خود را خریداری میکنند. با توجه به هزینه های سرسام آور دندانپزشکی در مواردی چون، کشیدن دندان، عصب کشی، جرم گیری، پر کردن دندان و حتی ساخت دندان مصنوعی؛ داشتن بیمه تکمیلی می تواند خیال ما را از بابت هزینه های دندانپزشکی، آسوده کند. پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط شرکت بیمه برای امور زیبایی مثل زیبایی فک صورت نمی گیرد. در واقع بیمه اصلی هیچ نهاد دولتی و بیمه گذار شرکتهای بیمه ای خصوصی، مواردی که مشمول زیبایی برای دندانها و یا فک و صورت می شود را، خدمات دهی نمی کند.

پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط بیمه

نحوه دریافت هزینه ها از بیمه با بیمه درمان تکمیلی

نحوه پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط شرکت بیمه به دو شکل زیر صورت می گیرد.

  • روش آنلاینی. بسیاری از کلینیکهای دندانپزشکی و حتی اغلب دندانپزشکان، طرف قرارداد شرکتهای بیمه تکمیلی هستند و افراد در مراجعه به این مراکز می توانند بدون پرداخت وجه، از پوشش خدمات بیمه تکمیلی خود بهره مند شوند. در واقع اینگونه مراکز و مطبهای دندانپزشکی به صورت آنلاین با شرکتهای بیمه تکمیلی، طرف قرارداد می باشند. اگر چه اکثر خدمات، زیر پوشش بیمه تکمیلی هستند و پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط شرکت بیمه انجام می گیرد، اما گاهی برخی از هزینه های خاص بصورت فرانشیز باید توسط بیمار پرداخته شود.
  • روش پرداخت اولیه توسط بیمار. شاید بیمار مایل باشد به مراکز دندانپزشکی مورد نظر خود مراجعه نماید. ممکن است تعدادی از مراکز عمومی و خصوصی دندانپزشکی، طرف قرارداد با شرکتهای بیمه تکمیلی نباشند. در این صورت بیمار باید خود هزینه ها را پرداخت نماید. سپس با ارائه رسید و فاکتور هزینه ها به شرکتهای بیمه، پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط شرکت بیمه به مشتری صورت خواهد گرفت. توجه داشته باشید که برخی اوقات شرکتهای بیمه تکمیلی ممکن است پرداخت هزینه های مشتری خود را منوط به تایید پزشک معتمد خود نمایند.

انواع خرید بیمه های تکمیلی درمان

برای برخورداری از پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط شرکت بیمه، به سه روش می توان نسبت به خرید بیمه تکمیلی اقدام نمود. مهمترین نوع این روشها، ثبت نام بیمه تکمیلی به صورت گروهی است. اینگونه از بیمه ها، بیشتر در شرکتها و کارخانجات با پرسنل زیاد، صورت می گیرد. روش بعدی ثبت نام انفرادی بیمه تکمیلی است، که اشخاص به صورت انفرادی اقدام به خرید بیمه تکمیلی مورد نظر خود می کنند. ثبت نام بیمه تکمیلی خانواده نیز سومین مورد از خرید بیمه های تکمیلی است. در این روش که نوعی از بیمه انفرادی محسوب می شود؛ سرپرست خانواده با توجه به سقف تعهدات بیمه تکمیلی، اقدام به ثبت نام خود و اعضای خانواده می نماید.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت هزینه های دندانپزشکی از شرکت بیمه

جهت پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط شرکت بیمه، باید مدارک مورد نیاز را به آنها ارائه کرد. شرکت بیمه نیز با توجه به نوع قرارداد خرید بیمه تکمیلی شما، هزینه ها را پرداخت خواهد کرد. پرداخت هزینه ها بستگی به خدمات پوششی و سقف تعهدات آنها در قرارداد خود با مشتری دارد.

بر این اساس، هزینه هایی مثل دارو، ویزیت دکتر دندانپزشک، کشیدن و پر کردن دندان، ساخت دندان مصنوعی، عصب کشی، جراحی لثه، جرم گیری و غیره از سوی شرکت بیمه قابل پرداخت است. در زیر، انواع خدمات درمان بیمه تکمیلی دندانپزشکی و مدارک مورد نیاز جهت پرداخت هزینه دندانپزشکی توسط شرکت بیمه، ارائه می گردد.

  • مدارک مورد نیاز جهت ویزیت دندانپزشک: (اصل برگه ویزیت پزشک عمومی، متخصص یا فوق متخصص که علاوه بر درج نام بیمار در آن، ممهور به مهر و امضای دندانپزشک نیز باشد).
  •  مدارک مورد نیاز برای دارو: (اصل دستور دندانپزشک در برگ ویزیت یا در دفترچه بیمار. نسخه مهر شده توسط داروخانه. در دفترچه های بیمه، هم در برگ مخصوص بیمار و هم در برگ مخصوص پزشک، مهر داروخانه باید زده شود).
  •  مدارک مورد نیاز مربوط به عصب کشی و روکش کردن دندانها: (اصل عکس دندانها قبل و بعد از انجام عصب کشی یا روکش دندان. اصل نسخه مهر و امضاء شده دندانپزشک که در آن نوع هزینه و جریان عصب کشی یا روکش دندانها، تشریح شده باشد).
  • مدارک مربوط به جراحی لثه: (اصل عکس دندانها قبل و بعد از انجام جراحی لثه. اصل نسخه مهر و امضاء شده دندانپزشک که در آن نوع هزینه و جریان عصب کشی یا روکش دندانها، تشریح شده باشد).
  •  عکس دندانها به صورت opg: (اصل نسخه دندانپزشک و رسید پرداختی به واحد عکسبرداری از دندان که مهر شده باشد).
  •  مدارک مورد نیاز برای ارتودنسی: (اصل قبض یا قبوض پرداختی در طول دوره ارتودنسی. برگه تشریح مدت درمان دندانپزشک که دارای مهر و تاریخ مربوط به هزینه جلسات ارتودنسی باشد. عکس opg  قبل و بعد از ارتودنسی).
  •  مدارک مورد نیاز برای جرم گیری: (اصل نسخه تاریخ دار مهر و امضاء شده دندانپزشک که در آن انجام و هزینه جرم گیری را تایید کرده باشد).
  • مدارک مورد نیاز مربوط به ساخت یک دست دندان مصنوعی: (اصل فاکتور مربوط به هزینه دندان مصنوعی برای یک فک یا هر دو فک. اصل گواهی دندانپزشک که در آن ضرورت دندان مصنوعی برای  بیمار را قید کرده باشد).

  •  مدارک مربوط به پر کردن دندانها: (اصل قبض هزینه مهر و امضاء شده مراکز یا مطب دندانپزشکی که در آن نوع دندان پر شده، شرح داده شده باشد. چنانچه بیشتر از دو دندان پر شده باشد، ارائه عکسهای قبل و بعد از انجام ترمیم ضروریست).
  •  مدارک مربوط به ایمپلنت و یا روکش آن: (عکسهای قبل و بعد از انجام ایمپلنت یا روکش کردن آن. ارائه نسخه ممهور به مهر و امضای دندانپزشک که در آن مبلغ هزینه شده و شرح انجام ایمپلنت ذکر شده باشد).
  •  مدارک مورد نیاز برای کشیدن دندان: (اگر تا دو دندان کشیده شود، گواهی مهر و امضاء شده دندانپزشک کافیست. برای کشیدن بیش از دو دندان و یا جراحی حین کشیدن دندان، ارائه عکسهای قبل و بعد از کشیدن و یا جراحی دندانها، لازم است).
اشتراک‌گذاری