تاریخ امروز:۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آیا می دانید چطور خلافی خودرو را اقساطی پرداخت کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

چطور خلافی خودرو را اقساطی پرداخت کنیم؟

شاید سوال چطور خلافی خودرو را اقساطی پرداخت کنیم؟ سوال خیلی از شما عزیزان باشد. به هر حال یکی از مسائلی که ممکن است برای هر صاحب خودرو پیش بیاید همین خلافی هایی است که باید دیر یا زود پرداخت شود. بعضی از اوقات پیش می آید که میزان این خلافی ها آنقدر زیاد می شود که شرایط پرداخت کامل را نداریم و چاره ای جز پرداخت قسطی برای ما نمی ماند. ما در این مقاله به بررسی خلافی خودرو و نحوه استعلام و البته پرداخت آن می پردازیم.

خلافی خودرو چیست؟

خلافی خودرو به فهرستی از جرائم رانندگی گفته می شود. هر کسی که اتومبیل دارد و از آن به طور دائم استفاده می کند، برایش پیش خواهد آمد که به طور ناخودآگاه یا خدای نکرده به عمد، دچار اعمال خلاف قانون شود. خلافی خودرو در نتیجه امری است که به طور قطع برای همه ماشین داران پیش می آید. جریمه شدن و پرداخت کردن جریمه ها، به خودی خود می تواند پروسه‌ای زمانبر و وقتگیر باشد. به همین دلیل است که ما توصیه می کنیم به طور دائم اطلاعات راجع به خلافی ماشین خود را به دست بیاورید. اگر به صورت مداوم خلافی های متعلق به خودروی خود را رصد کنید و در صورت وجود، آن را پرداخت نمایید، به طور حتم این مقادیر زیاد نشده و نیاز به اقساطی پرداخت کردن آنها هم نخواهید داشت.

چطور خلافی خودرو را اقساطی پرداخت کنیم؟

نحوه پرداخت خلافی خودرو چگونه است؟

برای پرداخت خلافی ماشین خود باید به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس مراجعه کنید. البته برای مقادیر کمتر از یک میلیون می توانید به این دفاتر رفته و برگه های مربوط به خلافی ماشین خود را بخواهید و مقدار دقیق آن را استعلام کنید. اما اگر این مقدار بیشتر از یک میلیون تومان باشد باید به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه داشته باشید.

خوشبختانه امکان پرداخت خلافی خودرو به صورت آنلاین در کشور ما مهیاست. مراجعه به دفاتر خدمات و اداره راهنمایی و رانندگی برای افرادی مناسب است که نتوانند و یا نخواهند به شکل آنلاین استعلام و پرداخت خلافی داشته باشند. اگر دسترسی به پلتفرم های پرداخت دیجیتالی را دارید و نحوه کار با آنها برای شما مشکلی ندارد، بهترین راه برای استعلام و پرداخت آنی خلافی ها همین روش آنلاین است. بهترین روش با بیشترین صرفه جویی در وقت و انرژی و هزینه رفت و آمد.

انواع خلافی خودرو

قبل از پاسخ به سوال چطور خلافی خودرو را اقساطی پرداخت کنیم؟ باید با انواع خلافی و جریمه ماشین آشنا شویم. جریمه های رانندگی که برای متخلفین ثبت می شود، 4 نوع است:

1) جریمه های دوبرگی

2) جریمه های الصاقی

3) جریمه های ثبت با دوربین

4) جریمه تسلیمی

جریمه های دوبرگی

خلافی خودرو دو برگی زمانی نوشته می شود که از راننده تخلفی سر بزند، پلیس دستور ایست دهد اما عمدا یا سهوا راننده توجهی نکند. به این ترتیب راننده هم باید جریمه مربوط به تخلف را بدهد و هم مبلغی بابت عدم توجه به ایست پلیس.

جریمه های تسلیمی

این نوع جریمه ها را همه ما دیده ایم و به احتمال زیاد خودمان هم تجربه اش کرده ایم. اگر تخلفی از راننده سر بزند، با دستور پلیس ماشین متوقف شده و بعد از بررسی مدارک رانندگی راننده، میزان تخلف تعیین و ثبت می شود. اگر این جریمه در موعد مقرر پرداخت نشود، مبلغش دو برابر خواهد شد.

جریمه های الصاقی

خلافی خودرو به شکل الصاقی زمانی است که ماشین در جایی متوقف شده، راننده نیست، برگه جریمه برای خودرو ثبت می شود. به همین دلیل است که بسیاری از راننده ها اطلاعی از میزان خلافی های الصاقی خود ندارند و در صورت مراجعه و استعلام میزان خلافی ماشین خود به اعداد و ارقام عجیب و غریبی می رسند.

جریمه ثبت با دوربین

تخلفاتی که در طول مسیر با دوربین ثبت می شود، و در مرکز ثبت تخلفات میزان جریمه آن در نظر گرفته می شود. نکته مهم در رابطه با جریمه های رانندگی پرداخت آنها طی زمان تعیین شده است. با گذشت این موعد که معمولا 60 روز بعد از ثبت جریمه است، میزان جریمه ها به دو برابر افزایش پیدا می کند.

پرداخت اقساطی خلافی ماشین

چطور خلافی خودرو را اقساطی پرداخت کنیم؟ به بحث اصلی این مقاله رسیدیم. پرداخت اقساطی مزیتی که دارد این است که با توجه به زمانبندی خاص و میزان پرداخت دلخواه خود می توانید خلافی اتومبیل خود را پرداخت نمایید. به این ترتیب فشار زیادی را متحمل نخواهید شد. این کار چندان سخت هم نیست. مرحله به مرحله به شما توضیح خواهیم داد.

نکته قابل توجه این است که اگر خلافی خودرو بیش از مبلغ 3 میلیون تومان باشد، ماشین شما متوقف و به پارکینگ منتقل می شود. پس توصیه ما به شما این است که سعی کنید خلافی ماشین خود را زودتر پرداخت کنید.

مراحل پرداخت قسطی خلافی ماشین

1) ابتدا وارد سایت پلیس راهور می شوید. وارد قسمت خدمات شده و میزان خلافی ماشین خود را استعلام کنید.

2) بارکد پستی که پشت کارت ماشین وجود دارد (8 قمی است) را وارد نمایید. کد امنیتی که نمایش داده شده را وارد کادر مخصوص کنید.

3) در این مرحله در جدولی تمامی مبالغ خلافی خودرو شما، با تاریخ و مبلغ هر کدام، نوشته شده است و به شما نمایش داده می شود.

4) مواردی را که تمایل دارید از بین همه جرائم پرداخت کنید، انتخاب نمایید.

5) گزینه پرداخت را کلیک کنید.

6) به درگاه پرداخت الکترونیکی هدایت می شوید و با دادن شماره کارت، CVV2، رمز اینترنتی یک بار مصرف و باقی موارد، مبلغ مورد نظرتان را می توانید پرداخت کنید.

چطور خلافی خودرو را اقساطی پرداخت کنیم؟

7) در نظر داشته باشید که پرداخت اینترنتی به گونه ای است که بعد از سه روز به دلیل به روزرسانی شدن سایت، میزان خلافی و پرداخت شما قابل مشاهده می شود. به همین دلیل اگر می خواهید خودروی خود را معامله کنید و یا از پارکینگ ترخیص کنید، بهتر است از طریق خودپرداز بانکها و یا شعب بانک ملی این کار را انجام دهید تا فیش پرداختی را داشته باشید و معطل نشوید.

اگر ماشین توقیف شده باشد، می توانیم خلافی ماشین را اقساطی پرداخت کنیم؟

پرداخت خلافی خودرو در صورتی که ماشین توقیف شده باشد، فقط و فقط از راه پرداخت کامل امکانپذیر است. یعنی وقتی ماشین شما توقیف شده دیگر نمی توانید به شکل اقساطی خلافی را پرداخت نمایید. بهترین راهکار این است که نگذارید میزان جریمه های ماشین شما به میلیون برسد. بلافاصله خلافی را پرداخت کنید.

اعتراض به جرائم رانندگی امکانپذیر است؟

متوجه شدیم که چطور خلافی خودرو را اقساطی پرداخت کنیم؟حالا سوال دیگری که مطرح است این است که آیا اصلا می توانیم به جرائم رانندگی که برای ما صادر شده معترض باشیم؟ پاسخ این سوال بستگی به نوع جریمه ای است که صادر شده است. مثلا اگر جریمه از نوع ثبت دوربین باشد، برای اعتراض به آن می توانید به اداره پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید. در این اداره بخشی به نام مرکز اجرائیات وجود دارد و شما می توانید به جریمه صادر شده معترض شوید.

اما اگر خلافی خودرو شما مربوط به جریمه های نوع دیگر باشد، باید به مرکز خدمات پلیس + 10 مراجعه کنید. مراحل پیگیری و اعتراض به جرائم خودرو ، زمانبر هم خواهد بود. اما اگر در رابطه با جریمه های ماشین خود مصمم به اعتراضید، می توانید آن را پیگیری نمایید.

اشتراک‌گذاری