تاریخ امروز:۱۰ فروردین ۱۴۰۳
پوشش هزینه عمل لیزیک چشم در بیمه درمان تکمیلی

پوشش هزینه عمل لیزیک چشم در بیمه درمان تکمیلی

Rate this post

پوشش جراحی چشم بیمه درمان تکمیلی

عمل لیزیک چشم عمل معروفی است که به اصلاح  عیوب انکساری چشم می پردازد؛ این عمل  کمک می کند افرادی که مشکلاتی مانند دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم دارند و مجبور هستند عینک بزنند یا از لنز طبی استفاده نمایند دیگر نیاز به عینک و لنز نداشته باشند. اما مشکلی که در این میان وجود دارد عدم تقبل هزینه این عمل توسط بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت است. با وجود اینکه این دو بیمه اجباری هستند و تمامی افراد شاغل تحت پوشش یکی از این بیمه ها هستند؛ اما این بیمه ها هزینه عمل لیزیک چشم را تقبل نمی کند.

 اگرچه این بیمه ها هزینه‌ های درمان جراحی چشم را پرداخت می کنند، به طوری که بیماری های  آب سیاه و آب مروارید تحت پوشش می باشند. لذا با توجه به اینکه از یک سو هزینه عمل لیزیک چشم بالا است به نحوی که بسته به کلینیکی که در آن عمل لیزیک چشم انجام میشود، هزینه عمل لیزیک بین دو تا هفت متغیر می باشد و از سوی دیگر هزینه عمل لیزیک چشم توسط بیمه های پایه تامین نمی گردد  و این در حالی است که بسیاری از افراد ظاهر خود را با عینک دوست ندارند و یا به علت شرایط شغلی با عینک و لنز دچار مشکل می شوند؛ بنابراین نیاز است چنین عمل هایی تحت پوشش بیمه دیگری قرار گیرند.

پوشش هزینه عمل لیزیک چشم در بیمه درمان تکمیلی

در همین راستا بیمه تکمیلی با تحت پوشش قرار دادن عمل لازک، لیزیک و PRK و هزینه های آزمایشات قبل این عمل ها با تعیین سقف و تعهداتی سعی دارد به افراد کمک نماید.

باید قبول کنیم بیمه تامین اجتماعی هیچکدام از  هزینه های عمل لیزیک چشم و آزمایشات قبل از عمل و داروهایی که  بعد از جراحی لیزیک مصرف می شود را تقبل نمی کند. البته بیمه سلامت نیز اینگونه می باشد.

هزینه عمل لیزیک چشم در بیمه درمان تکمیلی

 بیمه تکمیلی که بیمه تکمیلی درمان  نیز نامیده می شود هزینه درمان بیماری‌های که هزینه بالایی دارند را تبه میزان زیادی جبران می نماید. این بیمه همانطور که از نام آن مشخص است تکمیلی بوده و هزینه هایی را که بیمه های پایه پرداخت نمی کنند تحت پوشش قرار داده و به میزان زیادی جبران می کند، لذا افرادی که بیمه پایه دارند با خرید بیمه تکمیلی در حقیقت بیمه ای را خریدار می کنند که در کنار جبران هزینه بسیاری از بیماری ها هزینه عمل لیزیک چشم را نیز پرداخت مینماید.

البته باید متقاضی در هنگام بستن قرارداد نباید مشکلی از جنبه بینایی داشته باشد و نمره چشم باید صفر باشد تا تحت پوشش رفع عیوب انکساری قرار داده شود. در بیمه تکمیلی اگر متقاضی، قبل از خرید بیمه مشکل یا بیماری خاصی داشته باشد، نمی‌تواند از آن پوشش بیمه‌ای استفاده کند.  البته بیمه ای مانند سامان انعطاف پذیرتر می باشد و درصد کمی ضعف را تحت پوشش قرار می دهد.

باید قبول کرد هزینه‌های عمل لیزیک و آزمایشات قبل عمل و داروها بالا است و  بیمه تکمیلی با جبران این هزینه‌ها انجام این عمل را برای بسیاری راحت تر نموده است. اگرچه بیمه تکمیلی شرکت‌های بیمه ای تعهدات مختلفی دارند، حتی بیمه نامه های انفرادی و گروهی نیز تعهدات متفاوتی در زمینه رفع عیوب انکساری دارند،  لذا در هنگام خرید بیمه تکمیلی تعهدات و سقف آنها در قراردادی که بین شرکت بیمه و متقاضی بسته می شود  باید مورد توجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است  به غیر از تاثیر سقف تعهدات  در هزینه عمل لیزیک، تعرفه ‌های که وزارت بهداشت در نظر گرفته و  درصد فرانشیز بیمه  نیز موثر می باشند، البته در صورت استفاده از بیمه پایه ای مانند بیمه تامین اجتماعی نیاز به پرداخت فرانشیز به بیمه تکمیلی نیست و حداکثر سقف تعهدات و یا تعرفه وزارت بهداشت به فرد پرداخت می گردد.

در همین راستا آشنایی با عوامل تاثیرگذار در هزینه عمل چشم می تواند مفید باشد.

پرداخت هزینه عمل لیزیک چشم چگونه است؟

عمل لیزیک چشم همانطور که گفته شد تحت پوشش بعضی از بیمه های تکمیلی قرار دارد؛ اما مواردی در محاسبه و جبران این هزینه توسط بیمه تکمیلی اهمیت دارد، لذا آشنایی با آنها مفید می باشد و در همین راستا در گام اول به فرانشیز هزینه عمل لیزیک چشم در بیمه تکمیلی می پردازیم؛ زیرا از مبلغ قابل پرداخت بیمه تکمیلی کسر می گردد. معمولا درصد فرانشیز 10 درصد می باشد و بیمه شده تامین می کند. البته درصد فرانشیز بر اساس قراردادی که بیمه گذار و بیمه گر بسته، متغیر می باشد.

هزینه عمل لیزیک در تمامی بیمه ‌های تکمیلی طبق قانون بیمه مرکزی  تنها برای کسانی پرداخت می شود که درجه نقص چشم آنها از 3 دیوپتر بیشتر باشد، البته اگر تنها یک چشم چنین شرایطی را داشته باشد چشم دیگر نیز تحت پوشش قرار می گیرد حتی اگر این شرایط را نداشته باشد.

بیمه های تکمیلی شرکت های بیمه گذار نیز تفاوت هایی باهم دارند به طوریکه در  بیمه تکمیلی SOS هزینه‌های عمل‌ های لیزیک تحت پوشش هزینه های  پاراکلینیکی این بیمه قرار می گیرد و این بیمه‌ دوره ‌انتظار 3 ماهه دارد یعنی از زمان بستن قرارداد، در طی سه ماه اول، بیمه گر تعهدی ندارد.  این دوره در آیین نامه شماره ۹۹ مصوب شورای عالی بیمه در نظر گرفته شده است.

بیمه ای مانند بیمه تکمیلی SOS  برای صدور بیمه نامه به چکاپ و آزمایشات افراد قبل از صدور نیاز دارد  و نمره چشم را بررسی می نماید تا اگر شماره چشم صفر می باشد تحت پوشش رفع عیوب انکساری قرار دهد.

این بیمه تکمیلی سقفی که برای هزینه پاراکلینیکی مانند  لیزیک در نظر گرفته  تا 3 میلیون تومان می باشد، قابل ذکر است تقریبا ۳۰ مرکز درمانی با این شرکت بیمه کار می کنند.

بیمه تکمیلی انفرادی سامان نیز عمل چشم لیزیک و  بینایی سنجی را تحت پوشش قرار می دهد، البته در بیمه‌ های تکمیلی انفرادی هزینه آزمایش‌هایی که قبل از لیزیک انجام میشود به صورت محدود  پرداخت می گردد. دوره انتظار در این بیمه نیز 3 ماه و شماره چشم مورد قبول بالاتر از  3 دیوپتر می باشد، همچنین بیمه سامان آزمایش قبل از بستن قرارداد را اجباری نمی داند و به پرسشنامه ای که متقاضی پر می کند اکتفا می نماید.

اما در این میان بیمه تکمیلی انفرادی مانند بیمه تعاون رفع عیوب انکساری را تحت پوشش قرار نمیدهد، لذا در این بیمه، هزینه‌ عمل لیزیک و عکس برداری از قرنیه  و آزمایشات قبل از عمل تحت پوشش نیستند، البته  بینایی سنجی تحت پوشش می باشد.

البته آزمایشی نیز در هنگام عقد قرارداد این بیمه انجام نمی شود و با پر کردن پرسشنامه کار انجام میشود.

در این میان بیمه های گروهی مانند بیمه ‌ایران، البرز و پاسارگاد در بیمه تکمیلی هزینه عمل لیزیک را می پردازند، به صورتی که به افراد با شماره چشم بیشتر از  3 دیوپتر هزینه عمل و هزینه آزمایشات قبل از عمل پرداخت می گردد.

بدین ترتیب افرادی که به علت ضعف بینایی مجبور هستند از لنز و یا عینک استفاده نمایند با کمک بیمه تکمیلی می توانند برای عمل لیزیک چشم به پزشک مراجعه کنند، البته این افراد باید واجد شرایط این عمل باشند. در همین راستا  در ادامه به شرایط عمل لیزیک چشم خواهیم پرداخت.

شرایط عمل لیزیک چشم

افرادی که داوطلب عمل لیزیک هستند باید 6 ماه قبل از عمل تحت نظر چشم پزشک باشند و شماره چشم آنها در طی این مدت ثابت باشد.

افراد باید حداقل 18 سال سن داشته باشند و افراد کوچکتر باید تا رسیدن به این سن صبر نمایند تا احتمال موفقیت عمل بالا رفته و نمره چشم باز نگردد. به طوریکه توصیه می گردد میزان تغییرات نمره چشم در یک سال منتهی به عمل در محدوده (+/-0.5D)  باشد.

جراح  همچنین در راستای بررسی شرایط فرد برای عمل جراحی لیزیک ته چشم را بعد از گشاد شدن مردمک معاینه می کند، بدین ترتیب مطمئن می شوند چشم‌ ها سالم هستند. همچنین در این معاینه، عیوب انکساری، ضخامت و شکل قرنیه، اندازه مردمک، میزان احتمال خشک شدن چشم نیز بررسی می گردند، البته  بیمار باید سلامت عمومی نیز داشته باشد. باید توجه داشت نزدیک بینی داوطلب عمل لیزیک چشم بین  ۱ – تا ۱۰ – دیوپتر  برای هر چشم باید باشد، آستیگماتیسم نیز مابین ۰. ۵ تا ۶ دیوپتر در هر چشم و دوربینی نیز از ۶ دیوپتر در هر چشم بیشتر نباشد، اگرچه معمولا افراد با مشکل نزدیک بینی سعی می کنند از این عمل استفاده نمایند.

لازم به ذکر است جهت عمل باید به مواردی مانند  دستگاه های کلینیکی که عمل خواهند نموده و میزان پیشرفته بودن آنها و نیز جراح  چشم و تکنیکی که برای جراحی استفاده می کند، توجه نمود؛ زیرا در موفقیت عمل مهم می باشند. البته لیزر اگزایمر یا  اکسایمر که مرسوم است  در عمل لیزیک چشم می تواند  5D دوربینی، 11D نزدیک بینی و 6D از آستیگماتیسم را درمان نماید، به همین دلیل در بیمه تکمیلی این جراحی تحت پوشش قرار گرفته است. لذا دادن اطلاعاتی درباره عمل لیزیک چشم را  به کسانی که قصد دارند از بیمه تکمیلی برای عمل لیزیک چشم استفاده کنند مفید می دانیم.

پوشش هزینه عمل لیزیک چشم در بیمه درمان تکمیلی

اهمیت عمل لیزیک چشم در بیمه تکمیلی

در عمل ليزيك چشم ابتدا با کمک وسیله اتوماتیکی به نام  ميكروكراتوم از قرنيه لايه نازكي را بر میدارند تا بهبودی سرعت گرفته و ناراحتی های بعد از عمل کاهش یابد.  سپس از ليزر اكسايمر استفاده می شود؛ لیزر اگزایمر با کامپیوتر کنترل می گردد و کار تراشیدن قرنیه را به عهده دارد این لیزر نور ماورا بنفش می باشد و نشان داده است در سطح کوچک  با ضخامت بسیار کم بسیار موثر عمل می نماید، در حالیکه بر بافتهای چشم تاثیری ندارد.  امروزه چند نوع لیزر اکسایمر وجود دارد. لازم به ذکر است مدت زمان عمل لیزیک برای هر چشم حدود 10 دقیقه است.

 هزینه  این عمل طبق تعرفه وزارت بهداشت دو میلیون و پانصد هزار تومان به ازای هر چشم می باشد و در صورتی که  سقف بیمه تکمیلی بیشتر از  این مبلغ باشد، هم اندازه  تعرفه وزارت بهداشت شرکت بیمه  پرداخت می نماید و اگر کمتر باشد شرکت بیمه به اندازه سقف تعهد خود به فرد پرداخت می نماید.

لذا در انتخاب  بیمه تکمیلی باید  به این نکته توجه نمود که بخش زیادی از هزینه جراحی لیزیک چشم جبران و سریع پرداخت گردد، همچنین مراکز درمانی که با این بیمه طرف قرارداد هستند و می توانند عمل لیزیک چشم را با دقت بالایی انجام دهند، قابل دسترس باشند.

عمل لیزیک چشم برای بهبود بینایی است و تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته است و توضیحاتی نیز درباره این عمل در قسمت های قبل داده شد؛ اما لازم می دانیم توضیحاتی نیز درباره عیوب انکساری چشم  و درجه نقص بینایی که نمره آن در پرداخت هزینه توسط بیمه تکمیلی موثر است در ادامه ذکر می نماییم تا افراد تصمیم درستی برای جراحی چشم اتخاذ نمایند.

درجه دوربینی، نزدیک بینی و همچنین نصف درجه ‌آستیگمات طبق تعریف شرکت های بیمه ای درجه نقص بینایی می باشد و باید  معادل یا بالاتر از ۳ دیوپتر باشد.

در دوربینی ( Hyperopia)  افراد در دیدن اجسام و مناظر دور مشکلی ندارند؛ اما در دیدن اشیا نزدیک مشکل دارند؛ تقریبا 25 افرا با این مشکل روبرو می باشند. در این افراد پرتو نور ورودی در ناحیه پشتی شبکیه متمرکز می شود، در حالیکه باید بر روی شبکیه متمرکز گردد. افراد دوربین از عینک و لنز و یا عمل لیزیک استفاده می نمایند تا مسیر پرتو نور اصلاح گردد، افراد دوربین کره چشم کوچکتری از حالت طبیعی دارند.

در نزدیک ‌بینی یا  Myopia افراد در تشخیص علامت ها و نوشته ها در فاصله دور مشکل دارند؛ اما در فاصله نزدیک تشخیص می دهند؛ تقریبا 30 درصد افراد دچار این مشکل می باشند و زنان نسبت به مردان بیشتر مشکل نزدیک بینی دارند. در افراد نزدیک بین قرنیه چشم تحدب زیادی دارد و نقطه کانونی عدسی در جلوی شبکیه به جای روی آن تشکیل می گردد. امروزه از عمل لیزیک برای رفع این عیب استفاده می نمایند.

در آستیگماتیسم، قرنیه انحنای غیرطبیعی دارد، بدین معنا که به جای گرد بودن همانند توپ مانند توپ راگبی است، لذا همه نور بر روی شبکیه متمرکز نشده و تصاویر غیر شفافی ایجاد میشود. آستیگماتیسم به سه دسته دوربین، نزدیک بین و مختلط تقسیم میگردد، از عمل لیزیک برای رفع این عیب استفاده می کنند.

در آستیگماتیسم، قرنیه انحنای غیرطبیعی دارد، بدین معنا که به جای گرد بودن همانند توپ مانند توپ راگبی است، لذا همه نور بر روی شبکیه متمرکز نشده و تصاویر غیر شفافی ایجاد میشود. آستیگماتیسم به سه دسته دوربین، نزدیک بین و مختلط تقسیم میگردد، از عمل لیزیک برای رفع این عیب استفاده می کنند.

در پایان باید گفت بیمه های تکمیلی انفرادی و گروهی ممکن است در هزینه های پاراکلینیکی هزینه این عمل و آزمایشات آن را تحت عیوب انکساری چشم  ذکر کنند، لذا قبل از عقد قرارداد باید این موارد را فرد با دقت مطالعه نماید.

اشتراک‌گذاری