تاریخ امروز:۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی بیمه آسانسور و پوشش های آن

Rate this post

بیمه آسانسور چیست و بررسی پوشش های آن:

آسانسور امروزه یکی از اصلی ترین تجهیزات و وسایل در مکان های مختلف به شمار می رود. از این محصول در مکان ها و ساختمان های عمومی، اداری، تجاری، ساختمانی و مسکونی و…. استفاده می کنند. بنابراین رعایت نکات و قوانین استاندارد استفاده از آسانسور از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما می دانیم که گاهی اتفاقات ناگوار سبب خسارت‌ های جانی و مالی می ‌شود. لذا افراد برای کم کردن خسارت جانی و مالی ناشی از آسانسور و اتفاق های ناگوار آن می بایستی اقداماتی را انجام دهند. یکی از اصلی ترین و مهم ترین اقدامات، جهت کاهش خسارات جانی و مالی آسانسور، خرید بیمه آسانسور و پوشش های آن می باشد. در بیمه آسانسور و پوشش های آن تمامی خسارت های مربوط به فوت، خسارت های جانی مالی و….. جبران می شود.

معرفی بیمه آسانسور و پوشش های آن

ویژگی های این نوع بیمه:

بیمه آسانسور و پوشش های آن بر اساس معیار های خاصی نظیر:

  • نوع کاربری آن آسانسور دارد.
  • ظرفیتی که آن آسانسور دارد.
  • میزان وزنی که آن آسانسور می تواند جا به جا نماید.
  • همچنین تعداد طبقاتی که آسانسور طی می کند .

مشخص می‌ شود. همچنین تعهدات آن برای بیمه گذاران تعیین می شود. به عنوان مثال می توان گفت در یک آسانسور حمل افراد، تعداد افراد مجاز برای جا به جایی مشخص و معین می شوند. بنابراین بیمه آسانسور و پوشش های آن در صورت وجود خسارت های جانی و مالی خسارت تعداد افراد مجاز را جبران می کند.

علاوه بر این امروزه آسانسور به عنوان یک محصول ثابت در ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و….. مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین روزانه افراد بسیاری از آن استفاده می‌ کنند. بنابراین نگهداری و مراقبت از آن به صورت دوره ای توسط مالکین انجام می شود. اما در برخی مواقع ممکن است اتفاقات ناگوار و مشکلات بسیاری ایجاد شود. علت به وجود آمدن این مشکلات استفاده نادرست از آسانسور می باشد. بنابراین خرید بیمه آسانسور و پوشش های آن تا حدودی غرامت های ناشی از این مشکلات را جبران و خسارت را پرداخت می کند.

پوشش های بیمه آسانسور:

در بیمه آسانسور و پوشش های آن بر اساس مشخصات آسانسور، ظرفیت حمل و نقل و جا به جایی، تعداد طبقات، تعداد افراد مجاز برای جا به جایی و……، بیمه نامه، از سوی شرکت بیمه صادر می شود. به همین منظور بیمه آسانسور پوشش هایی را برای افرادی که این بیمه را خریداری کرده اند، در نظر گرفته است. همچنین خدمات گسترده ای را به افراد و بیمه گذاران بیمه آسانسور ارائه می دهد. از مهم ترین و برترین پوشش های جانی و مالی بیمه آسانسور می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پوشش فوت
  • پوشش نقص عضو و هر یک از اعضای بدن
  • پوشش هزینه های پزشکی و درمانی
  • پوشش خسارت مالی برای آسانسور های حمل و جا به جایی بار

علاوه بر این می توان گفت بیمه آسانسور و پوشش های آن غرامت افراد فوت شده و نقص عضو شده را هنگام وقوع هرگونه حادثه جبران می کند. از آنجایی هم که بیمه آسانسور و پوشش های آن تا حدودی خسارت ها و اتفاقات ناگوار را جبران می کند، امروزه خرید این بیمه نامه برای آسانسور واجب و ضروری است.

همان طور که در مطالب بالا بیان کردیم، این بیمه خسارت ها را بر اساس نوع کاربری یعنی آسانسور باربری و حمل افراد جبران می کند. همچنین به ظرفیت آسانسور، تعداد افراد مجاز برای جا به جایی، وزن قابل تحمل و مشخصات آن نیز توجه بسیاری دارد. بنابراین هنگام خرید بیمه آسانسور و پوشش های آن، شرکت های بیمه تعهدات بیمه گذاران را مشخص و معین می ‌کنند. سپس قراردادی تنظیم می کنند تا بیمه گذار آن تعهدات را بپذیرد و امضا کند. به عنوان مثال در آسانسور های نفربر بیمه گذار می تواند بر اساس قوانین شرکت بیمه از پوشش هایی که در قرارداد درج شده است، بهره مند شود. اما در بیمه آسانسور و پوشش های آن که مربوط به آسانسور باربری است علاوه بر خسارت جانی، خسارت های مالی نیز جبران می شود.

مزیت بیمه آسانسور و پوشش های آن:

همان طور که می دانیم یکی از مهم ترین مزایا و ویژگی بیمه آسانسور و پوشش های آن پرداخت خسارت های مالی و جانی می باشد. چرا که افراد می توانند هنگام وقوع حوادث ناگوار ناشی از خرابی آسانسور از پوشش های مختلف این بیمه بهره مند شوند. شرکت های بیمه آسانسور برای هر یک از انواع آسانسور ها از جمله آسانسور نفر بری و باربری خدمات و پوشش های متنوعی را در نظر گرفته اند. بنابراین افراد می توانند با خرید این بیمه از پوشش های مختلف آن از جمله جبران خسارت هزینه های بیمارستان و مراکز پزشکی، نقص عضو، پوشش فوت و…. بهره مند شوند.

علاوه بر این یکی دیگر از فواید و مزایای بیمه آسانسور و پوشش های آن، این است که افراد می توانند با کمترین سرمایه گذاری از حوادث و اتفاقات ناگوار تا طول مدت زمان بیمه نجات پیدا کنند. در نتیجه افراد برای خرید بیمه آسانسور به شرکت های صدور بیمه نامه مراجعه می کنند.  پس از پذیرش قوانین و مقررات این نوع بیمه قراردادی میان آن ها نوشته می شود. بیمه گذاران با پرداخت هزینه اندک و پذیرش شرایط، زیر مجموعه آن شرکت می شوند. همچنین خیال‌شان بابت اتفاق های ناگوار و تلخ که ناشی از خرابی آسانسور است، آسوده می شود. چرا که می توانند در صورت وجود هرگونه مشکل در حمل و جا به جایی بار یا افراد توسط آسانسور، از پوشش های مندرج در قرارداد بیمه نامه بهره شوند. دیگر ویژگی ها و مزایای بیمه آسانسور و پوشش های آن عبارت اند از:

  • پرداخت خسارت قطعات و وسایل آسانسور در صورت ارائه فاکتور به شرکت بیمه نامه
  • افراد در صورت وجود مشکلات ناشی از خرابی آسانسور می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن از خدمات و پوشش های بیمه آسانسور بهره مند شوند.

مواردی که تحت پوشش بیمه آسانسور نیستند:

بیمه نامه آسانسور فقط خسارت هایی را جبران می کند که مربوط به افراد داخل آسانسور باشد. یعنی این بیمه نامه خسارت هایی که بر اثر آسیب رسیدن به افراد و یا بار ها هنگام جا به جایی آسانسور به آن وارد شده است، جبران می کند. به عبارت دیگر بیمه آسانسور باید خسارت هایی که به افراد داخل آسانسور وارد شده است، پرداخت کند.

خسارت ها در قرارداد بیمه نامه درج شده اند و شرایط و قوانین خاصی دارند. اما همان طور که می دانیم عوامل بیرونی که سبب آسیب رسیدن به افراد داخل آسانسور شده اند جزو پوشش های بیمه آسانسور به شمار نمی روند. یعنی بیمه آسانسور هیچ گونه خسارت ناشی از این آسیب ها را پرداخت و جبران می کند. همچنین مسئولیتی در قبال چنین آسیب هایی ندارد.

 مواردی که تحت پوشش بیمه آسانسور نیستند، به شرح زیر می باشند:

  • خسارت های ناشی از جنگ، انقلاب، شورش و شرایطی از این قبیل
  • خسارت های عمدی توسط افراد و بیمه گذاران
  • خسارت های ناشی از مشکل و نقص فنی از قبل ( یعنی در صورتی که آسانسور قبل از بیمه شدن دارای مشکل و نقص فنی باشد، خسارت وارد شده تحت پوشش این بیمه قرار نمی گیرد. معمولاً کارشناسان شرکت بیمه برای تشخیص مشکل فنی که چه زمانی ایجاد شده است در محل حضور پیدا می کنند. چرا که آن ها می خواهند از این مشکلات که آیا قبل از بیمه بوده است یا خیر، مطمئن شوند.
  • خسارت‌ های ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، صاعقه و….
  • خسارت های ناشی از تخلفات از قوانین و نظام های دولتی
  • خسارت ها و آسیب های وارد شده به افراد داخل آسانسور بر اثر انفجار هسته ‌ای و تشعشعات

افراد می بایستی توجه داشته باشند تمام سرویس ها قبل از انجام حادثه انجام شده باشند. همچنین آن ها می بایستی فاکتور و مدارک سلامت آسانسور را در اختیار داشته باشند.

خرید بیمه آسانسور و پوشش های آن به عهده کیست؟

معمولاً هیئت مدیره و مدیران یک ساختمان یا مرکز اداری، می بایستی آسانسور های آن مکان را بیمه کنند. یعنی خرید بیمه آسانسور و پوشش های آن به عهده هیئت مدیره و مدیران یک ساختمان یا مرکز اداری و تجاری می باشد. چرا که اگر بر اثر استفاده از بالابر خسارت و اتفاق های ناگوار به وجود بیاید، این خسارت ‌ها را باید مدیران ساختمان و هیئت مدیره پرداخت و جبران کنند. بنابراین مدیران ساختمان ها به نمایندگی از تمامی ساکنین تصمیم می ‌گیرند تصمیم می ‌گیرند بیمه آسانسور و خدمات و پوشش های مختلف آن را خریداری کنند. همان ‌طور که می ‌دانیم خرید بیمه آسانسور اجباری نیست، بلکه اختیاری می باشد. اما از آنجایی که حادثه هیچگاه خبر نمی کند، خرید این بیمه برای خسارت آسیب های وارد شده به افراد داخل آسانسور توصیه می شود.

معمولاً برخی از ساختمان و مرکز های اداری، تجاری و عمومی دارای دو نوع آسانسور هستند. یکی آسانسور باربری و دیگری آسانسور حمل افراد. بنابراین مدیران آن ساختمان می بایستی هنگام خرید بیمه آسانسور هر دو نوع آسانسور را بیمه کنند. زیرا از یک طرف آسیب رسیدن به افراد داخل ساختمان خسارت های جبران ناپذیری به وجود می آورد. از طرف دیگر آسیب رسیدن به باری که داخل آسانسور در حال حمل و جا به جایی است، خسارت های مالی بسیاری به دنبال دارد. در نتیجه می توان گفت خرید بیمه آسانسور برای انواع مختلف آسانسور لازم و ضروری است. پس می ‌توان گفت امروزه یکی از دغدغه های اصلی مدیران شرکت ها و ساختمان ها، خرید بیمه آسانسور می باشد. چراکه خرید این بیمه با هزینه اندک امکان پذیر است. اما خسارت هایی که به افراد وارد می شود، بسیار جبران ناپذیر می باشد و گاهی مدیران از پس جبران این خسارت ها بر نمی آیند.

وظایف مدیر ساختمان در رابطه با بیمه آسانسور:

مسلماً مدیران یک ساختمان و تمامی اعضای هیئت مدیره از زمان انتخاب، نصب و راه اندازی آسانسور وظایفی را به عهده دارند. همچنین آن ها هنگام استفاده از آسانسور نیز مسئولیت هایی را به عهده دارند که تصمیم می ‌گیرند به صورت دوره ‌ای این وظایف را انجام دهند. مهم ترین و اصلی ترین وظایف مدیران ساختمان در رابطه با بیمه آسانسور به شرح زیر می باشد:

  1. مدیران ساختمان ها می بایستی هنگام راه اندازی و نصب آسانسور ها گواهی استاندارد آن ها را دریافت کنند. یعنی آن ها می بایستی گواهی استاندارد آسانسور را از موسسه استاندارد ایران دریافت کنند. چرا که پس از پایان کار ساختمان از شهرداری، داشتن گواهی استاندارد آسانسور ها لازم و ضروری است.
  2. از آنجایی که برخی از ساختمان و مراکز دارای چندین نوع آسانسور هستند، خرید بیمه برای همه آسانسور ها لازم و ضروری می باشد.
  3. خرید بیمه آسانسور و پوشش های آن توسط مدیران ساختمان انجام می‌ شود. بنابراین مدیران می بایستی از شرکت های معتبر بیمه برای خرید بیمه آسانسور و پوشش های آن اقدام کنند.

معمولا مدیران ساختمان ها موظف هستند با شرکت ‌های تعمیر و نگهداری از آسانسور ها قرارداد سالیانه داشته باشند. به عبارت دیگر وظیفه مراقبت و نگهداری از آسانسور ها به عهده مدیر ساختمان می باشد. لذا آن ها می بایستی با شرکت هایی که فعالیت آن ها دارای مجوز از صنعت معدن می باشد، قرارداد سالیانه داشته باشند. چرا که این گروه در زمان مشخص برای بررسی آسانسور و اطمینان از سلامت آن در محل حضور پیدا می کنند.

سفارش آنلاین بیمه آسانسور:

امروز با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی خرید بیمه ‌ها نیز آنلاین و غیر حضوری شده است. چرا که افراد می‌ توانند با مراجعه به وب سایت شرکت های بیمه و اطمینان از قرارداد آن ها، بیمه مد نظر خود را خریداری کنند. همچنین آن ها می توانند از قیمت خرید بیمه به صورت غیر حضوری استعلام بگیرند. افراد با استعلام از قیمت خرید این نوع بیمه در می یابند که عوامل مختلفی از جمله ظرفیت آسانسور، تعداد طبقات، تعداد افراد مجاز برای جا به جایی، سن آسانسور و…. در قیمت آن نقش دارند.

آن ها پس از مشاهده قیمت خرید بیمه آسانسور و پوشش های آن در صورت تمایل وارد وب سایت شرکت های معتبر این بیمه می شوند. سپس پس با ارائه گواهی استاندارد آسانسور خود و فاکتور سلامت آن می توانند به سفارش آنلاین بیمه آسانسور بپردازند. اما نکته قابل توجه این است که افراد قبل از سفارش آنلاین بیمه آسانسور و پوشش های آن می بایستی شرایط و قوانین بیمه را بپذیرند. همچنین از پوشش ها و خدمات آن مطلع شوند. سپس در صورت تمایل اقدام به خرید این بیمه کنند. امروزه اکثر افراد این نوع بیمه را خریداری می‌ کنند. چرا که خسارت های ناشی از خرابی آسانسور بسیار جبران ناپذیر است. بنابراین این بیمه تا حدودی آن ها را پرداخت می کند.

اشتراک‌گذاری