تاریخ امروز:۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه گرفتن کارت بیمه بین المللی 1401

5/5 - (2 امتیاز)

تابه‌حال به فکر رفتن به مسافرت خارجی با ماشین شخصی خودتان افتاده‌‌اید؟ به نظر شما در این سفر چگونه باید ماشین خودتان را بیمه کنید؟ برای اینکه بتوانید با ماشین شخصی به کشورهای دیگر سفر کنید، باید بیمه بین‌‌المللی خودرو و یا همان کارت سبز داشته باشید. در این بیمه‌ی اجباری که همان بیمه شخص ثالث است، بیمه‌گزار متعهد می‌‌‌‌‌‌‌شود که هزینه‌‌‌های شخص ثالث که همان فرد آسیب‌دیده در حادثه رانندگی است را جبران نماید. برای آشنایی بیشتر در مورد کارت سبز تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تفاوت بیمه بین‌‌المللی خودرو با بیمه شخص ثالث چیست؟

پوشش‌های مختلف بیمه‌ای برای خودرو وجود دارد که یکی از بیمه‌های اجباری برای خودروها بیمه شخص ثالث است. در این نوع از بیمه خودرو، شخص اول که همان مالک خودرو است، مبلغی را به شرکت بیمه پرداخت می‌کند و در مقابل شرکت بیمه متعهد می‌شود که در تصادفات هزینه‌های افراد آسیب‌دیده در تصادف را بپردازد. بیمه شخص ثالث فقط در کشوری که ماشین را بیمه کرده‌اید اعتبار دارد و اگر در کشورهای خارجی مشکلی برای شما پیش بیاید شامل آن نمی‌شود به همین منظور بیمه بین‌المللی خودرو برای خودروهایی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند؛ ایجاد شده است.

انواع بیمه‌های بین‌المللی خودرو در کشورهای مختلف

بیمه بین‌‌المللی خودرو از سال ۱۹۵۳ در ۴۸ کشور اروپایی و ایران به‌منظور پشتیبانی از زیان‌دیدگان و رانندگان اجباری شده است. در سایر کشورها از انواع بیمه‌نامه‌ها دیگری استفاده می‌کنند که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

در کشورهای آفریقایی از بیمه‌نامه کارت زرد و کارت قهوه‌ای و در کشورهای عربی از کارت نارنجی استفاده می‌کنند.

کارت سفید اکو در منطقه اکو (ایران، ترکیه، آذربایجان، پاکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان) و کارت آبی در منطقه ASEAN (مالزی، اندونزی، سنگاپور، تایلند، برونئی، ویتنام، میانمار، لائوس و کامبوج) برای تشخیص خودرو تصادفی و جبران هزینه‌های آن استفاده می‌شود.

هزینه‌‌ی بیمه بین‌المللی خودرو چگونه تعیین می‌شود؟

هزینه‌ی بیمه بین‌المللی خودرو در هر سفر می‌‌تواند متفاوت با سفرهای قبلی باشد که این هزینه باتوجه‌به چند فاکتور مهم تعیین می‌شود. میزان قیمت گذاری خودرو و نوع خودرو شما، مدت زمان سفر و اقامت شما فاکتور دوم تعیین هزینه است؛ به هر میزان مدت زمان سفر شما طولانی‌تر باشد، هزینه‌ی بیمه هم بیشتر می‌شود. سومین عامل تاثیرگذار در قیمت، میزان تعهد کشور مقصد است.

چگونه کارت بیمه بین‌المللی بگیریم؟

اگر قصد سفر تفریحی و یا کاری به کشورهای همسایه با ماشین شخصی را دارید، باید نسبت به مقررات کشور مقصد آگاهی داشته باشد. همان‌طور که در ایران اولین مجوز نشستن پشت فرمان داشتن گواهینامه است، در کشورهای خارجی هم باید گواهینامه معتبر داشته باشید.

شما نمی‌توانید برای رانندگی در کشورهای اروپایی با گواهینامه ایرانی رانندگی کنید و لازم نیست برای سفر به کشورهای مختلف گواهینامه هر کشور را تهیه کنید، کافی است گواهینامه بین‌المللی داشته باشید. داشتن گواهینامه بین‌المللی علاوه بر اینکه مجوز رانندگی کردن در کشورهای اروپایی را به شما می‌دهد، اولین قدم هم برای دریافت کارت سبز خودرو است. با همراه داشتن مدارکی مثل اصل گذرنامه، اصل گواهینامه بین‌المللی، عکس و پرداخت هزینه کارت سبز را دریافت کنید. کارشناسان خودرو بانک پیشنهاد می‌کنند مشکلات فنی خودرو را قبل از سفر رفع کنید تا هم هزینه‌ی سفر شما کمتر شود و هم احتمال بروز اتفاقات کاهش یابد.

از کجا بیمه‌‌نامه بین‌المللی تهیه کنیم؟

برای تهیه بیمه‌نامه بین‌المللی خودرو کافی است با دردست‌داشتن مدارکی که در همین مطلب ذکر شد، به شعب بیمه محل سکونتتان که بیمه‌نامه خودرو بین‌المللی صادر می‌کنند، مراجعه کنید و اقدام به بیمه کردن ماشین خود کنید و یا می‌توانید این کار را در مراکز بیمه‌ای که در مرز هستند انجام دهید. البته گفته شده است که بیمه‌نامه‌ای که در مراکز بیمه‌ی مرز تهیه می‌کنید، کمی گران‌تر هستند.

آیا بیمه بین‌المللی شامل بیمه بدنه هم می‌شود؟

اگر در سفر به خارج از کشور تمایل دارید که بیمه بدنه هم تهیه کنید، باید به‌صورت جداگانه هزینه‌ی بیمه بدنه را هم پرداخت کنید. اگر در طول سفر آسیبی به خودروی شما وارد شد، باید از صحنه تصادف فیلم و عکس تهیه کنید تا در صورت بازگشت به ایران، بتوانید خسارت خود را باتوجه‌به گزارش پلیس، تصاویر و مدارک از شرکت بیمه دریافت کنید.

جریمه نداشتن بیمه‌نامه بین‌المللی خودرو

همراه داشتن کارت سبز خودرو هنگام رانندگی در کشورهای خارجی یکی از ملزومات است. طبق مصوبه‌‌ی سال ۲۰۱۹ کشور ترکیه جریمه همراه نداشتن بیمه خودرو ۹۵ لیر بوده است و در ضمن خودروی شما را هم تا زمان گرفتن بیمه‌نامه معتبر در پارکینگ متوقف می‌کنند.

در چه شرایطی بیمه‌نامه فسخ می‌شود؟

براساس قانون، اگر شرکت بیمه متوجه شود که شما اطلاعات اشتباهی را به شرکت اعلام کرده‌اید و یا اگر راننده قادر به پرداخت هزینه بیمه نباشد، شرکت بیمه می‌تواند به‌صورت یک طرفه بیمه‌نامه را فسخ کند. از طرف دیگر، بیمه‌کننده هم می‌تواند در شرایطی مثل فروش خودرو، زمانی که خودرو بلا استفاده است و از آن استفاده نمی‌کند و یا در صورت عدم تمایل به تمدید بیمه‌نامه، بیمه را فسخ کند.

فرض کنید برای مسافرت و تفریح به یک کشور خارجی سفر کرده‌اید، درحالی‌که با ماشین شخصی‌تان در حال لذت بردن از مناظر اطراف هستید؛ چه اتفاقی می‌افتد اگر با یک عابر تصادف کنید و به آن شخص آسیب وارد کنید؟ باتوجه‌به نرخ ارز چگونه مخارج بیمارستان و خسارتی که به مصدوم وارد کرده‌اید را جبران خواهید کرد؟ اگر خودروی شما یک خودروی خارجی و گران‌قیمت بود، خسارت وارد شده به خودروی خودتان را چه نهادی جبران می‌کند؟ اگر با رانای شخصی به سفر رفتید، قیمت راناپلاس و تعمیر آن در کشورهای خارجی چگونه است؟ برای اینکه بتوانید به کشورهای خارجی سفر کنید و درگیر این مشکلات در کشور خارجی و غریب نشوید، باید حتما بیمه نامه بین المللی تهیه کنید که در این مقاله تلاش کردیم به سوالات شما در مورد بیمه‌نامه بین‌‌المللی پاسخ دهیم.

 

اشتراک‌گذاری