تاریخ امروز:۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش محاسبه پرداخت خسارت بیمه بدنه

Rate this post

خسارت بیمه بدنه و روش محاسبه آن یکی از دغدغه های ذهنی افرادی است که دارای ماشین های گران قیمت می باشند. البته این مورد برای تمام رانندگانی که مدت زمان زیادی را در طول روز در خیابان ها سیر می نمایند، مهم است. از همین رو اغلب رانندگان به دنبال آن می باشند که خود را در برابر خطرات و ضررهای رانندگی مصون دارند. همانگونه که می دانید بیمه شخص ثالث تمام خسارات ناشی از رانندگی را ارائه نمی دهد و همین مورد نیز موجب می شود تا افراد به فکر استفاده از بیمه بدنه باشند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص محاسبه خسارت بیمه بدنه صحبت نماییم.

هر آنچه که باید در خصوص خسارت بیمه بدنه بدانید:

به صورت کلی زمانی که ماشینی را خریداری می نمایید می توانید آن را تحت پوشش دو نوع بیمه قرار دهید. اولین مورد بیمه شخص ثالث می باشد که این مورد برای تمام ماشین ها الزامی بوده و مورد دیگر بیمه بدنه است. بیمه بدنه به شما کمک می نماید که اگر در حین تصادفی شما مقصر شناخته شده باشید، خسارت ماشین مقابل توسط شرکت بیمه پرداخت شود.

خسارت بیمه بدنه چه مواردی را پوشش می دهد؟

اگر قصد محاسبه خسارت بیمه بدنه را دارید، در گام اول باید بررسی نمایید که این بیمه چه مواردی را پوشش می دهد؟

سرقت و پرداخت خسارت بیمه بدنه:

این مورد یکی از پوشش های خوب بیمه بدنه می باشد. نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه در این وضعیت به شکلی است که اگر خودرو در محلی پارک باشد اما به صورت کلی دزدیده شود و طی دو ماه پس از دزدیده شدن نیز یافت نشود، شرکت بیمه گذار تا 80 درصد ارزش ماشین را پرداخت می نماید. البته باید به این مورد نیز اشاره نماییم که راننده باید در زمان بیمه نمودن، ارزش روز خودرو را در نظر بگیرد. همچنین دقت داشته باشید که اگر بخشی از ماشین همچون لاستیک ها، ECU و … دچار خسارت شوند، تنها مبلغ این موارد پرداخت خواهد شد.

آتش سوزی:

در فرمول خسارت بیمه بدنه، آتش سوزی یکی از موارد دیگری می باشد که تحت پوشش قرار می گیرد. اگر ماشین شما به قیمت روز بیمه شده باشد، در زمانی که دچار مواردی چون صاعقه، آتش سوزی و … می شود، اگر بیش از 70 درصد از ماشین آسیب ببیند، بیمه بدنه تا 90 درصد ارزش خودرو را پرداخت می نماید.

خسارت بیمه بدنه

خسارت های جزئی:

گاها ممکن است که ماشین شما دچار مشکلاتی چون شکستن شیشه، پاشیدن مواد شیمیایی، خراش و … شود. به ازای هر کدام از موارد بالا فرانشیز در نظر گرفته می شود و شرکت بیمه بر اساس نوع صدمه، خسارت مربوطه را پرداخت می نماید.

باید در نظر داشته باشید که فرانشیز خسارت بیمه بدنه در هر کدام از موارد بالا متفاوت می باشد. منظور از فرانشیز، بخشی از هزینه ها می باشد که توسط بیمه گذار می بایست پرداخت شود. در خصوص فرانشیز باید در نظر داشته باشید که برای خسارت های بار اول حدود 10 درصد، برای بار دوم 20 درصد و برای بار سوم 30 درصد محاسبه می شود. اگر خسارت شما در بار اول کمتر از 50 هزار تومان در بار دوم کمتر از 100 هزار تومان و در بار سوم کمتر از 150 هزار تومان باشد، شامل فرانشیز نخواهد شد. البته باید به این نکته نیز دقت نمود که میزان فرانشیزهای هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت می باشد. به صورت عموم فرانشیزها به قرار زیر می باشند:

فرانشیز خسارت بیمه بدنه برای سرقت های کلی و جزئی: 20 درصد

فرانشیز خسارت بیمه بدنه برای بلایای طبیعی: 10  درصد

فرانشیز خسارت بیمه بدنه برای کشیدن اجسام تیز بر روی بدنه: 90 درصد

فرانشیز خسارت بیمه بدنه برای تصادف: 10 درصد

مشاوره رایگان بیمه

آیا بیمه های بدنه  نیز همانند بیمه شخص ثالث شامل تخفیف می شوند؟

همانند بیمه شخص ثالث، اگر شما از خدمات بیمه بدنه استفاده ننمایید، به ازای هر سال برای محاسبه بیمه بدنه تخفیفی در نظر گرفته می شود. البته این مورد در بیمه های مختلف ممکن است اندکی متفاوت باشد اما به صورت کلی به قرار زیر خواهد بود:

  • اگر برای یک سال از خدمات بیمه استفاده ننموده باشید: 25 درصد
  • اگر برای دو سال از خدمات بیمه استفاده ننموده باشید: 35 درصد
  • اگر برای سه سال از خدمات بیمه استفاده ننموده باشید: 45 درصد
  • اگر برای چهار سال یا بیشتر از خدمات بیمه استفاده ننموده باشید: 60 درصد

این بین ماشین های صفر، پرداخت های نقدی و مواردی از این قبیل شامل تخفیفات بیمه می شوند. اما میزان این تخفیفات به شرکت های بیمه گذار مرتبط می باشد.

محاسبه خسارت بیمه بدنه:

شاید برای شما نیز این سوال به وجود آید که فرمول خسارت بیمه بدنه چیست و چگونه محاسبه می شود؟ به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که اگر در تصادفات فرد آسیب جسمی ببیند، خسارت آن توسط بیمه شخص ثالث پرداخت می شود. اما خسارات وارد شده به خودرو فردی که مقصر می باشد یا خودروی شخصی شما، توسط بیمه بدنه پرداخت خواهد شد. باید در نظر داشته باشید که خسارت بیمه بدنه بر اساس قیمت ماشین محاسبه می گردد. اما این بین فاکتورهای زیادی وجود دارند که بر نحوه محاسبه آن دخالت می نمایند. در زیر برخی از این موارد بیان شده اند:

  • مدل خودرو: مدل های خودرو بر محاسبه خسارت بیمه بدنه تاثیرگذار می باشند. به این معنا که مثلا خودروی پژو دارای مدل های متفاوتی در بازار می باشد و هزینه بیمه تکمیلی هر کدام از آنها متفاوت می باشد.

خسارت بیمه بدنه2

  • قیمت خودرو: موردی دیگری که در فرمول خسارت بیمه بدنه، تاثیر دارد، قیمت خودرو است. زمانی که شما قصد دارید، ماشین خود را بیمه تکمیلی نمایید، لازم است تا آن را با قیمت روز بیمه نمایید. اگر خودروی خود را با قیمت کمتری از قیمت روز پرداخت نمایید، در زمان پرداخت خسارت نیز مبلغ درج شده در بیمه نامه شما مد نظر قرار داده می شود.

آیا می توان برای تمام تصادف ها از فرمول خسارت بیمه بدنه استفاده نمود؟

پاسخ به این سوال، خیر می باشد. فرمول خسارت بیمه بدنه تنها برای 4 حالت زیر محاسبه می شود:

  • اگر خودرو ضرر دیده یک خودرو با ارزش باشد: با توجه به قوانینی که به تازگی وضع شده است، اگر خودروی آسیب دیده در یک تصادف، خودروی گران قیمتی باشد، بیمه نامه می تواند بخشی از خسارات را جبران نماید.
  • اگر راننده خودروی مقصر فرار کرده و صحنه تصادف را ترک نماید: در این صورت فرمول خسارت بیمه بدنه، شامل حال ماشینی که در گوشه ای پارک بوده و خسارت دیده، می شود.
  • راننده بیمه گذار مقصر نباشد: باید توجه داشت که اگر راننده بیمه گذار در تصادف مقصر نباشد، بیمه شخص ثالث خسارت را پرداخت می نماید.
  • راننده بیمه گذار مقصر باشد: در این وضعیت، راننده بیمه گذار مقصر بوده و خسارات وارد شده توسط بیمه و قرارداد بسته شده پرداخت خواهد شد.

البته باید این مورد را نیز بیان داشت که تبصره های زیادی در خصوص محاسبه خسارت بیمه بدنه وجود دارد که در نظر گرفتن تمام آنها ضروری می باشد.

 

در چه شرایطی خسارت بیمه بدنه پرداخت می شود:

برای پرداخت خسارت بیمه بدنه، باید در نظر داشته باشید که نیاز است علاوه بر موارد عنوان شده داخل قرارداد، فاکتورهای زیر نیز برای شما و ماشینتان صدق نمایند. این موارد در زیر بیان شده اند:

خسارت بیمه بدنه چقدر است

  • بیمه بدنه معتبری داشته باشید.
  • راننده حتما در زمان تصادف دارای گواهینامه بوده باشد.
  • خسارت وارد شده باید حداکثر تا 3 روز کاری اعلام شود.
  • ارزش خودرو در زمان صادر شدن بیمه نامه باید مشخص باشد.
  • هیچگونه تعمدی برای ایجاد خسارت توسط بیمه گذار نباید وجود داشته باشد.

حسن نیت برای صدور بیمه وجود داشته باشد.

خسارت بیمه بدنه3

یکی از سوالاتی که اغلب مشتریان مطرح می نمایند، این مورد است که خسارت بیمه بدنه را چه زمانی دریافت نمایند؟ آیا برای تمام تصادفات ارزش دارد که از خدمات بیمه بدنه استفاده نمود؟ باید بیان نمود که این مورد کاملا به شما وابسته است. زمانی که شما از خدمات بیمه استفاده نمایید، تخفیفات از بین می روند. اما با توجه به هزینه ها و تعداد دفعاتی که ممکن است اینگونه تصادفات رخ دهند، فرد می بایست بررسی نماید که آیا استفاده از این خدمات به نفع وی خواهد بود یا خیر.

روش های دریافت خسارت بیمه بدنه:

اگر قصد دریافت خسارت بیمه بدنه را دارید، ممکن است یکی از دو حالت زیر رخ دهد:

وقوع حادثه و پرداخت:

در این صورت لازم است تا ابتدا با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس حاصل نمایید تا گزارش تهیه شود. در گام بعد باید درخواست کارشناس از بیمه کنید. در این وضعیت نیاز است تا خودرو به پارکینگ منتقل شد.

وقوع تصادف و پرداخت:

برای افرادی که خودروی آنان یا بخشی از وسایل آن دزدیده می شود، ابتدا نیاز به ثبت گزارش دزدی است. در تصادفات دنده عقب، ثبت کروکی الزامی است. در تصادفات دو ماشین نیز نیاز به ارائه کروکی به اداره بیمه می باشد.

از همین رو بیان می شود که محاسبه خسارت بیمه بدنه بسیار دشوار می باشد و شرکت های بیمه گذار می توانند به شما کمک شایانی نمایند.

اشتراک‌گذاری