تاریخ امروز:۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیمه ودیعه مسکن چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

بیمه ودیعه مسکن چیست؟

در کشور پهناور و وسیع عزیزمان نزدیک به 8.5 میلیون خانواده مستاجر زندگی می کنند. متاسفانه در سال های اخیر اجاره بها در کل کشور حدود 51 درصد رشد صعودی داشته است. با توجه به اجاره بها و هزینه های رهن بیشتر از 50 درصد از درآمد افراد به داشتن سرپناه و مسکن اختصاص داده می شود. به عبارت دیگر برای اجاره یک سرپناه کوچک 40 تا 50 متری در هر نقطه از شهر باید سرمایه و پولی را به عنوان ودیعه مسکن بگذاریم. هر سال برای اجاره مجدد خانه باید مقدار قابل توجهی پول دوباره به ودیعه اضافه کنیم. با توجه به اینکه درصد زیادی از مردم ایران زیر خط فقر هستند، اجاره خانه و پرداخت پول ودیعه برای آنان مشکل ساز شده است. یکی از دغدغه ها و سوال های کاربران این می باشد که در صورت فوت یا عدم بازپرداخت پول ودیعه توسط صاحب خانه، تکلیف مستاجر چه خواهد شد؟

امروزه متاسفانه درصد زیادی از شکایت های دستگاه قضائی مربوط به عدم بازپرداخت پول ودیعه مسکن توسط مالک خانه می باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد ترس زیادی از پرداخت ودیعه دارند. خوشبختانه دیگر در رابطه با این موضوع نیازی به نگرانی نیست. امروزه شرکت های بیمه جهت حمایت از مستاجران و قشر ضعیف جامعه مدل جدیدی از بیمه را به نام بیمه ودیعه مسکن ارائه می کنند. اگر شما جزو 8.5 میلیون مستاجر داخل کشور می باشید و می خواهید از پولی که به عنوان ودیعه پرداخت کرده اید، خیالتان راحت باشد، ما را همراهی کنید. در این مقاله شما را با بیمه ودیعه مسکن، مزایا و شرایط آن آشنا می کنیم.

بیمه ودیعه مسکن

بیمه ودیعه مسکن

بیمه ودیعه مسکن بیمه نامه ای می باشد که در سال های اخیر جهت حمایت از افراد مستاجر در مقابله با مشکلاتی که ممکن است بین مستاجر و مالک به وجود بیاید، ارائه شد. در بیمه ودیعه مسکن پول یا ودیعه ای که به مالک خانه به عنوان قرض الحسنه پرداخت می شود، در شرایط هایی همچون کلاهبرداری مالک، ورشکستگی، فوت، حادثه و… بیمه می شود. به عبارت دیگر اگر مالک خانه ورشکسته شود یا بعد از اتمام قرارداد از بازپرداخت ودیعه اجتناب کند یا بر هر دلیلی مالک خانه فوت کند، شرکت بیمه موظف می باشد که پول ودیعه را به مستاجر پرداخت کند. این بیمه با هدف حمایت از مستاجران بوجود آمده است. افراد مستاجر و قشر ضعیف جامعه جهت از دست ندادن ودیعه و سرمایه یشان بهتر است در این بیمه ثبت نام کنند.

در حال حاضر بیمه ودیعه مسکن فقط توسط تعداد محدودی از شرکت های بیمه ارائه می شود. این بیمه معمولا پس از ارائه مدارک اجاره خانه صادر می شود. در ادامه متن شما را با شرایط این بیمه کاملا آشنا می کنیم.

شرایط بیمه ودیعه مسکن

شرکت های بیمه این نوع بیمه را بر اساس شرایط خصوصی و عمومی معینی صادر می کنند. جهت گرفتن بیمه ودیعه مسکن شرایطی وجود دارد که باید حتما همگی آن ها را دارا باشید. این شرایط را در ادامه متن به صورت مختصر برای شما شرح می دهیم. شرط اول برای گرفتن بیمه ودیعه مسکن این می باشد که حداقل یک ماه از تاریخ عقد قرارداد اجاره سپری شده باشد، در غیر اینصورت به شما بیمه ای تعلق نمی گیرد. همچنین شما باید حتما کد رهگیری داشته باشید. برای دریافت کد رهگیری باید در سامانه ثبت معاملات و املاک قرارداد رهن و اجاره خود را ثبت نمایید. بنابراین به افرادی که کد رهگیری ندارند، بیمه ودیعه مسکن تعلق نخواهد گرفت. حتما هنگام اجاره خانه و املاک، قرارداد خود را در سامانه املاک ثبت نمایید تا بعدا در مراحل قانونی برای شما مشکل ساز نشود.

نکته ای که باید حتما به یا داشته باشید این است که شرکت های بیمه قولنامه های دست نویس را قبول ندارند. بعضی از مشاور های املاک جهت راحتی کار خود قولنامه ها را به صورت دست نویس تحویل شما می دهند. در مراحل قانونی و قضائی، قولنامه های دست نویس قابل قبول نمی باشند پس بسیار مواظب باشید. همچنین به یاد داشته باشید مواقعی که می خواهید قرارداد های خود را تمدید کنید، باید قرارداد جدید نیز تنظیم کنید. بعضی از افراد هنگام تمدید قرارداد، پشت برگ قولنامه قبلی به صورت دست نویس آن را می نویسند، که این برگه ها در شرکت بیمه قابل قبول نمی باشند. بنابراین لازم است قرارداد جدید تنظیم کنید.

بیمه ودیعه مسکن به چه افرادی تعلق می گیرد؟

یکی از سوالات اصلی مشتریان عزیز این می باشد که بیمه ودیعه مسکن به چه افرادی تعلق می گیرد؟ کسانی که دارای اجاره نامه رسمی می باشند و قرارداد اجاره خانه را در سامانه املاک و معاملات ثبت کرده اند و کد رهگیری را دریافت کرده اند، می توانند نسبت به دریافت بیمه ودیعه مسکن در شرکت های بیمه اقدام کنند. سوال دیگری که ممکن است برای مشتریان عزیز پیش بیاید، این است که آیا بین اجاره مسکونی و تجاری یا اداری تفاوتی وجود دارد یا خیر؟  در رابطه با این موضوع نیازی به نگرانی نیست و هیچ تفاوتی وجود ندارد و اجاره املاک از هر نوع که باشد، میتوان پول ودیعه آن را بیمه کرد و شرایط همگی آن ها تقریبا شبیه هم می باشد. با ثبت نام در این بیمه در صورتی که بین شما و صاحب خانه مشکلی پیش بیاید و مالک خانه از پرداخت پول ودیعه خودداری کند، شما می توانید این مقدار پول را از شرکت بیمه دریافت نمایید.

تعهدات بیمه ودیعه چقدر می باشد؟

بعضی از افراد در رابطه با مقدار تعهدات بیمه ودیعه مسکن سوال می پرسند و در رابطه با این موضوع نگران می باشند. تعهدات شرکت های بیمه بر اساس نوع اجاره می باشد؛ به عبارت دیگر تعهدات بیمه ودیعه مسکن برای ساختمان های اداری یا تجاری متفاوت از ساختمان های مسکونی می باشد.

مقدار تعهدات بیمه نامه به نوع کاربری ساختمان بستگی دارد. برای واحد های مسکونی سقف تعهدات بیمه ودیعه مستاجر تا 150 میلیون تومان می باشد. در حالی که سقف تعهدات بیمه نامه برای ساختمان های تجاری از این مقدار بیشتر می باشد و برای آن ها تا 250 میلیون تومان نیز می باشد. پس هنگام ثبت نام و دریافت بیمه، نوع کاربری ساختمان را به دقت انتخاب کنید.

نحوه دریافت خسارت

تعهدات شرکت بیمه پس از پایان قرارداد اجاره خانه شروع می شود و شما قبل از پایان قرارداد، نمی توانید نسبت به دریافت ودیعه خود اقدام کنید. همچنین شما تا یک ماه پس از اتمام قرارداد فرصت دارید که نسبت به دریافت ودیعه خود اقدام کنید. هنگام مراجعه به شرکت بیمه باید علت و دلیل پرداخت نکردن ودیعه توسط مالک خانه را توضیح دهید و توسط شرکت بیمه تایید شود. پس از تایید توسط شرکت بیمه، 80 درصد از پول ودیعه مسکن به مستاجر پرداخت می شود. 20 درصد باقی مانده از پول نیز هنگام دریافت ودیعه از مالک خانه به مستاجر پرداخت می شود. در صورتی که این افراد برای دریافت خسارت به مراجع ذی صلاح مراجعه کنند، خسارت بعد از صدور شورای حل اختلاف پرداخت می شود که حدود 2 ماه زمان نیاز دارد.

نحوه محاسبه قیمت بیمه ودیعه مسکن

قیمت بیمه ودیعه مستاجر به کاربری ساختمان و مبلغ اجاره بستگی دارد. قیمت بیمه ودیعه مسکن برای واحد های تجاری متفاوت از واحد های مسکونی می باشد و یا توجه به فرمول زیر محاسبه می شود:

قیمت بیمه ودیعه مسکن واحد های تجاری: تقسیم عدد 2/88 بر عدد 1000

قیمت بیمه ودیعه مسکن واحد های مسکونی: تقسم عدد 3/05 بر عدد 1000

مشاوره رایگان بیمه

اشتراک‌گذاری