تاریخ امروز:۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دریافت هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی در سال 1401

3/5 - (3 امتیاز)

هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی عموما در شرکت های مختلف به روش های گوناگون و با فرانشیزهای متفاوت محاسبه می شود. عینک ها و لنزهای طبی در دسته لوازم پزشکی قرار می گیرند و بسیاری از بیمه های تکمیلی هزینه ای برای تهیه و خرید آن به بیماران پرداخت می کنند. به طور کلی می توان عنوان نمود که اکثر افراد در سنین بالا نیاز به استفاده از عینک طبی دارند. از همین رو بیمه ها به این موضوع پرداخته و هزینه ای برای آن در نظر گرفته اند. در این مقاله قصد داریم تا برخی از شرکت های ارائه دهنده بیمه تکمیلی را معرفی نموده و خدماتی که در راستای هزینه های مربوط به عینک و لنز پرداخت می کنند را توضیح دهیم.

هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی

 

هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی

استفاده از بیمه تکمیلی در دوران بازنشستگی به چه صورت است؟

بیشتر افراد بازنشسته به دلیل بالا رفتن سن، دچار پیر چشمی شده و به عینک یا لنز طبی نیاز پیدا میکنند. بنابراین استفاده آنها از خدمات بیمه تکمیلی در این حوزه بیشتر از افراد جوان می باشد. به همین علت عموما افراد بازنشسته از بیمه های تکمیلی استفاده می کنند که میزان مبلغ پرداختی مناسبی در زمینه عینک و لنز طبی دارند. برای این منظور آنها می توانند با تهیه فاکتور و همچنین دستور پزشک معالج خود نسبت به دریافت هزینه اقدام کنند.

آتیه سازان حافظ:

هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ عموما برای بازنشستگان بیمه اجتماعی صادر می شود. این بیمه با همکاری تامین اجتماعی تعهدات درمانی بیماران را تا حدودی پرداخت می کند. اشخاصی که نوع بیمه پایه آن ها تامین اجتماعی می باشد می توانند به صورت دوره ای و هر دو سال یکبار مبلغ 300 هزار تومان به عنوان کمک هزینه خرید عینک طبی از تامین اجتماعی دریافت نمایند. البته لازم به ذکر است که روال دریافت این مبلغ به اندازه ای پیچیده و دشوار است که بیشتر افراد از گرفتن آن صرف نظر کرده و حاضر به گرفتن آن نمی باشند. بیمه تکمیلی آتیه سازان سه طرح مختلف طلایی، نقره ای و برنزی را  ارائه می دهد که در زیر می توانید میزان تعهدات این طرح ها در خصوص خرید عینک را مشاهده نمایید:

  • سقف تعهدات طرح طلایی بیمه آتیه سازان برای خرید عینک با فرانشیز 10 درصد، مبلغ 500000 تومان می باشد.
  • سقف تعهدات طرح نقره ای بیمه آتیه سازان برای خرید عینک با فرانشیز 20 درصد، مبلغ 300000 تومان می باشد.
  • طرح برنزی بیمه تکمیلی آتیه سازان دارای 30 درصد فرانشیز بوده که در این مورد مبلغی برای خرید عینک یا لنز طبی به بیماران پرداخت نمی گردد.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد میتوانید مشاهده کنید که میزان پرداختی شرکت تامین اجتماعی و بیمه آتیه سازان برای خرید عینک و لنز مقدار چندانی نمی باشد. از همین رو همیشه به بیماران توصیه می شود که در کنار این بیمه یک بیمه تکمیلی دیگر نیز برای خود تهیه نمایند.

پرداخت هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی

شرایط پرداخت هزینه لنز طبی در تامین اجتماعی به چه صورت است؟

این سازمان به طور کلی مبلغ 200 هزار تومان برای خرید لنز طبی به بیماران پرداخت می کند. دقت داشته باشید که دریافت این مبلغ مستلزم داشتن شرایطی خاص می باشد. این شرایط شامل این است که مجموع نمره دو چشم بیمار بالای 10 بوده و آخرین باری که از بیمه هزینه دریافت کرده مربوط به دو سال قبل بوده باشد.

مدارک لازم برای دریافت هزینه خرید عینک از تامین اجتماعی:

در هنگامی که قصد دارید هزینه پرداختی برای خرید عینک را دریافت کنید می بایست اصل فاکتور در سربرگ همراه با مهر و امضا و همچنین دستور پزشک مربوطه را به سازمان ارائه دهید. توجه داشته باشید که تاریخ فاکتور و دستور پزشک حتما باید در بازه زمانی قرارداد بیمه تکمیلی شما باشد. امکان پرداخت هزینه برای فاکتورهای خارج از زمان قرارداد وجود ندارد.

البرز:

بیمه البرز یکی از شرکت های قدیمی و با سابقه می باشد که همه نوع پوشش بیمه را ارائه می دهد. در کنار این ها، بیمه تکمیلی یکی دیگر از خدماتی است که این شرکت به بیماران عرضه داشته است. این بیمه دارای پوشش گروهی بوده و به صورت انفرادی نمیتوان از آن استفاده نمود. میزان فرانشیز پرداختی سهم بیمار در این بیمه البرز 30 درصد می باشد. در برخی موارد با توجه به قرار طرفین و شرکت های تحت پوشش این میزان می تواند تا 10 درصد نیز کاهش پیدا کند. این نکته لازم به ذکر است که بیمه تکمیلی البرز برای گروه های تحت پوشش که کمتر از 500 نفر باشند خدماتی همچون، هزینه ویزیت، دارو و عینک را ارائه نمی دهد.

دریافت هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی چگونه انجام می شود

دی:

بیمه تکمیلی دی نیز مانند نمونه قبلی به صورت گروهی ارائه شده و امکان استفاده از آن به شکل انفرادی وجود ندارد. سقف تعهدات پرداختی این بیمه به بیماران با توجه به توافقی که میان بیمه گذار و شرکت مربوطه صورت میگیرد میتواند متغیر باشد. بیمه تکمیلی دی هزینه خرید عینک را به بیمار پرداخت می نماید، اما میزان آن همانطور که گفته شد به قرارداد شرکت شما با بیمه بستگی دارد. برای دریافت کمک هزینه خرید عینک می توانید به همراه فاکتور و دستور پزشک معالج به نمایندگی های بیمه دی مراجعه نمایید.

دانا:

شرکت بیمه دانا نیز یکی از قدیمی ترین و معتبرترین شرکت های بیمه در ایران می باشد که بیمه تکمیلی آن بهترین خدماتی است که این شرکت به بیماران ارائه می دهد. این شرکت نیز مانند موارد قبلی به صورت انفرادی ارائه نشده و تنها برای شرکت های با بیش از 50 پرسنل انجام می شود. سازمان ها و ادارات می توانند کارمندان خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی دانا قرار داده و آنها قادر خواهند بود با توجه به خدمات این بیمه برای خرید عینک و لنز طبی اقدام نمایند. همانند بیمه هایی که تاکنون عنوان شدند سقف پرداختی بیمه دانا برای بیمه های تکمیلی نیز به توافق میان شرکت ها و بیمه بستگی دارد. اگر از حداقل تعداد یعنی 50 نفر تحت پوشش استفاده کنید مقدار فرانشیز ارائه شده 30 درصد می باشد. گروه های با تعداد بالا مانند 100 نفره می توانند از فرانشیز 10 درصد استفاده نمایند. لازم به ذکر است که مقدار فرانشیز برای تعداد بیشتر می تواند بسیار کمتر و حتی حذف گردد.

هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی بیمه ایران

بیمه تکمیلی ایران:

بیمه ایران تنها شرکت بیمه دولتی در کشور می باشد. بیمه تکمیلی ایران تعهدات و طرح های متنوعی را ارائه می دهد. هزینه مربوط به عینک و لنزهای طبی نیز توسط این بیمه تحت پوشش قرار گرفته و بیماران می توانند با ارائه دستور پزشک یا اپتومتریست از مقدار تعیین شده هزینه خود را دریافت نمایند. دقت داشته باشید این هزینه به طور معمول به اندازه دو درصد از مقدار کل بیمه پرداختی سالانه شما می باشد.

بیمه تکمیلی ملت:

بیمه ملت نیز مانند سایر شرکت های بیمه تعداد حداقلی برای ارائه بیمه تکمیلی درمانی خود تعیین نموده است. شرکت ها و سازمان ها می بایست از این بیمه برای حداقل 100 نفر از پرسنل خود استفاده نمایند. این بیمه نیز تنها به صورت گروهی ارائه شده و به شکل انفرادی انجام نمی شود. در بیمه تکمیلی ملت می توان تمامی پرسنل یا 70 درصد از آنها را به همراه اعضای خانواده شان تحت پوشش قرار داد. بیمه تکمیلی گروهی ملت نیز هزینه های مربوط به خرید عینک و لنز را تحت پوشش قرار داده و خدمات مربوط به رفع عیوب انکساری چشم را پرداخت می کند.

بیمه تکمیلی SOS:

بیمه تکمیلی SOS به صورت انفرادی و گروهی ارائه می شود. این بیمه برای پوشش های انفرادی خود هزینه عینک را متقبل نمی شود و تنها برای پوشش های گروهی این امکان فراهم شده است. دقت داشته باشید که این بیمه نیازی به تایید پزشک معتمد نداشته و بیماران می توانند تنها با ارائه فاکتور و همچنین دستور پزشک یا اپتومتریست که دارای مهر و امضا می باشد برای دریافت هزینه پرداختی خود اقدام نمایند.

همچنین لازم به ذکر است که پرداخت هزینه های مربوط به عینک در بیمه تکمیلی SOS محدودیت سالانه نداشته و افراد قادر خواهند بود تا به اندازه سقف تعهد خود از آن استفاده نمایند. توجه نمایید میزان فرانشیز بیمه تکمیلی SOS برای شرکت های گوناگون با توجه به قرارداد آنها متفاوت بوده و از 10 درصد تا 30 درصد متغیر می باشد. بیماران و بیمه شدگان بیمه تکمیلی SOS این امکان را دارند که یکباره و به صورت یکجا تمام هزینه پرداختی خود را دریافت کرده و تنها به مقدار فرانشیز پرداخت نمایند. این بیمه در مقایسه با سایر شرکت ها سختگیری و مقررات زیادی نداشته و دریافت هزینه های پرداختی در آن راحت تر می باشد. به همین دلیل بیمه تکمیلی SOS یکی از پرطرفدارترین بیمه های تکمیلی است.

هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی بیمه ملت

بیمه تکمیلی نیروهای مسلح:

اشخاصی که تحت پوشش نیروهای مسلح هستند دقت کنند این امکان را دارند تا برای خرید عینک طبی کمک هزینه دریافت نمایند. طبقه مصوبه ارائه شده در سال 1401 افرادی که دارای دفترچه نیروهای مسلح هستند می توانند برای دریافت هزینه پرداختی عینک خود اقدام کنند. توجه داشته باشید که هم با بیمه پایه نیروهای مسلح و هم با بیمه تکمیلی آن می توانید هزینه عینک خود را از بیمه بگیرید. برای استفاده از پوشش بیمه عینک در بیمه نیروهای مسلح لازم است تا مراحل زیر را طی نمایید:

  • به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید: برای اینکه مبلغ پرداختی خود را دریافت کنید لازم است که دستور پزشک یا اپتومتریست همراه با مهر و امضا را به شرکت بیمه ارائه دهید.
  • به فروشگاه های ارائه دهنده عینک های طبی طرف قرارداد با نیروهای مسلح رفته و از آنجا عینک خود را تهیه نمایید.
  • فاکتور پرداختی خود را دریافت کنید: برای اینکه بتوانید هزینه عینک خود را از بیمه تکمیلی نیروهای مسلح دریافت کنید لازم است تا فاکتوری همراه با مهر و امضا و تاریخ از فروشنده تحویل بگیرید و به شرکت بیمه ارائه دهید.

هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی بیمه دی

آیا خرید عینک آفتابی با بیمه تکمیلی امکان پذیر می باشد؟

این باور غلط در میان مردم رایج است که خرید عینک آفتابی تنها برای زیبایی بوده و کارایی پزشکی ندارد. باید عنوان نمود که استفاده از عینک آفتابی مناسب می تواند به مقدار بسیار زیادی سلامت چشمان شما را تامین نماید. در روزهای آفتابی و حتی بارانی و برفی استفاده از عینک آفتابی لازم می باشد. به طور کلی توصیه می کنیم در فضای باز از عینکی مناسب استفاده کنید. با وجود این میزان از اهمیت برای عینک های آفتابی، متاسفانه شرکت های بیمه خرید عینک آفتابی را تحت پوشش قرار نمی دهند و بابت آن هزینه ای پرداخت نمی کنند.

در واقع می بایست عنوان نمود که شرکت های بیمه استفاده از عینک آفتابی را تنها برای تزئین و زیبایی ظاهری می پندارند. راه حل مناسب برای دریافت هزینه خرید عینک آفتابی از شرکت های ارائه دهنده بیمه تکمیلی این است که ثابت کنید این عینک برای سلامت چشمان شما ضروری بوده و جنبه درمانی دارد. در اینصورت قادر خواهید بود همانند عینک های طبی هزینه آن را از بیمه دریافت کنید.

پرداخت هزینه های عمل جراحی چشم توسط بیمه های تکمیلی :

شاید این پرسش برای شما هم مطرح شده باشد که آیا شرکت های بیمه تکمیلی هزینه مربوط به عمل جراحی چشم را پرداخت می کنند؟ باید عنوان نمود که بله یکی از مهمترین تعهدات ارائه شده توسط شرکت های بیمه پرداخت هزینه رفع عیوب انکساری چشم می باشد. شما قادر هستید تا با توجه به نوع بیمه و سقف تعهدات پرداختی آن هزینه های مربوط به جراحی خود را دریافت کنید.

هزینه عینک و لنز با بیمه تکمیلی بیمه آتیه سازان

مدارک مورد نیاز برای دریافت هزینه های خرید لنز و عینک طبی:

توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید هزینه هایی که جهت خرید لنز یا عینک طبی پرداخت کرده اید، از شرکت های ارائه دهنده بیمه تکمیلی دریافت کنید باید مدارک لازم را به شرکت بیمه ارائه دهید. در بخش های قبلی این مدارک برای شرکت های مختلف عنوان شدند. به طور کلی برای همه شرکت ها می بایست، اصل فاکتور، دستور پزشک یا اپتومتریست و مدارک لازم برای تشخیص و درمان چشم خود را به بیمه گذار ارائه کنید.