تاریخ امروز:۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث 1401

Rate this post

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث 1401

طبق مصوبه اخیر بیمه مرکزی، طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث 1401 از تاریخ 15 آبان تا 13 آذر اجرا می شود. کسانی که مشمول جریمه دیرکرد شده اند اگر در بازه زمانی اعلام شده مراجعه کنند بدون پرداخت جریمه می توانند بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه خود را تمدید کنند. در ادامه به معرفی بیمه شخص ثالث، شرایط و تعهدات آن و طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث 1401 می پردازیم.

بیمه شخص ثالث 1401 بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث چیست

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری و ضروری برای صاحبان وسایل نقلیه موتوری است. شما به عنوان شخص دارنده وسیله نقلیه، هزینه ای را جهت بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه گذار پرداخت می کنید، در مقابل شرکت بیمه گذار متعهد می شود که در صورت بروز حادثه، خسارت های وارده به شخص ثالث را پرداخت کند. این هزینه ها تمام خسارت های وارد بر افرادی که در آن حادثه ضرر جانی و یا مالی دیده اند را در بر می گیرد. منظور از شخص ثالث در این بیمه افرادی به جز راننده مقصر است که در حادثه ضرر جانی و یا مالی می بینند.

بیمه شخص ثالث برای راننده مقصر

در مورد اینکه آیا بیمه شخص ثالث ضرر های جانی و مالی وارد بر راننده مقصر را جبران می کند یا خیر باید گفت: اگر تقصیر راننده در بروز حادثه اثبات شود دیگر به عنوان شخص ثالث محسوب نمی شود. اگر طی این حادثه آسیب دیده باشد نمی تواند از بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت های وارده بر خود استفاده کند. جبران ضرر های جانی راننده مقصر، به عهده بیمه حوادث راننده است. بیمه حوادث به همراه بیمه شخص ثالث ارائه می شود و نیاز به خریداری جداگانه آن و پرداخت هزینه ندارد. در ضمن این بیمه فقط ضرر های جانی را پوشش می دهد و در صورت داشتن شرایط زیر به راننده تعلق می گیرد.

1)     دارای گواهی نامه باشد

2)     طی حادثه دچار نقص عضو شده باشد و یا اینکه فوت کرده باشد

3)     جز استثنائات نیز نباید باشد

تعهدات بیمه شخص ثالثبیمه شخص ثالث 1401 تعهدات بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث 1401

بیمه شخص ثالث با توجه به نوع وسیله نقلیه و شرکت ارائه دهنده بیمه متفاوت است. میزان بیمه شخص ثالث 1401، برای خودروها از 2344000 تا 3652000 تومان و برای وسایل نقلیه موتوری نیز از 580000 تا 840000 تومان متغیر است. به طوری کلی بیمه شخص ثالث 1401 نسبت به گذشته 21 درصد افزایش یافته است. البته با توجه به اینکه شما راننده حادثه ساز و یا محتاطی باشید نرخ بیمه برای شما متغیر است. برای مثال به ازای نمرات منفی رانندگان 30 درصد نرخ بیمه افزایش می یابد و راننده هایی که تصادفات خسارت آور نداشته باشند می توانند تا 70 درصد تخفیف دریافت کنند.

نحوه پرداخت دیه بیمه شخص ثالث

طبق قانون اگر تصادفی منجر به نقص عضو، جراحت و یا مرگ شخصی شود، راننده مقصر باید مبلغی را به عنوان دیه به شخص آسیب دیده بپردازد. مبلغ دیه توسط دادگاه مشخص می شود اما در ماه های حرام این مبلغ به میزان یک سوم کل مبلغ دیه افزایش پیدا می کند. این مبلغ در سال 1401 حدود 600 میلیون است که البته برای ماه های حرام 800 میلیون می شود. در صورتی که راننده مقصر دارای بیمه شخص ثالث باشد، دیه توسط شرکت بیمه پرداخت می شود. سقف پرداخت هزینه های خسارت های جانی در همه شرکت های بیمه یکسان است. شما هنگام خرید بیمه نامه می توانید سقف تعهدات پوشش بیمه را انتخاب کنید؛ حداقل این تعهدات 2.5 درصد و حداکثر آن 50 درصد دیه کامل شخص در ماه های حرام است. این مبلغ در سال 1401، از 20 میلیون تا 400 میلیون تومان است.

بیمه شخص ثالث 1401 مزایای داشتن بیمه شخص ثالث

مزایای  بیمه شخص ثالث

درصورتی که وسیله نقلیه شما دارای بیمه شخص ثالث باشد و تصادفی رخ دهد که مقصر باشید، همه ضرر هایی که به ماشین شخص مقابل و یا راننده و سرنشینان آن وارد می شود را بیمه شخص ثالث پرداخت می کند. در این صورت شما نگرانی در مورد جبران خسارت های وارده به شخص مقابل را نخواهید داشت. در صورت بروز خسارت های جزئی، خسارت توسط بیمه گذار برآورد و جبران می شود. در صورت بروز حوادث جدی که منجر به جراحت ها و یا حتی مرگ شود، میزان خسارت طبق نظر دادگاه تعیین می شود و شرکت بیمه گذار  ملزم به پرداخت آن خواهد بود. اما در صورتی که بیمه شخص ثالث نداشته باشید و در تصادف مقصر باشید باید تمامی هزینه ها را خودتان متحمل شوید.

همان طور که اشاره شد بیمه شخص ثالث برای دارندگان وسایل نقلیه اجباری است و نداشتن آن جزو جرایم ستاره دار محسوب می شود. وسیله ای که بیمه شخص ثالث نداشته باشد مجاز به تردد نیست و پلیس راهنمایی رانندگی می تواند وسیله نقلیه بدون بیمه شخص ثالث را توقیف کرده و طبق قانون با آن برخورد کند. برای ترخیص خودرو و یا هنگام تمدید بیمه نیز باید برای دیر کرد، جریمه پرداخت کنید. راننده مقصر در تصادفی که منجر به خسارات جانی از جمله فوت شود، اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشد، جرم سنگین تری خواهد داشت و به زندان منتقل خواهد شد.

بیمه شخص ثالث 1401 توقیف خودرو به علت نداشتن بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

همان طور که گفته شد تمامی وسایل نقلیه حتی وسایلی که مالکان از آن ها استفاده نمی کنند نیز باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. بنابراین اگر مهلت استفاده از بیمه شخص ثالث شما به پایان رسیده است باید سریعا اقدام به تمدید آن کنید. اگر وقفه ای در این بین ایجاد شود مشمول جریمه دیر کرد می شوید. و برای این جریمه فرقی نمی کند که شما بعد از اتمام مدت بیمه از وسیله نقلیه خود استفاده کرده باشید یا خیر. این جریمه نیز به صورت روزشمار محاسبه می شود.

اما در صورتی که وسیله نقلیه شما در پارکینگ پلیس باشد و بیمه آن تمام شود، موقع تمدید بیمه با ارائه مدارک پارکینگ می توانید جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را پرداخت نکنید. همچنین اگر وسیله نقلیه شما به سرقت رفته باشد با ارائه گواهی کلانتری به شرکت بیمه گذار، جریمه دیرکرد مدت زمانی که در سرقت بوده است بخشیده می شود.

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

اگر تا یک سال تمدید بیمه شخص ثالث انجام نشود جریمه آن به صورت روز شمار محاسبه می شود. اگر زمان دیرکرد از یک سال بیشتر شود، مبلغی به صورت ثابت برای جریمه در نظر گرفته می شود. جریمه روزشمار به این صورت محاسبه می شود که مبلغ بیمه شخص ثالث بدون در نظر گرفتن تخفیف بر 365 تقسیم می شود و در تعداد روزهای دیرکرد ضرب می شود. عوامل دیگری نیز از جمله نوع خودرو، ظرفیت بار ماشین، تعداد سیلندر در میزان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث اهمیت دارد. همان طور که قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت های بیمه کننده متفاوت است، هزینه دیرکرد نیز تفاوت دارد. جریمه دیرکرد با توجه به نوع وسیله نقلیه و شرکت بیمه گذار مبلغی بین 7000 تا 19000 تومان به صورت روزانه است. این مبلغ در بازه زمانی طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث 1401 به طور صد در صد بخشیده خواهد شد.

بیمه شخص ثالث 1401 نحوه محاسبه جریمه بیمه شخص ثالث

طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث

بیمه مرکزی هر سال، در شرایط خاصی طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را تصویب می کند. اگر شما جریمه داشته باشید و در بازه زمانی مشخص شده در این طرح اقدام به خرید بیمه نامه با اعتبار یک ساله کنید، کلیه جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث شما بخشیده خواهد.

برای سال 1401 نیز از تاریخ 15 آبان تا 13 آذر طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث 1401 اجرا می شود. کلیه شرکت های بیمه گذار موظف هستند که تمامی وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت، خودرو، تاکسی، کامیون و اتوبوس را که در تاریخ مذکور مراجعه کنند، بدون احتساب جرایم دیرکرد بیمه کنند. بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث 1401 پیش از این نیز در 22 مرداد تا 11 شهریور ماه به مناسبت هفته دولت اجرا شده بود. این یک فرصت عالی برای کسانی است که مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث شده اند تا بتواند بیمه نامه وسیله نقلیه خود را تمدید کنند.

اشتراک‌گذاری