تاریخ امروز:۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
نگهداری از سگ

نگهداری از سگ و نکات مربوط به آن

Rate this post

برخلاف تصور همگان نگهداری از سگ اصلا ساده نیست!

اگر قصد دارید سگ بخرید یا سرپرستی آنها را به عهده بگیرید حتما تا آخر این مقاله با بیمه سل همراه باشید.

به طور کلی دو نوع سگ وجود دارد: نوع بومی و نژاد خاص. اصولا افراد بسته به سلیقه خود از سگ هایی نگهداری می کنند که جزو دسته های نژاد دار باشند. باید گفت سگ های بومی هم می توانند به خوبی سگ های با نژاد خاص با ما زندگی کنند و به همان اندازه باهوش باشند فقط کافیست مثل هر نوع سگ دیگری با علاقه برای آنها وقت گذاشت.

ذات سگ وفادار است و به سادگی  با محبت دلبسته می شود، سگ هیچوقت رفتار و بوی شما را از یاد نمی برد پس برای نگهداری از سگ در اولین قدم باید بدانیم هر رفتار ما در ذهن او ثبت می شود و این دلبستگی قطعا به مرور زمان دو طرفه خواهد شد.

بسیاری از افراد بوده اند که پس از نگهداری کوتاه مدتی از یک سگ آنچنان به آن دلبسته شده اند که پس از جدایی به علت عدم توانایی نگهداری از حیوان خانگی افسردگی گرفته اند. همچنین افرادی بوده اند که برای رفع احساس تنهایی، راه به سرپرستی گرفتن سگ را در پیش گرفته اند و واقعا تاثیر مثبتی در زندگی آنها داشته است. اما همانطور که می دانید عمر سگ ها کوتاه تر از انسان هاست و پس از فوت سگ، افراد واقعا دچار حالت افسردگی شده اند. البته این اتفاق هم بلعکس رخ داده که سگهای زیادی به خاطر شدت غم از دست دادن صاحبان خود گوشه گیر شدند و وفاداری آنها زبان زد عموم شده است.

نگهداری از سگ

چندین داستان معروف وابستگی سگ و انسان

 

  1. سگی به نام کاپیتان

وقتی مانوئل گازمن در سال 2006 در گذشت، سگ او به مدت یک هفته ناپدید شد. بعد از یک هفته سگ را در کنار قبر او یافتند. تلاش اطرافیان برای جدا کردن سگ از قبر حتی تا ماه ها بعد از فوت مانوئل بی اثر بود؛ چرا که او در هر حال شبها کنار قبر می خوابید. تا به الان کاپیتان همیشه اطراف قبر است و شبها همانجا می خوابد.

  1. شیواجی و سگ وفادار

در قرن هفدهم در هند جنگجوی شجاعی به نام شیواجی وجود داشت، که پس از جنگهای بسیار پادشاه امپراطوری مراتا شد. پس پس از مرگ او به هنگام برگزاری مراسم سنتی سوزاندن جسد، سگ او که همواره در سختی ها کنارش بود از شدت غصه طاقت نیاورد و به آتش پرید. شیواجی و سگش باهم سوختند. پس از مراسم برای شیواجی و سگ وفادارش یابود زیبایی ساخته شد.

  1. هاچیکو وفادار

شابرو اوئنو، استاد دانشگاه بود و سگی به نام هاچیکو داشت. سگ او عادت داشت هر روز در سکوی قطار به استقبال صاحبش برود.

متاسفانه یک روز اوئنو در محل کارش فوت کرد و به خانه بازنگشت. با مرگ او، هاچیکو در ایستگاه قطار منتظر ماند. سگ مهربان به مدت 9 سال و 9 ماه و 15 هر روز راس ساعت همیشگی منتظر صاحبش ماند. مردم که از این موضوع اطلاع پیدا کردند، به او غذا می دادند و داستان را برای هم تعریف می کردند. همچنین مجسمه هاچیکو به عنوان نماد وفاداری در سال 1934 ساخته شد.

  1. سگی به نام بابی

جان گری افسر پلیسی که پس از مرگش هیچکس نتوانست سگش را از کنار او دور کند. بابی سالها در کنار قبر جان گری ماند و او را فراموش نکرد تا جایی که تمام افراد آن شهر بابی را می شناختند. سرانجام بابی بعد از 14 سال می میرد و مردم این سگ وفادار  را در کنار صاحبش به خاک می سپارند. وفاداری این سگ برای همگان درس مهمی بوده و هست.

نگهداری از سگ

توان مالی برای پرداخت هزینه های نگهداری از حیوان خانگی

دومین اصل برای نگهداری از سگ که باید به آن توجه کرد این است که، آیا ما توان مالی برای پرداخت هزینه های نگهداری از حیوان خانگی را داریم یا خیر؟

حداقل هزینه ماهانه برای حیوان خانگی از 2 میلیون تومان شروع می شود و در واقع شما همانند یک کودک باید با حیوان خانگی خود رفتار کنید.

هزینه های نگهداری از حیوان خانگی شامل: واکسن، درمان بیماری های عفونی و داخلی، هزینه های داروهای تقویتی، غذاهای سگ، چکاپ های ماهانه توسط دامپزشک که بسیار بالاست. اگر شما دغدغه پرداخت هزینه های نگهداری از سگ خود را دارید ما پیشنهاد می کنیم از بیمه حیوانات خانگی استفاده کنید، این بیمه بسیاری از هزینه های درمانی و مراقبتی حیوان خانگی شما را تقبل می کند نکته مهم و مثبت این بیمه این است که، حق بیمه آن بسیار پایین است.

ما در مقاله از بیمه درمان حیوانات خانگی خود غافل نشوید به طور جامع درباره این بیمه توضیحاتی را برای شما آورده ایم که پیشنهاد میکنیم آن را مطالعه فرمائید.

علاوه بر غذای سگ، داروهای تقویتی، تزریق به موقع واکسن، چک آپ ماهانه، مراقبت های بهداشتی و موارد دیگری که حتما باید رعایت شوند، باید هزینه های روتین سگ مثل: هزینه های جانبی از جمله دشک خواب، سرویس، لباس و … را نیز در نظر گرفت.

البته عوامل زیادی در حق بیمه حیوانات خانگی موثر هستند، از جمله آنها سن سگ، سقف پوشش های بیمه و موارد مهم دیگری است که در مقاله‌ی بیمه حیوانات خانگی بیمه سل می توانید مطالعه کنید. هم چنین برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

 

صرف زمان و حوصله

سومین اصل که برای نگهداری از سگ باید رعایت شود صرف زمان و حوصله است.

حیوانات ذاتا با طبیعت سازگارند. وقتی ما آنها را در خانه نگهداری می کنیم طبع آنها را عوض می کنیم. پس علاوه بر تربیت برای تغییر مدل زندگی آنها باید روزانه حتما حداقل برای یکبار با آنها به طبیعت برویم و اجازه دهیم این حیوانات مهربان تنفس کنند و از طبیعت و محیط اطراف لذت ببرند. البته اینکار باعث می شود سگ شما کم تر ناسازگاری کند و خوش اخلاق تر نیز باشد.

آشنایی با کسانی که سگ دارند گامی مهم برای نگهداری از سگ است. اگر شما با افرادی در ارتباط باشید که حیوان خانگی دارند، می توانید زمان گردش سگ های خود را باهم تنظیم کنید تا حیوانتان از  هم پایی با هم جنس خود لذت ببرد.

نگهداری از سگ

واگذاری حیوان خانگی به غیر

چهارمین اصل که باید به آن توجه داشت: واگذاری حیوان خانگی به غیر است!

در بعضی از موارد همانند مهاجرت، بیماری فرد و مسائل حیاتی واگذاری سگ به غیر از روی اجبار است اما اگر شما سگ می خرید که درصورت عدم توانایی در نگهداری، آن را به فرد دیگری واگذار کنید بی رحمانه ترین تصمیم را گرفته اید.

از دلایل مهمی که پیشنهاد نمی شود سگ را واگذار کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. این جدایی ناگهانی موجب آسیب روانی به سگ می شود.
  2. فرد جدید ممکن است قصد خوبی از سرپرستی سگ نداشته باشد و یا آن را مجدد به فرد دیگری واگذار کند.
  3. عادت کردن دوباره سگ به صاحب جدید و محل زندگی جدید زمان‌بر و سخت است.

حتما دقت کنید اگر در شرایط خاص مجبور به واگذاری حیوان خود شدید حتما از صاحب جدیدش تعهد بگیرید که در رسیدگی به آن کوتاهی نکند.

همچنین حداقل تا یکسال از او بخواهید برای شما ویدیو و عکس بفرستد و تاریخ های مراجعه به دامپزشکی به همراه مهر دکتر را برای شما ارسال کند و حتما برای سگ خود بیمه نامه حیوانات خانگی تهیه کند. شاید موقع سرپرستی مدارکی را ارائه کند که توانایی پرداخت هزینه های نگهداری از حیوان خانگی را دارد اما آینده غیر قایل پیش بینی است و نمی توان صد در صد چیزی را تضمین کرد.

نگهداری از سگ

با رعایت موارد بالا برای واگذاری سگ خود، شما میتوانید تشخیص دهید چه کسی واقعا صلاحیت نگهداری از سگ شما را دارد و با بیمه حیوانات خانگی از شرایط جدید آن آسوده خاطر باشید.

موارد تربیتی سگ بسیار پر اهمیت است.

شما می توانید فایل های نگهداری از حیوانات خانگی را در اینترنت مشاهده کنید، برای آنها مربی خصوصی بگیرید و حتی از طریق خواندن کتاب های چگونگی تربیت سگ، برای نگهداری هر چه بهتر آنها تلاش کنید.

پس حتما قبل از خرید، مطمئن شوید که شما هم از نظر مالی هم از نظر صرف زمان برای نگهداری از حیوانات خانگی مشکلی ندارید. مسئولیت پذیری جزو رکن های اساسی تربیت سگ است. توصیه میشود قبل از اقدام به سرپرستی حیوان خانگی حتما با افرادی که تجربه نگهداری از حیوانات خانگی را دارند صحبت کنید.

خلاصه و کلیات اصول مراقبتی سگ شامل موارد زیر می شود:

  • شانه کردن هر سه روز یکبار موهای سگ
  • حمام کردن دوماه یکبار سگ
  • مسواک زدن هر روز یا دو روز یکبار
  • عقیم کردن سگ
  • توجه به تغذیه مناسب سگ برای جلوگیری از بیماری های عفونی و داخلی
  • کوتاهی مو سگ
  • مصرف داروهای به موقع مثل ضد انگل

کلام آخر

در آخر باید گفت اگر پس از مطالعه این مقاله باز هم علاقه دارید که حیوان خانگی به سرپرستی بگیرید به شما تبریک می گوییم و امیدواریم که اوقات خوشی را با حیوان خود سپری کنید. در ضمن برای خرید و مشاوره رایگان بیمه حیوانات خانگی کافیست روی لینک زیر کلیک کنید و از طریق اینستاگرام بیمه سل سوال های خود را در تمام زمینه های نگهداری حیوانات خانگی بپرسید.

 

بیمه سل همواره برای ارائه خدمات آنلاین بیمه ای در کنار شماست.