تاریخ امروز:۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
بیمه بدنه ماشین سنگین

آشنایی با تمام جزئیات بیمه بدنه ماشین سنگین

1/5 - (1 امتیاز)

بیمه های خودرویی به بیمه هایی گفته می شوند که برای انواع خودروها اختصاص داده می شوند. کاربری خودروها با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از انواع کاربری های خودروها، ماشین های سنگین هستند که به عنوان ماشین های باربری هم شناخته می شوند. یکی از انواع بیمه هایی که می توان برای ماشین سنگین خریداری کرد، بیمه بدنه ماشین سنگین می باشد.

بیمه بدنه ماشین‌های سنگین یکی از انواع بیمه‌هایی است که برای پوشش خسارت‌های احتمالی وارد شده به این دسته از وسایل نقلیه طراحی شده است.

ماشین‌آلات سنگین مانند کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌ها و تریلی‌ها به دلیل اندازه بزرگ و وزن زیادشان در معرض خطرات و آسیب‌دیدگی‌های بیشتری نسبت به خودروهای شخصی قرار دارند. برخوردهای احتمالی، تصادفات، آتش‌سوزی و سایر حوادث غیرمترقبه می‌تواند باعث وارد شدن خسارات سنگین مالی به این دستگاه‌ها شود.

از این رو، شرکت‌های بیمه برای پوشش ریسک فعالیت ماشین‌آلات سنگین، انواعی از بیمه‌نامه‌های اختصاصی را عرضه کرده‌اند تا خاطر مالکان یا رانندگان این وسایل نقلیه را از بابت جبران خسارت‌های احتمالی آسوده نمایند.

بیمه بدنه ماشین سنگین در برگیرنده پوشش‌هایی برای جبران زیان ناشی از برخورد، واژگونی، آتش‌سوزی، سرقت و سایر حوادثی است که منجر به آسیب‌دیدگی بدنه این ماشین‌آلات می‌شود.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه خودرو یکی از رایج‌ترین انواع بیمه‌نامه‌های خودرویی در ایران است که با هدف حمایت از مالکان خودرو در برابر خسارات احتمالی به بدنه خودرو طراحی شده است.بر اساس این بیمه‌نامه، هزینه‌های ناشی از تعمیر یا جایگزینی قطعات آسیب‌دیده بدنه در اثر تصادفات، حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، آتش‌سوزی و سایر خسارات مشمول بیمه، توسط شرکت بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

میزان پوشش بیمه‌ای و سقف تعهدات شرکت بیمه‌گر در قبال خسارت‌های وارده، بسته به نوع بیمه‌نامه و مبلغ حق بیمه‌ای که بیمه‌گذار پرداخت کرده‌است، متفاوت خواهد بود. با این حال، اکثر بیمه‌گران معتبر، پوشش‌های جامعی را در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌دهند.

اما به طور کلی مفهوم بیمه بدنه این است که افراد دارای بیمه بدنه می توانند خسارت هایی که بر روی بدنه ماشین آن ها وارد شده است را از شرکت بیمه گر دریافت کنند. برای آشنایی کامل با بیمه بدنه خودرو مقاله بیمه بدنه خودرو چیست و چگونه می‌توان آن را تهیه کرد؟ را مطالعه فرمایید.

بیمه بدنه خودرو اجباری است؟

یکی از سوالاتی که برای افراد متقاضی خرید بیمه بدنه خودرو پیش می آید این است که آیا این نوع بیمه نامه اجباری است؟ به طور کلی بیمه هایی که برای خودرو خریداری می شوند به دو دسته بیمه های اجباری و بیمه های اختیاری تقسیم بندی می شوند.

بیمه های اجباری از جمله بیمه هایی هستند که طبق قانون می بایست برای هر خودرو خریداری شوند. بیمه شخص ثالث از جمله بیمه های اجباری است که در کشور ایران وجود دارند. در صورتی که اشخاص بعد از خرید خودرو، اقدام به خرید بیمه شخص ثالث نکنند، عواقب بسیار بدی برای آن ها به وجود می آید.

بیمه‌های اختیاری خودرو از جمله بیمه‌هایی هستند که خرید آن‌ها الزامی نبوده و صرفاً بر اساس نیاز و صلاحدید مالک خریداری می‌شوند. یکی از متداول‌ترین انواع بیمه‌های اختیاری خودرو، بیمه بدنه است.

بیمه بدنه به موجب پوشش‌هایی که ارائه می‌دهد، هزینه تعمیر یا جایگزینی قطعات آسیب‌دیده بدنه خودرو در اثر حوادثی نظیر تصادف، واژگونی، آتش‌سوزی، سرقت و غیره را تقبل می‌کند. بنابراین می‌توان گفت بیمه بدنه نقش بسزایی در محافظت از دارایی ارزشمندی همچون خودرو داشته و خرید آن برای اغلب مالکان خودرو توصیه می‌شود. البته تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص بر عهده خود افراد است.

آشنایی با بیمه بدنه ماشین سنگین

ماشین های سنگین از جمله ماشین هایی هستند که اقدام به جا به جا کردن کالاهای سنگین می کنند. ماشین های سنگین بسته به نوع کاربری که دارند به گروه های خاصی تقسیم بندی می شوند. از جمله انواع ماشین های سنگین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ﮐﺎﻣﯿﻮن
  • ﮐﺎﻣﯿﻮن اﺗﺎق دار
  • ﮐﺎﻣﯿﻮن ﻟﺒﻪ دار
  • ﮐﺎﻣﯿﻮن ﺗﯿﻐﻪ دار
  • ﮐﻔﯽ ﮐﺎﻣﯿﻮن
  • ﮐﺎﻣﯿﻮن ﺳﻘﻒ دار
  • ﮐﺎﻣﯿﻮن ﯾﺨﭽﺎل دار
  • ﮐﺎﻣﯿﻮن ﺗﺎﻧﮑﺮ
  • ﮐﺎﻣﯿﻮن ﺑﻮﻧﮑﺮ
  • ﮐﺎﻣﯿﻮن ﻣﺨﻠﻮط ﮐﻦ
  • ﮐﺎﻣﯿﻮن ﮐﻤﭙﺮﺳﯽ

ماشین های سنگین با توجه به کاربری خاصی که دارند، در معرض تصادفات بسیار زیادی قرار دارند. به همین خاطر لازم است که افراد برای کاهش خسارت های وارد شده و جبران هزینه های مربوط به آن، اقدام به خرید بیمه نامه شخص ثالث و خرید بیمه بدنه کنند. بیمه شخص ثالث ماشین سنگین کاملا اجباری است؛ اما خرید بیمه بدنه ماشین سنگین اختیاری نیست و افراد می توانند بسته به نیاز خودشان این بیمه نامه را خریداری کنند.

بیمه بدنه ماشین‌آلات سنگین از لحاظ کارکردی شباهت زیادی به بیمه بدنه خودروهای سواری دارد، با این تفاوت که هزینه‌های آن به دلیل حجم، اندازه و ارزش بالای این دستگاه‌ها، معمولاً بسیار بیشتر است.

اگرچه خرید بیمه بدنه برای ماشین‌آلات سنگین مانند کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی‌بوس، ممکن است به دلیل هزینه‌های سنگین‌تر آن چندان مقرون‌به‌صرفه به نظر نرسد، اما این نوع بیمه‌نامه می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از بروز فشار مالی سنگین بر مالکان این ماشین‌آلات در صورت وقوع حادثه‌ای که منجر به وارد آمدن خسارت‌های گزاف به بدنه آن‌ها شود، ایفا کند.

بنابراین، گرچه خرید بیمه بدنه برای ماشین‌آلات سنگین اجباری نیست، اما به مالکان آن توصیه می‌شود در صورت امکان، هزینه اضافی این بیمه‌نامه را متقبل شوند تا در برابر خطرات احتمالی، حفاظت بیشتری داشته باشند.

تفاوت بیمه شخص ثالث با بیمه بدنه چیست؟

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه دو نوع از بیمه هایی هستند که می توانند برای خودروهای مختلف خریداری شوند؛ اما این دو بیمه تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • بیمه بدنه ماشین سنگین، فقط خسارت های وارد شده بر روی ماشین را پرداخت می کند و اقدام به پرداخت هزینه های جانی ناشی از تصادفات نخواهد کرد. این در صورتی است که بیمه شخص ثالث اقدام به پرداخت هزینه های جانی (دیه و یا هزینه های درمان) شخص آسیب دیده خواهد کرد.
  • دومین تفاوتی که برای بیمه بدنه ماشین سنگین و بیمه شخص ثالث ماشین سنگین وجود دارد این است که بیمه بدنه ماشین سنگین کاملا اختیاری است؛ اما خرید بیمه شخص ثالث برای افراد الزامی و اجباری است.
  • بیمه شخص ثالث نرخ مشخص و معینی دارد؛ البته عواملی هم بر روی قیمت بیمه شخص ثالث تاثیرگذار می باشند؛ اما بیمه بدنه ماشین سنگین دارای قیمت متنوع تری است.
  • تنوع شرکت هایی که اقدام به ارائه بیمه شخص ثالث برای ماشین سنگین می کنند، معمولا بیشتر از تنوع شرکت هایی است که اقدام به ارائه بیمه بدنه برای ماشین های سنگین می کنند.

تفاوت بیمه شخص ثالث با بیمه بدنه

کدام شرکت ها اقدام به ارائه خدمات بیمه بدنه ماشین سنگین می کنند؟

یکی از سوالاتی که برای افراد متقاضی بیمه بدنه ماشین سنگین پیش می آید این است که کدام شرکت های بیمه گر، اقدام به ارائه خدمات بیمه بدنه ماشین سنگین می کنند؟ هر ساله به شمار شرکت های بیمه گری که اقدام به ارائه خدمات بیمه بدنه ماشین های سنگین می کنند، اضافه می شود و به طور کامل نمی توان گفت که کدام شرکت ها اقدام به ارائه خدمات بیمه بدنه ماشین سنگین می کنند.

بیمه ایران از جمله شرکت های بیمه ای است که در حال حاضر، خدمات مربوط به بیمه بدنه ماشین سنگین را به متقاضیان ارائه می کند. افراد متقاضی این نوع بیمه نامه می توانند بسته به شرایط خودشان، هر یک از شرکت های بیمه بدنه ماشین را انتخاب کنند و اقدام به خرید بیمه نامه از آن شرکت نمایند.

چرا باید برای ماشین سنگین خود بیمه بدنه خریداری کنم؟

خرید بیمه بدنه ماشین سنگین مزایای بسیار زیادی دارد که باعث می شود بسیاری از افراد علاقه مند به خرید بیمه بدنه برای خودرو خودشان باشند. از جمله مزایای بیمه بدنه خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیمه بدنه ماشین سنگین می تواند بسیاری از خسارت هایی که به ماشین های سنگین وارد می شود را تحت پوشش قرار دهد و هزینه های صاحب ماشین را برای تعمیر ماشین سنگین بسیار پایین بیاورد.
  • در صورتی که ماشین سنگین به سرقت برود، شرکت بیمه گر بیمه بدنه ماشین سنگین می بایست که هزینه و خسارت های مربوط به سرقت رفتن ماشین سنگین را به صاحب ماشین پرداخت کند. بسیاری از شرکت های بیمه گر تا ۸۰ درصد از کل هزینه ماشین به سرقت رفته را پرداخت می کنند.
  • با توجه به افزایش هزینه های مربوط به تعمیرات ماشین های سنگین، بهترین روش برای کاهش هزینه های احتمالی این است که افراد اقدام به خرید بیمه بدنه ماشین سنگین کنند تا شرکت بیمه بسیاری از هزینه های مربوط به تعمیرات را تحت پوشش خود قرار دهد.

انواع پوشش های بیمه بدنه ماشین سنگین

انواع پوشش های بیمه بدنه ماشین سنگین

در صورتی که قصد خرید بیمه بدنه ماشین سنگین را داشته باشید، حتما می خواهید بدانید که چه مواردی تحت پوشش بیمه بدنه ماشین سنگین قرار می گیرند. پوشش های بیمه بدنه ماشین سنگین به دو دسته پوشش های اصلی و پوشش های فرعی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

پوشش های اصلی بیمه بدنه ماشین های سنگین

پوشش های اصلی بیمه بدنه ماشین های سنگین، جزء پوشش هایی است که پس از خرید بیمه بدنه ماشین های سنگین قابل پرداخت می باشد. برای دریافت این پوشش ها، نیازی به پرداخت هزینه اضافی نیست. از جمله پوشش های اصلی بیمه بدنه ماشین های سنگین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پرداخت خسارت های ناشی از هر گونه تصادف با خودروی دیگر، با جسم متحرک و یا جسم ثابت
  • پرداخت خسارت های ناشی از سقوط، آتش‌سوزی، صاعقه، واژگونی و انفجار
  • پرداخت خسارت هایی که در حین انتقال خودرو و یا نجات خودرو آسیب دیده به خودرو وارد می شوند.
  • پرداخت خسارت های ناشی از سرقت خودرو شامل سرقت خودرو، آسیب های وارد شده به قطعات اصلی خودرو و یا وسایل مختلف ماشین (بسته به شرایط بیمه نامه)
  • در صورتی رخ دادن خطرات اصلی، شرکت بیمه گر موظف به پرداخت حداکثر ۵۰ درصد از خسارت های باطری و لاستیک های خودرو هم می باشد.

پوشش های فرعی بیمه بدنه ماشین های سنگین

پوشش های فرعی بیمه بدنه ماشین های سنگین از جمله پوشش هایی هستند که بر روی بیمه نامه توسط فرد متقاضی انتخاب می شوند. پوشش های فرعی بیمه بدنه ماشین های سنگین باید بر اساس نیاز افراد انتخاب شوند و هزینه های مربوط به آن ها نیز به صورت جداگانه پرداخت شوند. بدیهی است که هر چه پوشش های فرعی بیشتری انتخاب شوند، هزینه نهایی بیمه بدنه ماشین های سنگین نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از جمله پوشش های فرعی بیمه بدنه ماشین سنگین که توسط فرد متقاضی قابل انتخاب می باشند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پوشش ایاب و ذهاب
  • پوشش شکستن شیشه های ماشین
  • پوشش بلایای طبیعی
  • پوشش رنگ، مواد شیمیایی و اسیدپاشی
  • پوشش هزینه های مربوط به خودروهای بارکش و اتوکار

قیمت بیمه بدنه ماشین سنگین و عوامل موثر بر آن

اگر قصد خرید بیمه بدنه ماشین سنگین را داشته باشید، حتما می خواهید که بدانید بیمه بدنه ماشین دارای چه قیمتی است؟ قیمت بیمه بدنه ماشین به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد و مانند بیمه شخص ثالث ماشین سنگین ثابت نیست.

هر یک از شرکت های بیمه ای که اقدام به ارائه بیمه بدنه ماشین سنگین می کنند، با توجه به بازار رقابتی، قیمت های متفاوتی را برای بیمه بدنه ماشین سنگین ارائه می کنند؛ چرا که هزینه پایه بیمه بدنه ماشین ها قابل تغییر است و شرکت های بیمه گر می توانند با اعمال تخفیف های مختلفی مشتریان زیادی را برای خرید بیمه بدنه ماشین سنگین از شرکت خودشان جذب کنند. از جمله عواملی که بر روی قیمت بیمه بدنه ماشین سنگین تاثیرگذار می باشند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوع شرکت بیمه گر

یکی از عواملی که می تواند بر روی قیمت نهایی بیمه بدنه ماشین سنگین تاثیرگذار باشد، نوع شرکت بیمه گر می باشد. با توجه به رقابتی که در بین بازار فروش بیمه های بدنه وجود دارد، هر یک از شرکت های بیمه گر اقدام به ارائه قیمت های متفاوتی برای خرید بیمه بدنه ماشین های سنگین می کنند.

  • تخفیفات ارائه شده برای خرید بیمه بدنه ماشین های سنگین

بسیاری از شرکت های بیمه گر با توجه به سیاست جذب مشتری های خودشان، اقدام به ارائه تخفیفات مختلفی برای خرید بیمه بدنه ماشین های سنگین می کنند. افراد می توانند با مقایسه طرح های تخفیفی بیمه های بدنه ماشین های مختلف، بیمه نامه بدنه را با ارزان ترین قیمت خریداری کنند.

از طرفی در صورتی که فرد بیمه شده در طی سال های مختلف تصادف و یا حادثه خاصی نداشته باشد، می تواند از شرکت بیمه گر تخفیف دریافت کند.

  • پوشش های اضافی (فرعی) متقاضی فرد

هر یک از پوشش های اضافی یا همان فرعی که برای متقاضی اعمال می شوند، دارای هزینه خاصی هستند. به همین خاطر اگر پوشش های اضافی انتخاب شده توسط فرد متقاضی زیاد باشند، قیمت بیمه بدنه ماشین سنگین نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  • ویژگی های خودرو

نرخ بیمه پایه بیمه بدنه خودروها بر اساس ویژگی های خودرو متغیر است. منظور از ویژگی های خودروها نوع خودرو، کاربری خودرو، ویژگی های خودرو مانند سال ساخت، امکانات آن و مدل خودرو و … می باشد.

تاثیر ظرفیت بارگیری ماشین های سنگین بر قیمت تمام شده بیمه بدنه

تاثیر ظرفیت بارگیری ماشین های سنگین بر قیمت تمام شده بیمه بدنه

یکی از مهم ترین مواردی که اشخاص برای خرید بیمه بدنه ماشین سنگین باید به آن توجه داشته باشند این است که قیمت بیمه بدنه ماشین های سنگین به ظرفیت بارگیری ماشین های سنگین هم بستگی دارد. بدیهی است که با توجه به احتمال خرابی بیشتر ماشین های سنگینی که ظرفیت بارگیری بیشتری دارند، قیمت بیمه ماشین های سنگین با ظرفیت بارگیری بیشتر، بیشتر از دیگر ماشین های سنگین خواهد بود.

به طور کلی ظرفیت بارگیری های ماشین های سنگین در قانون بیمه به صورت زیر تقسیم بندی می شوند. قیمت بیمه بدنه ماشین های سنگینی که دارای ظرفیت بارگیری کمتر از ۱ تن می باشند، بسیار کمتر از قیمت بیمه بدنه ماشین های دیگر می باشد و در مقابل آن، قیمت بیمه بدنه ماشین های سنگین که دارای ظرفیت بارگیری بیشتر از ۲۰ تن می باشند، بسیار بیشتر از بیمه بدنه ماشین های دیگر است.

  • ماشین های سنگین دارای ظرفیت بارگیری کمتر از ۱ تن
  • ماشین های سنگین دارای ظرفیت بارگیری بیشتر از ۱ تن و کمتر از ۳ تن
  • ماشین های سنگین دارای ظرفیت بارگیری بیشتر از ۳ تن و کمتر از ۵ تن
  • ماشین های سنگین دارای ظرفیت بارگیری بیشتر از ۵ تن و کمتر از ۱۰ تن
  • ماشین های سنگین دارای ظرفیت بارگیری بیشتر از ۱۰ تن و کمتر از ۲۰ تن
  • ماشین های سنگین دارای ظرفیت بارگیری بیشتر از ۲۰ تن

 

اشتراک‌گذاری