تاریخ امروز:۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث چیست؟

Rate this post

بیمه شخص ثالث در گروه بیمه های ضروری برای خودرو محسوب می شود که خرید آن برای هر خودرویی ضروری است. یکی از سوالاتی که برای افراد پس از خرید بیمه شخص ثالث پیش می آید این است که آیا امکان شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به فرد دیگر و یا مالک جدید خودرو وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به شرط در نظر گرفتن شرایط انتقال بیمه شخص ثالث، امکان انتقال بیمه شخص ثالث به یک فرد دیگر و یا خودروی دیگر وجود دارد.
با توجه به اهمیت شرایط انتقال بیمه شخص ثالث در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در رابطه با شرایط انتقال بیمه شخص ثالث و جزئیات مربوط به آن صحبت کنیم.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

انتقال بیمه شخص ثالث امکان پذیر است؟

بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه اجباری برای خودرو، باید برای هر نوع خودرو با هر کاربری خریداری شود. اگر راننده یک خودرو، به مدت یک سال از بیمه شخص ثالث استفاده نکند، یک تخفیف برای خرید مجدد بیمه شخص ثالث دریافت می کند. این تخفیف در شرایط خاصی قابل انتقال می باشد.
انتقال بیمه شخص ثالث، یکی از موضوعاتی است که می بایست پس از خرید و فروش ماشین به آن توجه داشته باشید. لازم به توضیح است که منظور از انتقال بیمه شخص ثالث خودرو، انتقال تخفیفات مربوط به آن بیمه شخص ثالث می باشد. ممکن است پس از خرید یک ماشین جدید، نیاز به انتقال بیمه شخص ثالث داشته باشید و این موضوع برای شما دغدغه ایجاد کند.
امکان انتقال بیمه شخص ثالث در شرایط خاصی که بر اساس قوانین تعیین شده اند، وجود دارد. لازم است که افراد قبل از انجام هر اقدامی جهت انتقال بیمه شخص ثالث، در رابطه با شرایط انتقال بیمه شخص ثالث اطلاعات کسب کنند و سپس اقدامات لازم را انجام دهند.

 

انواع انتقال برای بیمه شخص ثالث

انتقال بیمه شخص ثالث به غیر از اینکه دارای شرایط خاصی می باشد، دارای انواع مختلفی نیز هست. برای اینکه بخواهید، تخفیفات بیمه شخص ثالث را انتقال دهید، ابتدا باید بدانید که هدف شما برای انتقال بیمه شخص ثالث چیست؟ در ادامه به انواع انتقال بیمه شخص ثالث اشاره می کنیم؟

انتقال بیمه شخص ثالث به فرد دیگر

در این حالت تخفیفات بیمه شخص ثالث به یک فرد دیگر انتقال داده می شوند. این تخفیفات شامل تخفیفات سالانه می باشند که برای یک فرد تعیین شده اند.
⦁ انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو
اگر خودرو به فروش برود، در صورت نیاز و رعایت قوانین، می توان اقدام به انتقال بیمه شخص ثالث به مالک خودروی جدید کرد.

انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید

در صورتی که فرد یک خودروی جدید خریداری کند، می تواند تخفیفات بیمه شخص ثالث خود را با رعایت یک سری شروط به خودروی جدید خود منتقل کند.
شرایط عمومی برای انتقال دادن بیمه شخص ثالث
برای انتقال بیمه شخص ثالث خودرو ضروری است که افراد به شرایط انتقال بیمه شخص ثالث و امتیازات مربوط به آن توجه داشته باشند. یک سری شرایط جزء شرایط عمومی برای انتقال بیمه شخص ثالث محسوب می شوند که برای انتقال بیمه شخص ثالث به فرد دیگر، خودروی دیگر و یا مالک جدید باید رعایت شوند. شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به شرح زیر می باشند.

⦁ شرط اول برای انتقال بیمه شخص ثالث این است که کاربری هر دو خودروها برای انتقال یکسان باشند. به طور مثال، امکان انتقال بیمه شخص ثالث از یک خودروی سواری به یک خودروی باربری وجود ندارد.
⦁ شرط دوم برای انتقال بیمه شخص ثالث این است که خودرو به همراه تخفیفات بیمه شخص ثالث واگذار نشده باشد. در واقع، در صورتی که خودرو به یک شخص فروخته شود و مالک خودرو الحاقیه مربوط به تغییر بیمه گذار را صادر کند، تخفیفات مربوط به بیمه شخص ثالث به مالک جدید منتقل می گردد. در این حالت، مالک قدیمی خودرو، هیچ ادعایی در رابطه با اینکه تخفیفات خودرو را پس بگیرد، نباید داشته باشد.
⦁ قبل از اینکه مالکیت خودرو تغییر پیدا کند، امکان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث وجود ندارد. بنابراین، اگر هنوز مالکیت خودرو به نام شما می باشد، امکان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودروی دیگر برای شما وجود ندارد.
⦁ یکی از شرایط انتقال بیمه شخص ثالث این است که انتقال بیمه فقط به خریدار جدید و یا بستگان درجه اول، انجام گیرد. در غیر این صورت امکان انتقال بیمه شخص ثالث به فرد دیگری وجود ندارد.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به فرد دیگر

یکی از سوالاتی که برای افراد جهت انتقال بیمه شخص ثالث پیش می آید این است که آیا امکان انتقال بیمه شخص ثالث به فرد دیگر وجود دارد یا خیر؟ شرایط انتقال بیمه شخص ثالث باید در نظر گرفته شود تا بتوان اقدام به انتقال بیمه شخص ثالث از یک فرد به فرد دیگر کرد.
⦁ انتقال بیمه شخص ثالث فقط به بستگان درجه اول و یا مالک جدید خودرو، امکان پذیر می باشد. بنابراین، نمی توان اقدام به انتخاب بیمه شخص ثالث به فرد دیگری کرد.
نکته بسیار مهم: با توجه به قانون جدید و شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به فرد دیگر، امکان انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو وجود ندارد.
⦁ در صورتی که مالک خودرو نیاز به فروش ماشین خود دارد، می تواند تخفیفات بیمه شخص ثالث را به یکی از بستگان درجه یک خود انتقال دهد. همسر، فرزند، پدر و مادر در گروه بستگان درجه یک قرار می گیرند که امکان انتقال بیمه شخص ثالث به آن ها وجود دارد.
شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی دیگر
ممکن است شما مالک یک خودرو باشید و در حال حاضر بخواهید خودروی خود را عوض کنید. در این حالت، شرایط انتقال بیمه شخص ثالث متفاوت می شود. امکان انتقال بیمه شخص ثالث از خودرو به خودروی دیگر برای مالک فعلی خودرو وجود دارد؛ اما به دو شرط!
اول اینکه مالک خودرو نباید هنوز مالک خودروی قدیمی خودش باشد. یعنی امکان انتقال بیمه شخص ثالث خودرویی که مالک هنوز مالکیت آن را دارد، وجود ندارد. برای انتقال بیمه شخص ثالث از یک خودرو به خودروی دیگر، باید مالکیت خودروی اول را از خودتان سلب کنید.
دومین نکته این است که طبق قانون جدید، امکان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث از یک خودروی قدیمی به خودروی صفر وجود ندارد. خودروهای صفر در حال حاضر، دارای یک سال بیمه شخص ثالث می باشند و امکان انتقال بیمه شخص ثالث برای آن ها وجود ندارد.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو پس از سال 1399

در گذشته، مالک قدیمی خودرو می توانست مراحل انتقال بیمه شخص ثالث خودرو را به صورت قانونی انجام دهد و تخفیفات بیمه شخص را به مالک جدید خودرو انتقال دهد. اما در حال حاضر قانونی مبنی بر انتقال خودرو به مالک جدید وجود ندارد.
قانونی که برای انتقال بیمه شخص ثالث ذکر شد، مربوط به قبل از سال 1399 می باشد. از سال 1400 به بعد، امکان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو وجود ندارد. بنابراین، نمی توان با شرایط انتقال بیمه شخص ثالث قبل از سال 1399، اقدام به انتقال بیمه شخص ثالث خودرو نمود.
جمع بندی
در این مقاله سعی کردیم که شرایط انتقال بیمه شخص ثالث را به طور کامل توضیح دهیم. طبق قوانینی جدیدی که در سال 1400 و 1401 تنظیم شده اند، امکان انتقال بیمه شخص ثالث خودرو فقط برای بستگان درجه یک وجود دارد.
هیچ امتیاز و تخفیفی برای انتقال بیمه شخص ثالث از مالک قدیمی خودرو به مالک جدید خودرو وجود نخواهد داشت. البته در صورت نیاز، می توان بیمه شخص ثالث خودرو را از یک خودروی قدیمی به خودروی جدید منتقل کرد.

مشاوره رایگان

 

اشتراک‌گذاری